Schouwen-Duiveland (Zeeland)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
MichieldeRuyter
Lid

Schouwen-Duiveland (Zeeland)

Bericht door MichieldeRuyter »

Heeft iemand informatie over de oorlog op Schouwen-Duiveland, ik weet alleen dat de oorlog langer heeft geduurd, dan de officiele capitulatie.

Alvast bedankt.
Gast

Bericht door Gast »

Ik zou je verwijzen naar de boeken van K. Norel: vliegers in het vuur en reis door de nacht (dat zijn leesboeken, maar erg informatief).
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Ik neem aan dat bovenstaande gast een van "ons" is, aangezien deze al vele nuttige reply's heeft gegeven.

Soms best vervelend dat je reply's kunt geven als je je vergeten bent in te loggen..
Generaal Winkelman

Bericht door Generaal Winkelman »

Deze gast is niet een van julie, hij kan gewoon de vragen beantwoorden. Ik heb trouwens een niieuwe naam, Gast vond ik niet echt mooi.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

OK, ik heb nix gezegd..
nieuw

Bericht door nieuw »

Er is op Schouwen niet echt gevochten. Op 17 mei, vlak na middernacht steken de duitsers de Zijpe over. Om 9.00 is heel Schouwen in duitse handen. Alle nederlandse militairen, zo'n 800 man, zijn dan krijgsgevangenen. Er is één gewonde.
Bron: L.W. de Bree, Zeeland 1940-1945, deel 1.
Volgens de schrijver was het geen strijd maar een vertoning. Niet iets om trots op te zijn.
Plaats reactie