Communicatiemiddelen in de 2e Wereld Oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Luud

Bericht door Luud »

Hoi,
Ik heb een vraag over communicatiemiddelen in de 2e Wereld Oorlog. Ik heb al geruime tijd op het internet gezocht, maar ik kon nergens een goede site vinden die info over de communicatie middelen heeft die gebruikt werden, of die werden verboden door de duitsers.
dit is mijn vraag letterlijk:

Werden er in de 2e Wereld Oorlog communicatiemiddelen verboden door de Duitsers? Zo ja, welke?

Reactie en uitleg a.u.b.

Bij voorbaat dank,

Luud
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Radio.. communicatie door middel van wartaal dat dan een code was

zou ik zeggen?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
luud

Bericht door luud »

jaa dat denk ik ook, maar er moet toch meer geweest zijn....?
Sjoske
Lid

Bericht door Sjoske »

en natuurlijk waren er (natuurlijk niet op zulke schaal als tegenwoordig) telefoonlijnen.
karell
Lid

Bericht door karell »

sommige verzetsgroepen hadden telefoonverbindingen gemaakt met andere verzetsgroepen in andere delen van het land. Daarnaast werd er door de radio gecommuniceerd zoals al is aangegeven. Dan zijn er de nog de illegale krantjes (ik geloof da de trouw er ook een was).
Dit betreft het verzet(er zijn er vast wel meer).

Daarnaast gebruikte het leger mobiele radio's (de technische informatie weet ik niet, wel dat er in veel van de boeken die ik heb gelezen dat er veel over werd geklaagd dat ze het vaak niet deden).
Dan had je in het leger nog de 'runners' (?!) die berichten naar andere delen van het leger over moesten brengen door vijandelijk gebied.

dan was er ook nog de propaganda.

ik moet zeggen dat ik voor dit antwoord niks heb opgezocht, maar dat ik dit nog herinner uit wat ik heb gelezen. hoop dat je er wat aan hebt.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Re: Communicatiemiddelen in de 2e Wereld Oorlog

Bericht door Jim »

Luud schreef:Hoi,
Ik heb een vraag over communicatiemiddelen in de 2e Wereld Oorlog. Ik heb al geruime tijd op het internet gezocht, maar ik kon nergens een goede site vinden die info over de communicatie middelen heeft die gebruikt werden, of die werden verboden door de duitsers.
dit is mijn vraag letterlijk:

Werden er in de 2e Wereld Oorlog communicatiemiddelen verboden door de Duitsers? Zo ja, welke?

Luud
Ik meen te begrijpen dat je bedoelt: Welke communicatie mogelijkheden hadden burgers en welke waren verboden door de Duitsers?

Telefoon lijnen sommige verbinden liepen via telefooncentrales en daar had je gevaar afgeluisterd te worden. Er was door het verzet een mogelijkheid bedacht om via speciale nummers centrales te omzijlen maar die nummers waren ontzettend lang dus alleen geschikt om bepaalde personen te bellen. De Nederlandse Electriciteits Maatschappij hadden eigen lijnen en die zijn door sommige groepen ook gebruikt.

Zendapparatuur (zo wie zo een zeldzaamheid onder gewone burgers) was verboden ontvangst apparatuur, radio, op een gegeven moment verboden voor niet pro-Duitse lieden.
(Post) duiven verboden. Moesten of dood of in het hok gehouden worden en dan kreeg je te maken met controles. Elke duif dood of levend moest verantwoord worden.
Er zijn in sommige dorpen ook molens ingezet om mensen te waarschuwen. als de wieken een bepaalde stand hadden dan waren er Duitsers in aankomst.
En meer dan door de Duitsers gecontroleerde pers /drukwerk was er niet.
Plaats reactie