Finland in WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Waaraan heeft Finland zijn successen te danken aan het begin van de 'Winteroorlog'?

de Finse mentaliteit, doorzettingsmermogen, vaderlandsliefde
5
16%
de fouten van het Soviet opperbevel
2
6%
het weer (het kon die winter afkoelen tot -40 C)
3
10%
De Finse tactiek, guerlillia
16
52%
de terreinkennis van de Finnen
5
16%
Winteroorlog???
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Mike.H schreef:;)
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/ en dan naar Finland, misschien vind je nog meer info

kijk eens naar de ontvangen oorlogsmateriaal opvallend is dat duitsland daar ook tussen staat met dit:

Material from Germany Just prior to the war... 30 - 20mm anti-aircraft cannon and 100,000 rounds

niet echt veel maar toch levering van oorlogsmateriaal
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Machtig mooie site Mike.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:Machtig mooie site Mike.
Toen ik hem vond een jaartje terug ofzo was ik er ook al zwaar blij mee, alleen jammer dat Duitsland er nog niet in staat.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

This section is scheduled to be done in 24 months.
:cry: :( :|
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Aramillo
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 mar 2007, 19:20
Locatie: Voorschoten

Bericht door Aramillo »

Tja...Duitsland...daar is wel héél veel over te vertellen...dus dat is dan best wel logisch.

Maar om de WinterOorlog er maar eens verder in te gooien, ergens tussen jan-feb(???) verschenen de eerste KV's aan het front en die braken met ondersteuning van infantrie relatief makkelijk door de Finse linies, aangezien ze in die tijd onkwetsbaar waren voor bijna al het geschut wat er toen was. Het nadeel was natuurlijk dat er maar weinig beschikbaar waren.

Wat als de Soviet-Unie nog meer dan in februari leerden van hun fouten, meer KV-1's in zou zetten en geen vrede zou sluiten met Finland? Zou Finland dan nog steeds die zeer zware verliezen kunnen toebrengen?(ook gelet op het weer, temperatuur en materiaal beschikbaar.)
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

waarschijnlijk niet maar onderschat de finnen niet ik denk dat ze er wel iets zouden op hebben gevonden met de tijd.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ja dat denk ik ook, dan hadden ze waarschijnlijk zwaar geschut uit hun schepen gehaald en die als antitank of als artillerie gebruikt tegen de KV's..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ik denk dat finland het uiteindelijk wel had verloren, maar wel met hevige verliezen aan Russische kant. Maar goed, Finland is niet mijn terrein ;)
Aramillo
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 mar 2007, 19:20
Locatie: Voorschoten

Bericht door Aramillo »

Mike.H schreef:Ja dat denk ik ook, dan hadden ze waarschijnlijk zwaar geschut uit hun schepen gehaald en die als antitank of als artillerie gebruikt tegen de KV's..
Vergeet niet dat de Russen ook amfibielandingen konden uitvoeren

Ik denk zelf ook dat Finland uiteindelijk verloren zou hebben..met (zo ongeveer) maximale verliezen aan Russische zijde
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Aramillo schreef: Vergeet niet dat de Russen ook amfibielandingen konden uitvoeren
Die hadden ze dan moeten gebruiken in het zuiden, bij het Ladogameer. En dieper Finland in, bij de meren.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Aramillo schreef:
Mike.H schreef:Ja dat denk ik ook, dan hadden ze waarschijnlijk zwaar geschut uit hun schepen gehaald en die als antitank of als artillerie gebruikt tegen de KV's..
Vergeet niet dat de Russen ook amfibielandingen konden uitvoeren

Ik denk zelf ook dat Finland uiteindelijk verloren zou hebben..met (zo ongeveer) maximale verliezen aan Russische zijde
Ik denk niet dat Zweden het zo ver had laten komen, die waren nogal erg vriendjes met de Finnen he dus ik denk dat als Rusland te dichtbij was gekomen dat ook de Zweden zich erin hadden gemengd en zou Finland evt meer hulp krijgen uit het buitenland. Misschien als ze zoveel Russische troepen uitgeschakeld hadden had Duitsland misschien wel meer troepen naar Finland kunnen sturen

maja het is "misschien" en "als" dusja :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

Mike.H schreef: Ik denk niet dat Zweden het zo ver had laten komen, die waren nogal erg vriendjes met de Finnen he dus ik denk dat als Rusland te dichtbij was gekomen dat ook de Zweden zich erin hadden gemengd en zou Finland evt meer hulp krijgen uit het buitenland. Misschien als ze zoveel Russische troepen uitgeschakeld hadden had Duitsland misschien wel meer troepen naar Finland kunnen sturen

maja het is "misschien" en "als" dusja :)
Ik geloof niet dat Zweden zich snel in gelijk welk conflict zou hebben gemengd. Het Zweedse opportunisme was daarvoor iets te groot. Duitsland van zijn kant had alleen oog voor zijn eigen plannen, en was enkel bereid voor een andere natie in de bres te springen als dit in die plannen kaderde.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

von Manteuffel schreef:
Mike.H schreef: Ik denk niet dat Zweden het zo ver had laten komen, die waren nogal erg vriendjes met de Finnen he dus ik denk dat als Rusland te dichtbij was gekomen dat ook de Zweden zich erin hadden gemengd en zou Finland evt meer hulp krijgen uit het buitenland. Misschien als ze zoveel Russische troepen uitgeschakeld hadden had Duitsland misschien wel meer troepen naar Finland kunnen sturen

maja het is "misschien" en "als" dusja :)
Ik geloof niet dat Zweden zich snel in gelijk welk conflict zou hebben gemengd. Het Zweedse opportunisme was daarvoor iets te groot. Duitsland van zijn kant had alleen oog voor zijn eigen plannen, en was enkel bereid voor een andere natie in de bres te springen als dit in die plannen kaderde.
Ja maar de Finse troepen waren ook nodig voor de omsingeling van Leningrad he.. en tsja als ik een Zweed was had ik wel geweten als ik moest kiezen tussen Finland of Rusland als buur :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Zwedens oppurtnunisme was groot, von Manteuffel.
Zeker in het verloop van WO2.
Maar ten tijde van de Winteroorlog hebben de Zwden de Finnen onvoorwaardelijk gesteund! ''Finlands zaak is onze zaak!'' riep een Zweedse minister bij het uitbreken van de Winteroorlog.
m.b.t. de Vervolgoorlog (Finse deelname aan operatie Barbarossa) was Zwedens oppurtunisme wèl duidelijker: Toen de Duitse kansen nog groot waren stuurde Zweden, hoewel neutraal, veel vrijwilligers naar Finland. Toen het tij keerde mocht dit niet meer.
Die oppurtunistische Zweden toch :| .
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Plaats reactie