Bezoek van General Wilhelm Heye aan Buenos Aires

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bezoek van General Wilhelm Heye aan Buenos Aires

Bericht door Roel R. »

Heeft iemand enig idee waarom General Wilhelm Heye, Chef van de Obersten Heeresleitung (Reichswehr) in Buenos Aires was?

Achtergrond info met dank aan mike miller,

HEYE, Wilhelm (Plm m. EL)
(1869 - 1947)
Generaloberst:
Born: 30. 1. 69 - Fulda
Died: 1947 - Braunlage
Promotions:
Gen.Obst.: 1. 1. 30;
Gen.d.Inf.: 1. 11. 26 (P. 1. 12. 24);
Gen.Lt.: 1. 4. 22;
Gen.Maj.: 16. 6. 20;
Oberst: 18. 8. 16;
Obstlt.: 18. 12. 13;
Lt. (I.R. 70): 22. 3. 88;

Decorations & Awards:
Pour le Mérite mit Eichenlaub:
1914 EK I:
1914 EK II:
Ehrenkreuz für Frontkämpfer
Wehrmacht-Dienstauszeichnungen;

Het gaat om deze nieuwe foto uit mijn collectie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Staatsbezoek misschien? Inspectie van wederzijdse militaire mogelijkheden....of zoiets?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

Roel,

Ik weet niet enorm veel van de periode voor de Tweede Wereldoorlog maar gedurende de Tweede Wereldoorlog onderhielden de Nazi's ook contacten met Argentinië. De oorsprong van deze relaties zegt misschien meer over dit bezoek.
In Argentinië was een uitgebreid Duits spionagenetwerk. Argentinië werd later ook een toevluchtsoord voor belangrijke Nazi's, de relatie tussen Duitsland en Argentinië is dus een belangrijk aanknopingspunt bij jouw vraag.
Welke positie had Argentinië t.o.v. Duitsland?
Laatst gewijzigd door KevinP op 23 feb 2004, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Do todas maneras el vinculo entre Ejército alemán y el chileno no se borró. En 1920 nuevarnente se contratan professores alemanes y se hace frecuente la traducción de manuales alemanes que se aplican en toda su integridad en Chile. No extraña asi que el Jefe del Estado Mayor del Ejèrcito Alemán, General Wilhelm Heye, asistiese en compañia del Ministro de Defensa chileno, General de División Bertolomé, a las grandes maniobras que se hicieron en la zona entre Curicó Linares en 1929 donde participation nada menos que cuarenta mil efectivos
bron: http://www.bicentenariochile.cl/fondo_b ... ZACION.pdf

wat daar zo ongeveer staat is het volgende (mensen die beter Spaans/Chileens kunnen lezen verbeter mij aub)
---> Duitsland levert aan Chili vertalingen van militaire documenten en handleidingen en zal op meer manieren het Chileense leger onderwijzen. Heye is hier samen met Chileense Minister van Defensie Major-General Bertolomé aanwezig bij grootschalige oefeningen. Dit was in 1929.


Wat ik mij zo kan indenken is dat Heye daarna of vooraf ook in Argenitinie is geweest (buenos aires). Voor vakantie of voor een bezoek OOK aan de Argentijnen.
Feit is dat tijdens en na de oorlog Argentinie en andere zuid-amerikaanse landen zeer positief stonden tegenover ontheemde Duitsers (Nazi's en andere mensen die wegvluchtten uit Duitsland in 1945)

Het feit dat Heye in de foto te paard zit samen met zijn adjudant die een kaart in de hand heeft lijkt er op te duiden dat het ook hier gaat om het observeren van militaire maneuvres.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de Reply's heren,

Fantastische info Ernst, daar ga ik me verder in verdiepen, welke zoektermen heb je gebruikt? ik vond niet bijster veel! ..
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

Over het bezoek van Generaal Wilhelm Heye aan Chili is via GOOGLE het één en ander te vinden.

De volgende Spaans-talige website gaat over de relaties van Duitsland met Zuid-Amerikaanse landen van 1927-1945. Het bezoek van deze generaal aan Chili wordt ook genoemd. Misschien heb je er wat aan.
http://www.accionchilena.cl/Pagina%20Central/prusia.htm

(ik heb de pagina vertaald via Babel Fish)
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Kevin,

dat is een goeie link. Onderstaande tekst (met babelfish vertaald ook) staat op die pagina:
[3] Heye participó como observador de las maniobras militares más grandes que se hayan realizado hasta entonces en Chile. Además, visitó Argentina, otro estrecho colaborador del Ejército e industria bélica alemanes.
[ 3 ] Heye participated like observer of the military maneuverses bigger than they have been made until then in Chile. In addition, it visited Argentina, another collaborating Straits of the Army and warlike industry German.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten