Waar haal je dit vandaan?antwerpx schreef:Waar basseer je dit op?Gelukkig denken de meeste oud-verzetslui er anders over. Zij hebben door dat de Waffen-SS vrijwilligers evengrote idealisten waren als zijzelf.
Ook al vechten ze volgens jou voor een goed doel, door mee te strijden steun je de aanvaller van je land.De meesten vochten niet voor of naast de 'moffen', maar vochten voor hun idealisme, tegen 'het rode gevaar'.
Jouw vijand is mijn vijand, dus ben jij mijn vriend vind ik niet op gaan.
Iets verwachten is heel iets anders dan vanzelfsprekend.Toch vonden de meeste weerstanders het vanzelfsprekend dat er represailles zouden optreden.
Klopt en door de laffe represailles zijn veel schoften uiteindelijk niet geluiquideert.Bij het doden van een Duitser werden de voor en de nadelen steeds sterk afgewogen.
Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij diegene die de trekker overhaald, het verzet schiet de verrader neer, de moffen de gijzelaars.
Heydrich werd niet door het verzet neergeschoten maar door agenten uit Engeland.Of denk je dat de weerstanders in Lidice niet door hadden wat de burgerbevolking te wachten stond toen ze Heydrich neerschoten?
Em ik denk zeker dat ze Lidice niet verwacht hadden, represailles waarschijnlijk wel, maar zo bruut en walgelijk niet.
Hoe dan ook, Heydrich moest dood.
Deze ploert was bij de Wahnsee conferentie, van die film waar we het over hadden in een andere topic.
Wie weet hoeveel duizenden mensen zo zijn gered.
Hoe dan ook, het bloed van lidici zit aan de handen van de Duitsers, niet diegene die Heydrich vermoorde.
De meeste weerstanders waren zich er terdege van bewust dat er represailles genomen zouden worden bij acties, en konden zich wel inleven in de bezetter, dat het voor hem broodnodig was represailles te nemen.
Ook al wisten verzetslieden dat er na acties soms represailles werden uitgevoerd toch wisten ze dat sommige aanslagen nodig waren.
De meeste verhalen die ik lees hebben het erover dat de verzetslui ook de moffen de schuld gaven van de represailles.
Waarom was het nodig om represailles te nemen?
Zelfs de Duitsers realiseerde zich dat deze zelden werkte en vaak het averechtse effect hadden.