misluking aanval op Rusland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gast

misluking aanval op Rusland

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik moet een werkstuk maken over de tweede wereldoorlog en ik moet voor een groot deel de vraag : Waarom mislukte de aanval op de UUSSR tijdens de WO2 ?( Terwijl Duitsland in juni 1941 met de operatie begon en tegen de winter nog steeds Moskou niet in bezit had.)

Ik moet de echte reden van de docent weten en die weet ik niet , maar wat ik wel weet is:

- De duitsers hadden het niet mee omdat het erg koud was in Rusland en ze hadden geen goede uitrusting voor de winter.
- De russen ( Stallin) had geluk omdat hij de sibeiers kon inzetten dat tot een overwinning leidde.

Ik denk dat het antwoord is dat Hitler een fout maakte door zijn troepen ( wanneer ze Moskou konden innemen) naar beneden richting Lenningraad( of Stallingraad) stuurde en niet gelijk Moskou binnenviel. Daarbij ook nog dat Italie ( bondgenoot Duitsland) Tjechoslowakije aanviel waardoor Hitler Italie te hulp moest komen.

Weten jullie of dit antwoorde de goede oorzaak is of niet en graag wil ik de goede antwoord willen horewn als dat niet zo is.
michael91
Lid

Bericht door michael91 »

ik weet niet of het antwoord wat je zelf denkt precies klopt en ik weet het zelf ook niet echt helemaal precies :oops: . Ik weet ook niet veel over de oorlog die de nazi`s in Rusland voerden. Maar misschien kan je op deze de informatie vinden die je zoekt?

http://www.geocities.com/laurens274/moskou.htm
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
karell
Lid

Bericht door karell »

Ik weet ook niet erg veel over het Oostfront, maar in principe heb je al een deel van je antwoord. Zoek zoveel mogelijk redenen, ga ze verifieren, en bekijk welke het zwaarst wegen. Het is waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden, met ontelbare factoren. Zoek de belangrijkste factoren die er in mee speelde en daar is je voldoende(punt). Zolang je het maar goed beargumenteerd. Ik raad je dus aan veel informatie te zoeken op internet en in boeken. Er zullen ongetwijfeld een aantal factoren steeds terugkomen. Neem die factoren dan als de belangrijkste (met goede onderbouwing).

En wat Duitsland wel en niet had moeten doen is moeilijk om te zeggen omdat het niet is gebeurd. je kan moeilijk voorspellen omdat je niet weet wat dan de omstandigheden zouden zijn geweest en hoe de Russen daarop hadden gereageerd. Daarnaast had het misschien anders gelopen aan de andere fronten. Je kan eventuyeel wel een scenario schetsen hoe het had kunnen lopen enz.

Als jij één factor kan noemen die het heeft bepaald, dan ben je erg goed, en zou ik maar gelijk naar west-point gaan!(als het Amerikaanse leger je niet meteen contracteerd:P)

inhoudelijk heb je weinig aan dit antwoord...maar hoop dat je een idee hebt hoe je te werk kan gaan.
succes!
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Hoi,

Zoals hierboven reeds geschreven zijn er verschillende factoren
waarom de Duitsers destijds de oorlog tegen Rusland verloren.
Eigenlijk te veel om op te noemen :roll:

Een goede raad: Ga even naar de bieb en zoek daar naar het boek
" Operatie Barbarossa" van Laurence Rees.
Daarin staat alles haarfijn uitgelegd :wink:

Heb zelf het boek een weekje geleden uitgelezen, je denkt vaak
hoe kon Hitler zo'n stomme beslissingen nemen :oops:
Maar hij wist toen natuurlijk niet wat wij vandaag weten :lol:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

"Daarbij ook nog dat Italie ( bondgenoot Duitsland) Tjechoslowakije aanviel waardoor Hitler Italie te hulp moest komen."

Italie viel Tjechoslowakije niet binnen, maar Egypte en Griekenland.
Vooral dat laatste werd voor Hitler zorgelijk aangezien de Italianen geen vooruitgang boekten en de Britten de Grieken ten hulp kwamen.
Hierdoor werd de zuidflank voor het offensief tegen de USSR bedreigd. Duitsland besloot daarom Italie te ondersteunen en veroverden samen Griekenland (en Joegoslavie).
Door dit offensief werd de aanval op de USSR een paar maanden uitgesteld, waardoor de Duitsers met de Russische winter te maken kregen.

Dit heel in het kort. Op dit Forum en op het internet kan je dit vast wel uitdiepen.

Succes.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
frikandel1985
Lid

Aanval op de Sovjet-unie

Bericht door frikandel1985 »

Zoals je al te horen hebt gekregen is het een samenloop van omstandigheden geweest.

Als je een atlas erbij pakt dan zie je dat de voormalige Sovjet-Unie enorm groot is. Nu wilde Hitler het Westelijke gedeelte van de Sovjet unie tot de Oeral veroveren, daarna zou volgens hem het Rode leger vanzelf instorten. Dit lukte hem niet zoals bekend is. Als je de geschiedenis boeken erop na slaat dan zie je dat iedereen die geprobeerd heeft Rusland te veroveren hier niet in geslaagd is. Napoleon had Moskou veroverd maar verloor de oorlog. Dus als je het echt op een reden wilt gooien, dan zou ik mijn geld zetten op de enorme omvang van de Sovjet-Unie en de hiermee gepaarde gaande mensenmassa (potentiele soldaten)

Misschien heb je er wat aan misschien niet

Groeten Leon
Gerd
Lid

Bericht door Gerd »

Hierin vind je ook heel wat info:

http://www.go2war2.nl/artikel/620
http://www.go2war2.nl/artikel/77

Verder nog een paar opmerkingen;
Hitler stuurde zijn troepen "naar beneden"
Zoiets zou ik alleszins niet in een werkstuk zetten. In deze context spreken we over het noorden, zuiden, ...
naar beneden richting Leningrad (of Stalingrad)
Uit je formulering blijkt het niet echt, maar wsl weet je wel dat dit twee verschillende steden zijn. Leningrad ligt daarbij ten noordwesten tov Moskou en Stalingrad ten zuidoosten.

Je hebt wsl gelijk als je zegt dat Hitler er niet in slaagde om Moskou in te nemem, omdat hij zijn troepen in verschillende fronten liet oprukken. Had hij in één rechte lijn naar Moskou opgerukt, had hij die stad wsl ingenomen, maar dan had hij niet zo'n breed front en was de kans op omsingeling groter. Nu drukte hij de Sovjets over de ganse breedte van het front achteruit. Bovendien zou de oorlog niet gedaan gewonnen zijn als Moskou was ingenomen. Ik denk dat de olievelden in het zuid-oosten strategisch van groter belang waren dan Moskou.

Tenslotte denk ik dat de hele oorlog weinig met "geluk" te maken had.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Gerd schreef: Ik denk dat de olievelden in het zuid-oosten strategisch van groter belang waren dan Moskou.
Je bedoelt die in de Kaukasus?
Dat dacht Hitler ook, en mede door die verkeerde gok heeft ie de slag om Stalingrad verloren. De Russen hadden namelijk alles al verbrand.

En omdat Hitler veel e veel ideologie mee liet spelen. Aangezien zijn plannen waren om de bevolking van het veroverde gebied in het Oosten te volledig te deporteren, gaf hij niks om de waarde van de verovering van steden. Volgens hem waren het niet meer dan 'vlekken op kaarten'.
Dat zei hij ook over Moskou, hij gaf weinig om de verovering van Moskou, terwijl juist híer de troepenconcentraties zaten.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Markoz
Lid

Bericht door Markoz »

Ik denk dat jullie 1 essentieel punt missen.. En dat is namelijk dat de Russen de tactiek van de "verschroeide aarde" toepasten. Niets.. Maar dan ook echt niets werd achtergelaten. Fabrieken werden compleet ontmanteld, akkervelden werden in brand gestoken etc. etc.

Dit was een grote strop aangezien de legerleiding er van uit was gegaan dat ze een groot deel van de bevoorrading (denk aan voedsel, drinken etc.) uit Rusland zelf konden halen. Nu dit niet het geval was moesten ook deze grote hoeveelheden over het spoor vervoerd worden.

Daarnaast gedroegen de Duitsers zich als beesten in Rusland. Terwijl dat ze eerst als bevrijders van de tiran Stalin werden gezien, maakte de vreugde al snel plaats voor grote woede. Mannen werden gedeporteerd, vrouwen werden verkracht en alles wat er nog over was werd leeggeroofd of vernietigd. Hierdoor ontstonden er grote partizanengroeperingen die het de Duitsers erg moeilijk maakten. Vele treinen werden ontspoord en vernietigd. Duitse garnizoenen op patrouille werden vaak aangevallen en vernietigd. Hierdoor kwam de bevoorrading sterk in de problemen. Niet alleen kon er namelijk te weinig voedsel aangevoerd worden, ook oorlogsmateriaal als tanks werden vaak onderschept.

Dit zijn maar een paar redenen. Andere redenen waren:

- De onmetelijkheid van Rusland, ze hadden de beschikking over miljoenen manschappen. De verliezen bij de russen waren enorm, toch konden ze constant hun legers weer aanvullen. Juist doordat Rusland zoveel inwoners telde.

- Foute beslissingen van de legerleiding/Hitler, door bijvoorbeeld Stalingrad, waar de legers niet mochten terugtrekken, verloor Duitsland onnodig veel legers. Bij het voorbeeld Stalingrad verloren ze het gehele 6de leger

- Late bevoorrading van Winterkleding, de legers van Hitler waren niet voorbereid op de winter wat betreft materiaal en kleding. Dit terwijl dat het enorm koud kan zijn in Rusland. Er werd dan ook veel geimproviseerd. Zo maakten ze overschoenen van stro om het iets warmer te krijgen.

Hierboven staan een aantal redenen om je op weg te helpen. Controleer wel even alles, ik ben namelijk niet overal 100% zeker van. Sowieso is dit stukje ook niet bedoeld om als basis voor je werkstuk te dienen :wink: