Hoe gingen DL en NL met elkaar om voor 1950 en na 1950?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Anouk

Hoe gingen DL en NL met elkaar om voor 1950 en na 1950?

Bericht door Anouk »

Hoi ik ben bezig met een onderzoek voor school over Duistland en Nederland. Ik heb al veel gezocht en kom telkens niet op het goede uit. Ik zou namenlijk graag willen weten hoe Duitsland en Nederland met elkaar omgingen voor 1950 en hoe ze met elkaar omgingen en omgaan na die tijd. Ik hoop adt ik snel antwoord krijg op mijn vraag! :wink:
Groetjes,
Anouk
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Ik neem aan dat je Duitsland bedoelt. Een lastige vraag omdat hij veel te algemeen is gesteld. En googlen helpt in dit geval ook niet veel.
Ten eerste denk ik dat het vooral gaat om de houding van "Nederland" tegenover Duitsland, veel meer dan andersom. Beide landen hielden zich bezig met de opbouw van hun samenleving en economie, waarbij Duitsland beduidend harder moest werken.
Wat de houding van Nederland aangaat: dat hing er m.i. nogal vanaf hoe je positie was. Moest je zaken doen, dan gedroeg je je anders dan als je niets met Duitsland te maken had. Zat je bij de overheid, dan golden weer andere regels.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Anouk wat is de reden om juist het jaar 1950 te nemen ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Heeft iemand trouwnes wat meer informatie over de Nederlandse annexatie van Duitse gebieden na WO2?
Ik kan daar maar heel summier wat over terugvinden.
Op internet lukt het mij eigenlijk nog niet eens om een kaartje of iets dergelijks tevoorschijn te toveren.
(gebruik ik wellicht de verkeerde zoeksleutels?)

Heeft deze kwestie ook nog invloed gehad op de relatie tussen Duitsland en Nederland?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Op 23 april 1949 werden in de slotverklaring van de Londense Duitslandconferentie slechts kleine grenswijzigingen ten gunste van Nederland aangekondigd, waardoor een gebied ter grootte van 69 km² werd toegevoegd. De grootste gebieden die bij Nederland werden gevoegd waren de gemeente Selfkant, met de hoofdplaats Tüddern, en Elten. Verder werden talrijke andere grenswijzigingen doorgevoerd, met name in de buurt van Arnhem en Dinxperlo (Suderwick). Nog diezelfde dag, vanaf 12.00 uur, werden deze gebieden door Nederlandse strijdkrachten bezet.

Overzicht van de in 1949 geannexeerde gebieden (van noord naar zuid)

* Onbewoonde strookjes(totaal 0,30 km²) tussen Nieuweschans en Ter Apel, ter verbetering van de Moersloot en de kering van veldwater uit Boertanger Veen;
* Onbewoonde strookjes aan beide zijden van het kanaal Almelo-Nordhorn (0,03 km²), ter verbetering van de waterstaat van de Sammelbeek en douanetoezicht op een grensweg;
* Noordoostelijke strook ter hoogte van Losser, achttien bewoners (1 km²);
* Grensweggetje ter hoogte van Rekken ten zuiden van Haaksbergen;
* Onbewoonde strook ter hoogte van Petten (0,09 km²);
* Duitse bebouwing, 342 bewoners, aangrenzend aan Dinxperlo (0,64 km²);
* De grensinham bij de Rijn (19,54 km²) met 3235 bewoners (Drostambt Elten);
* Grensweggetje ter hoogte van Millingen aan de Rijn;
* Duivelsberg tussen Beek en Wijlerberg, ter verbetering van het douanetoezicht (125 ha);
* Grensweggetje ter hoogte van Mook;
* Onbewoond strookje bij Ottersum (0,05 km²);
* Grensweggetje bij Siebengewald, vier bewoners;
* Twee strookjes ten noorden en ten zuiden van Arcen, 60 inwoners, (0,40 en 0,41 km²);
* De hals bij Sittard ter grootte van 41,34 km² bewoond door 5665 personen (Drostambt Tudderen);
* Grensweggetje bij Ubach over Worms;
* Gebiedsstrook bij Limburg en Kerkrade, door 130 bewoners bewoond (0,88 km²);
* Enkele douane-technische fouten in Kerkrade opgeheven;
* Gebiedsstrook ter hoogte van Eijgelshoven, bewoond door 110 personen (0,11 km²)

:)

Het is in 1963 is het allemaal weer teruggegeven, behalve de Duivelsberg.
Dit om 'Onze relatie met Duitsland te verbeteren'.
Deas Gu Cath
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Dank :)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Miesjel
Lid

Re: Hoe gingen DL en NL met elkaar om voor 1950 en na 1950?

Bericht door Miesjel »

Anouk schreef:Ik zou namenlijk graag willen weten hoe Duitsland en Nederland met elkaar omgingen voor 1950 en hoe ze met elkaar omgingen en omgaan na die tijd.
Het laatste deel van deze vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden door te kijken hoe het nu gaat tussen Duitsland en Nederland.

We zitten samen met ze in de EU, ieder groot Nederlands bedrijf voert handel met onze oosterburen, scholen hebben uitwisselingsprojecten met Duitsland.

In beide landen krijgen kinderen op een objectieve* manier les over de tweede wereldoorlog.

Maar ondertussen maken we wel grapjes over fietsen die we terug willen, en is Duitsland DE rivaal van ons Nederlands voetbalelftal.

Er zal waarschijnlijk nog eeuwen lang een beetje rivaliteit blijven tussen Nederland en Duitsland, dit omdat we, als het goed is, de tweede wereldoorlog nooit meer zullen vergeten. Maar vergeven is volgens mij voor het grootste deel al wel gebeurd.
Als het goed is zien de meeste mensen wel in dat de huidige generatie in Duitsland vrij weinig meer te maken heeft met de dingen die er toen gebeurd zijn, en daarmee kunnen we dat hen ook niet kwalijk nemen lijkt me.

* Ja dit is misschien te bediscussieren, maar ik ben tevreden met de manier waarop we op school geïnformeerd worden over de tweede wereldoorlog, en stel voor dat we hier dan nu ook even niet verder op in gaan.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie