Seyffardt schreef:Rémy carré schreef:
Ik ben wel nog trots op mijn afkomst en wens daarom nog steeds iets van mijn oorsprong te kunnen behouden in de vorm van een dubbel paspoort.
Fijn dat ik het nu eens aan een deskundige kan voorleggen in plaats van flauwe reacties over ministers met of zonder rijbewijzen te krijgen.
Dat Egyptische krijgen ze toch niet uit jou en dat hoeft natuurlijk ook niet. Waarom dan toch speciaal dat paspoort/die nationaliteit, Remy? Is het dan misschien toch iets in de trend van 'als ik weer eens in mijn geboorteland kom, zien ze me tenminste voor vol aan'? Geef jij er aub eens een helder antwoord op.
Rémy carré schreef:
Zou deze wens om op deze manier binding met mijn geboorteland te hebben, een barriere moeten zijn om een hoge openbare functie te kunnen hebben?? Nee zeg ik jullie, omdat ik slechts een extra titel in mijn paspoort met me meedraag, die deel uitmaakt van mijn persoonlijke levensgeschiedenis. Ik neem dus alleen nog die oude titel uit mijn verleden met me mee, niet de waarden en normen uit Egypte (of wat dan ook)
Er is niemand die jou op grond van het feit dat je in Egypte geboren bent, het recht zou mogen ontzeggen om die functie te bekleden, maar het feit dat het überhaupt mogelijk is om twee nationaliteiten te bezitten is iets wat er bij mij niet ingaat. Als ik morgen besluit om naar Zwitserland te emigreren en mij tot Zwitser te laten naturaliseren omdat ik in dat land wil blijven wonen en mij Zwitser voel, dan ben ik mijn formele Nederlanderschap vanaf die datum gewoon kwijt, punt uit. Niks twee paspoorten of twee nationaliteiten, zegt men dan. Met sentimentele hang naar Nederland hebben ze daar niets te maken.
Hallo seyffardt,
Bovenaan in mijn post, wat je zal zijn ontgaan staat dat ik dit slechts als voorbeeld aandraag.'' stel dat..''
Zelf ben ik een trotse Limburger met mijn familiewortels in België/Frankrijk. Maar wat ik duidelijk probeer te maken is, dat mocht ik(bijvoorbeeld) uit Egypte komen, zou ik zelf ook kiezen voor dat dubbel paspoort. Niet om bij een eventuele terugkeer voor vol te worden aangezien, maar omdat ik trots ben op mijn afkomst als Egyptenaar. Ik wil dan, puur voor mezelf, dat stukje feeling behouden met mijn land waar ik ben geboren, al zie ik dat dan wel duidelijk als een passage uit mijn leven die dan voorbij is.(En zo zien beide staatssecretarissen dat ook, omdat ze verklaren voor Nederland te kiezen ipv van Turkije/Marroko)
Ze willen hun tweede paspoort niet afstaan. Dit vind ik logisch, omdat ze niet hun verleden willen zien weggeveegd uit alle documentatie...
En daarbij, als hier de vrijheid is om twee paspoorten te kunnen hebben, waarom die dan niet nemen (omdat het bijvoorbeeld in Australië blijkbaar niet mag)
want je zegt toch ook niet ''je mag in China niet meer als 1 kind,.. dus hier ook niet'' enz.
Kortom; als ik dat tweede paspoort (om wat voor redenen dan ook) op prijs stel, en de regelgeving staat het toe,.. waarom zou ik dat dan moeten afstaan, want als (bijvoorbeeld) ik als moslim graag de sharia hier wil invoeren sta ik niet minder sterk/sterker op het moment dat ik nog een tweede papiertje heb dat stelt dat ik ook Marrokaan ben.
Oftewel de beschuldiging die is geuit van belangenverstrengeling is niet groter als ik, puur voor mezelf, dat tweede papiertje heb of gewoon een buitenlander ben met Nederlands paspoort
De enige beschuldiging die in dit geval nog enigsinds hard is te maken is dat je zou kunnen zeggen dat buitenlanders aan de top meer belangenverstrengeling zou kunnen worden toegeschreven als blanken, los ervan of dit in wat voor geval dan ook uberhaupt het geval is..
Rémy