Wat is een doorlader?
-
- Lid
Wat is een doorlader?
Kan iemand mij een antwoord geven op deze vraag? Ik zie dikwijls dingen als "het pistool is niet doorlaadbaar" of "het geweer is een doorlader", wat bedoeld men hier mee?
Laatst gewijzigd door Student op 02 feb 2007, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- PPL
- Lid
Re: Wat is een doorlader?
Volgens mij gaat het bij een doorlaadbaar wapen om een automatisch of semi-automatisch wapen.
Ook het boordgeschut van tanks en slagschepen zijn vaak niet (semi-)automatisch.
Semi-automatisch: M1 Carbine, M1 Garand, Glock 17, Luger P-08 (steeds de trekker overhalen voor een volgend schot)
Automatisch: Uzi , M16, AK-47, Diemaco C7, Heckler & Koch MP-5(aangenomen dat ze in vol automatische stand staan)
Een niet doorlaadbaar wapen zou dan bijvoorbeeld een Mauser Karabiner 98k of een voorlader kanon zijn.Wikipedia schreef:Een semi-automatisch wapen (of halfautomatisch wapen) is een vuurwapen dat af te vuren is zonder tussen de schoten door een handeling uit te voeren waardoor de kogel afgevuurd kan worden.
Een niet-automatisch wapen moet na ieder schot de kogel in de loop plaatsen, semi-automatisch wapen doet dit automatisch, en bij een volautomatisch wapen hoeft de trekker slechts ingehouden te worden om een reeks schoten af te vuren.
Ook het boordgeschut van tanks en slagschepen zijn vaak niet (semi-)automatisch.
Semi-automatisch: M1 Carbine, M1 Garand, Glock 17, Luger P-08 (steeds de trekker overhalen voor een volgend schot)
Automatisch: Uzi , M16, AK-47, Diemaco C7, Heckler & Koch MP-5(aangenomen dat ze in vol automatische stand staan)
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.