werkelijkheid The longest day

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
xXLisaXx
Lid

werkelijkheid The longest day

Bericht door xXLisaXx »

Heey,

Ik had een vraagje.. Ik moet voor school The Longest Day op sommige punten vergelijken met de werkelijkheid. Nou komt er in de film het stukje voor dat ze nep parachutisten naar beneden gooien met de naam Rupert. Was dit in het echt ook zo gebeurd en heten die poppen ook echt Rupert? Ik kan dit nergens vinden :(

Alvast bedankt!
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ja, alleen waren de 'poppen' gevulde jute zakjes en geen poppen zoals je in de film ziet...
29th Let's Go!!!!!
karell
Lid

Bericht door karell »

Voor diegene die het interesseert een afbeelding:

http://home.att.net/~1.elliott/britishr ... dummy.html

trouwens ik vraag me net af...in de film schieten ze losse flodders om af te schrikken...was dit dan ook niet? Het is eigenlijk best een grote historische fout dan...en een jute zak is wat makkelijekr te maken dan een pop lijkt me.

ff nog een aanvulling, op deze site:

http://home.att.net/~1.elliott/longestdayparadummy.html

staat het verhaal over een gevonden rupert uit de film en dat deze ook anders is dan werkelijheid. he je gelijk een bronverwijzing voor je werkstuk.
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hebben de crickets in 'The Longest Day' ook niet echt de vorm van krekels i.p.v. de vorm van een echte cricket?

http://whatpriceglory.com/pic/Cricket.jpg
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Ik lees hier ook op dat er 6 SAS troopers gelijktijdig met de dummy's gesprongen zijn. Wat was hun taak en hoe is het met ze afgelopen ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
karell
Lid

Bericht door karell »

ik heb via google een topic van een ander forum gevonden daar stond:

Another problem with the paradummy portrayal in the film is the idea that these dummies were dropped into action all by themselves. In fact, six very brave British SAS troopers jumped along with the paradummies to help make noise on the ground. The SAS men played combat recordings, set off smoke and gunpowder odor effects, fired their own weapons, and harassed the Germans wherever possible in order to make the dummy drop deception more effective.

These few SAS men completed an extremely dangerous and vital mission all alone, well behind enemy lines, yet they were completely omitted from the paradummy scenes in the film! Also, two of the several planes used during the Titanic paradummy missions were lost to enemy fire and this was not in the film.

Bron: http://www.ww2incolor.com/forum/archive ... -2040.html

dus ook dit is verschil van de werkelijkheid met de film.
Mr Mojo Risin
Lid

Hier is nog een link van fouten in films, de factual errors zijn in werkelijkheid niet gebeurd of kloppen niet met de werkelijkheid, maar dat lees je wel. Misschien heb je er iets aan.

http://www.moviemistakes.com/film765
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Het viel mij ook op dat in 'The Longest Day' de vliegtuigen die de (echte)parachutisten droppen weinig last hadden van luchtafweer. De scene uit Band of Brothers van de dropping in de nacht van 5 op 6 juni 1944 leek mij toch net ietsje realistischer... (understatement) Hoe is jullie kijk hierop?

Wat ik me ook zat af te vragen: in de film 'The Longest Day' is een scene dat twee duitse jachtvliegtuigen hun machinegeweren op een landingsstrand leegschieten. Is dit echt gebeurd? Ik dacht altijd dat de Geallieerden zo'n stevig luchtoverwicht hadden dat de Luftwaffe niet eens in de buurt van de stranden kon komen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Sjoerd schreef:Het viel mij ook op dat in 'The Longest Day' de vliegtuigen die de (echte)parachutisten droppen weinig last hadden van luchtafweer. De scene uit Band of Brothers van de dropping in de nacht van 5 op 6 juni 1944 leek mij toch net ietsje realistischer... (understatement) Hoe is jullie kijk hierop?
Verschil tussen 1961 en 2000: Special Effects!
Sjoerd schreef:Wat ik me ook zat af te vragen: in de film 'The Longest Day' is een scene dat twee duitse jachtvliegtuigen hun machinegeweren op een landingsstrand leegschieten. Is dit echt gebeurd? Ik dacht altijd dat de Geallieerden zo'n stevig luchtoverwicht hadden dat de Luftwaffe niet eens in de buurt van de stranden kon komen.
Inderdaad authentiek...
29th Let's Go!!!!!
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Sjoerd schreef:Het viel mij ook op dat in 'The Longest Day' de vliegtuigen die de (echte)parachutisten droppen weinig last hadden van luchtafweer. De scene uit Band of Brothers van de dropping in de nacht van 5 op 6 juni 1944 leek mij toch net ietsje realistischer... (understatement) Hoe is jullie kijk hierop?
Als je de DVD's van Bob hebt met de extra disc, dan kun je bijv. zien dat de scene waarbij Dick Winters zijn sprong wordt gevolgt, volledig voor een Blue screen is gemaakt.

Ook de scene in aflevering 1 bijv. dat je hem in de deuropening ziet zitten is voor meer dan 99% digitale animatie.

Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat, zoals Johan Willaert het al opmerkte, de digitale trucage meer mogelijk maakt dan de modelbouwvliegtuigjes die destijds werden gebruikt.

Vraagje: hoeveel vliegtuigen zag je in aflevering 1 opstijgen? En hoeveel vliegtuigen (en dan bedoel ik aantal verschillende vliegtuigen) zijn er voor die scene daadwerkelijk opgestegen?

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
karell
Lid

Bericht door karell »

ik durf neit te zeggen waar ik het heb gelezen en het is lang geleden dat ik het heb gelezen of de film he gezien, maar dat van die vliegtuigen klopte geloof ik wel.Een er van is een bekend/hoog iemand van de liftwaffe als ik me niet vergis en die is ook boos dat ze met ze tweeen moeten omdat er niet meer zijn.
het kan zijn dat ik hier helemaal mis zit, zo ja verbeter me, maar heb momenteel geen tijd om het op te zoeken.

het luchtruim werd verder inderdaad zo goed als beheerd door de geallieerden, echter er bestond wel een kans dat de luftwaffe nog aanviel, of in ieder geval daar werd met d-day wel rekening gehouden. denk daarbij aan de zeppelins (ben ff de echte naam kwijt) boven de stranden met daartussen kabels om vliegtuigen te verhinderen laag genoeg te vliegen om een aanval te doen.

sorry voor de rommelige post en niet geod beargumenteerde maar wou er even op reageren maar heb weinig tijd.

groetjes karell
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Dat de Special effects nu een stuk beter zijn als toen is natuurlijk vanzelfsprekend, maar het viel me gewoon op dat er bij The Longest Day vrijwel niets aan was gedaan. De dropping wordt daar (in mijn ogen) afgedaan als een 'peace of cake', waarbij de wind de voornaamste oorzaak lijkt van de mislukte droppings. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. :)

In elk geval bedankt voor de bevestiging van die jagers Johan!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Karell heeft gelijk.
The Longest Day, is gebaseerd op diverse anecdotes van veteranen. Dus de "korte verhaaltjes" van de diverse personen, van beide kanten, kloppen (de man in de klokkentoren, de "ontmoeting" bij de muur met passerende Duitsers, de man die in het geheel geen schot loste enz. Dit hebben ze aan elkaar gehaakt. En als eerbetoon aan de Vets en om het weer onder de aandacht te brengen is dat prima.

Alleen veel gebruikte movie props kloppen gewoonweg niet.
(weer) Als voorbeeld, John Wayne in een M42 terwijl de rest van zijn mannen in M43 rond loopt te banjeren en natuurlijk de al eerder genoemde D-Day Dummy.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Mr Mojo Risin
Lid

Sjoerd schreef:Dat de Special effects nu een stuk beter zijn als toen is natuurlijk vanzelfsprekend, maar het viel me gewoon op dat er bij The Longest Day vrijwel niets aan was gedaan. De dropping wordt daar (in mijn ogen) afgedaan als een 'peace of cake', waarbij de wind de voornaamste oorzaak lijkt van de mislukte droppings. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. :)

In elk geval bedankt voor de bevestiging van die jagers Johan!
Niet alleen de droppings lijken een fluitje van een cent, ook de landingen. De soldaten stappen gewoon uit de landingsvoertuigen in 'TLD' terwijl in Saving Private Ryan er boten exploderen voor ze aan land zijn en mannen in de boten worden neergeschoten voor ze nog maar een voet op het strand hebben gezet.
Jim1

Bericht door Jim1 »

paratrooper schreef:Niet alleen de droppings lijken een fluitje van een cent, ook de landingen. De soldaten stappen gewoon uit de landingsvoertuigen in 'TLD' terwijl in Saving Private Ryan er boten exploderen voor ze aan land zijn en mannen in de boten worden neergeschoten voor ze nog maar een voet op het strand hebben gezet.
De strand landing van Saving private Ryan speelt zich af op Omaha beach waar men de zwaartste tegenstand ondervond. De tegenstand op andere stranden varieerden van minder zwaar tot licht.
Ook in de Longest Day laat men zien dan op Omaha beach de landing zeer zware tegenstand ondervond. Alleen iets minder bleoderig verfilmd zoals alle films uit die tijd werden verfilmd.

Behalve de twee Duitse vluchten met jagers over het strand hebben de Duitsers nog enkele andere vluchten kunnen ondernemen.

Heel opmerkelijk: Er is een scene waar twee Britse parachutisten in de tuin 1 daarvan door de ruit van een kas land. Dan komt er een Duitse officier naar buiten die beide laarzen verkeerd heeft aangetrokken. Ze laten hem gaan. (Op zich al vreemd dat ze besluiten een vijandelijke officier niet om te leggen) En gaan er vandoor.
Later in de film komt een Amerikaanse parachutist een Britse piloot tegen op dezelfde plaats. De officier is nu dood geschoten door de piloot.
Wel ongeloofwaardig dat een Amerikaanse parachutist in een Brits landingsgebied is terecht gekomen of andersom! Gezien de afstand tussen de twee uiterste landings gebieden is dit zelfs met verkeerd droppen niet te verklaren. En de betreffende Amerikaanse parachutist is gewapend met een Thompson maar heeft een garand koppel!

Jim
Plaats reactie