Moordaanslag op Hitler
-
- Lid
Moordaanslag op Hitler
Ik weet dat er een aanslag op hem is geweest in zijn bunker, maar waarom of is er nooit een aanslag gepleegd door hem te vermoorden tijdens 1 van zn vele optochten door steden. Ik weet dat die optochten vaak kort van te voren werden aangekondigd, maar met een beetje spionage moest het toch wel mogelijk zijn daar achter te komen?
Of denk ik nu te simpel?
Of denk ik nu te simpel?
- Teije
- Lid
- Contacteer:
- Miesjel
- Lid
Er schijnen een heleboel pogingen geweest te zijn om een aanslag op Hitler te plegen, (misschien heeft iemand meer info over meer aanslagen?) dus ik kan ook niet begrijpen waarom er niet iemand zo gek geweest zou zijn om die menigte in te rennen en zich op te blazen?
Maar misschien denk ik ook een beetje te simpel..
Maar misschien denk ik ook een beetje te simpel..

-
- Lid
-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Ene Henning von Tresckow probeerde meerdere malen een aanslag op Hitler te plegen, onder andere in maart 1943, toen hij een poging deed om Hitler's vliegtuig te vernietigen. Stauffenberg is natuurlijk een bekend voorbeeld, maar ook Albert Speer had plannen om Hitler te vermoorden, hij voerde ze i.t.t. von Stauffenberg niet uit. Zo zullen er meerdere samenzweringen zijn geweest tussen mensen die Hitler om wilden brengen.
Hitler verscheen echter tijdens de oorlog helemaal niet vaak in het openbaar vanwege veiligheidsredenen. Hij was niet bang voor de dood maar uit landsbelang vond hij dat hij in leven moest blijven: in zijn ogen was hij de enige die Duitsland kon besturen. Dit was trouwens ook de reden dat Hitler nooit aan het front kwam. Daarnaast werd hij natuurlijk streng beveiligd en schrikten de verschrikkelijke straffen ook af.
Hitler verscheen echter tijdens de oorlog helemaal niet vaak in het openbaar vanwege veiligheidsredenen. Hij was niet bang voor de dood maar uit landsbelang vond hij dat hij in leven moest blijven: in zijn ogen was hij de enige die Duitsland kon besturen. Dit was trouwens ook de reden dat Hitler nooit aan het front kwam. Daarnaast werd hij natuurlijk streng beveiligd en schrikten de verschrikkelijke straffen ook af.
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- paulstolk
- Lid
- Contacteer:
Uit het ondervragingsrapport van Dietrich Stahl, 15 november 1945, te Neurenberg:Roel R. schreef:Albert Speer claimde na de oorlog plannen gehad te hebben, maar dit is echter nooit bewezen!KevinP schreef:maar ook Albert Speer had plannen om Hitler te vermoorden,
Speer legde me uit welk plan hij had bedacht. Hij was van plan om gifgasgranten (of -bussen) in het ventilatiesysteem van de schuilkelder van de Rijkskanselarij te gooien en vroeg mij hoe deze gaspatronen werkten en wat het effect was. Speer had het over vaste gassen, die volgens hem het meeste effect zouden hebben. Ik begreep van Speer dat hij volle gifgasbussen in de ventrilatoren van de bunker van HItler wilde gooien in de veronderstelling dat deze door de val open zouden barsten en het ontsnappende gas zich met de ventilatieluchtstroom door het bunkercomplex zou verspreiden.
bron: Overy, Richard De verhoren. De nazi-elite ondervraagd, Amsterdam 2002, 158.
- Miesjel
- Lid
-
- Lid
Niet zo zeer Duitsers, maar geallieerde commando'sBjornSpiN schreef:Maar ik denk dat het de eerste tijd toch niet in de mensen opkwam om een moordaanslag te plegen op de Führer.
De bevolking had enorm veel respect voor hem.
En ik denk dat ze het later nieteens durfden, toen ze wisten welke afschuwelijke straffen erop stonden!
Bjorn.
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
En met het doden van hitler schoten ze niet super veel op, er kwam wel een andere gek voor in de plaats! Er waren genoeg mensen die graag zijn positie hadden.
Voordat er een aanslag gepleegd kon worden moest er een schaduwregering gevormd worden en heel, heel veel mensen moesten overgehaald worden voor een succesvolle coup,
Ik denk dat het risico van een burger oorlog na een moordaanslag erg groot was
Voordat er een aanslag gepleegd kon worden moest er een schaduwregering gevormd worden en heel, heel veel mensen moesten overgehaald worden voor een succesvolle coup,
-
- Lid
Toch zijn er genoeg ''gekkenacties'' van Hitler geweest die voor Duitsland, maar ook andersom voor de gallieerden noodlottig waren. Die zouden met bijvoorbeeld Donitz voorkomen kunnen worden, tenminste Donitz was toch net als bijvoorbeeld Rommel puur voor het voordeel van Duitsland en niet specifiek nazi-Duitsland?Roel R. schreef:En met het doden van hitler schoten ze niet super veel op, er kwam wel een andere gek voor in de plaats! Er waren genoeg mensen die graag zijn positie hadden.