propaganda

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Charlottte
Lid

propaganda

Bericht door Charlottte »

Voor een geschiedenis project op school heb een een vraag gekregen die ik uitgebreid moet behandelen. De vraag is;

Hoe werd er in de tweede wereldoorlog gepropageerd via communicatiemiddelen?

Als iemand hier meer over weet, of misschien eengoede site heel graag!

Alvast dank!

Charlotte
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Een goede site: Google :wink:

Via Google en de woorden: propaganda in WO kreeg ik bijvoorbeeld onderstaande link:

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/25125712/

Waarschijnlijk zijn er hier wel forumleden die je ook verder kunnen helpen, maar probeer zelf ook via Google en de juiste woordkeuze iets te vinden want: kijk hier maar even :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Charly1975 bedankt voor je verwijzing naar Google.
Kan je misschien zelf ook iets aan Charlotte vertellen over propaganda?
Wat zijn jouw ideeen erover?

:)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Charly1975
Lid

Persoonlijk lees ik een vervelende ondertoon uit je bericht PPL.

Om antwoord te geven op je vraag:

Helaas voor Charlotte kan ik dat niet. Daarom heb ik haar ook gewezen op Google en één der site's die als 'hit' naar voren kwamen (na mijn zoekactie) voor haar hier als link gezet. Daarnaast heb ik haar als tip gegeven dat ze als ze via Google de juiste zoektermen gebruikt ook zelf veel kan vinden. En tot slot heb ik ook nog aangegeven dat er andere forumleden waarschijnlijk wel meer info kunnen geven dan dat ik kan.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Cas
Lid

Bericht door Cas »

Vooral nazi duitsland heeft de"nieuwe"communicatiemiddelen toendertijd gebruikt voor propaganda doeleinden, met name het demoniseren van Joden en Communisten.

De nazi's gebruikten voornamelijk film (oa. Der Ewige Jude) en hun eigen kranten (namen zijn me ontschoten) om hun ideeën te proppegeren (lees uitbrengen).

Je moet ook denken aan het communicatie middel Radio dat toendertijd ook vernieuwend was, veel toespraken van Adolph Hitler werden uitgezonden op de radio.

De nazi's hadden niet voor niets een minister van propaganda : Joseph Goebbels (zoek maar eens op google)

Hoop dat je hier wat aan hebt !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Alexander1963

Bericht door Alexander1963 »

vrij vreemd en dan ook een erg inteligente opmerking van PPL om op google te kijken :? of ene charlotte daar al niet aan gedacht had, enig sarcastme op dit gebied lijkt mij niet nodig want de vraag van charlotte lijkt me toch niet op dergelijk laag niveau..
maargoed, ik stuur charlotte zelf nog wel een aantal sites met dergelijke informatie.. wel een goed onderwerp! 8)
groeten aal

groet aal
Charly1975
Lid

Alexander1963 schreef:vrij vreemd en dan ook een erg inteligente opmerking van PPL om op google te kijken :? of ene charlotte daar al niet aan gedacht had, enig sarcastme op dit gebied lijkt mij niet nodig want de vraag van charlotte lijkt me toch niet op dergelijk laag niveau..
maargoed, ik stuur charlotte zelf nog wel een aantal sites met dergelijke informatie.. wel een goed onderwerp! 8)
groeten aal

groet aal
Dank je....maar ik heet geen PPL :roll:

PPL is degene die op mij reageerde.

Als je mijn teksten ook goed gelezen hebt, heb ik met goede bedoelingen de eerste opmerking. Wellicht heeft ze bij het gebruik van Google niet de juiste woordcombinatie gebruikt o.i.d. dat gaf ik o.a. aan.

Waarom deel je die site's niet publiekelijk ? Zoals ik ook al aangaf in, zowel mijn eerste als tweede, post; wellicht zijn er andere forum gebruikers meer op de hoogte en kunnen ze je extra info geven.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Plaats reactie