welke landen namen deel aan de 2de wO?? +hoe raakten ze erbij betrokken:
ps je mag ook links naar sites geven
welke landen?
-
- Lid
- Contacteer:
Formele deelnemers in de Tweede Wereldoorlog
Geallieerden
Australië
Brazilië
Canada
Newfoundland
Frankrijk (tot verovering door Duitsland, Vichy Frankrijk was collaborerende mogendheid).
Nieuw Zeeland
Sovjet Unie
Verenigd Koninkrijk
Verenigde Staten
Zuid-Afrika
Supporters van de geallieerden
Argentinië
Bolivië
Chili
Colombia
Costa Rica
Cuba
Dominicaanse Republiek
Ecuador
El Salvador
Guatemala
Haiti
Honduras
Irak
Libanon
Liberië
Mexico
Mongolië
Nicaragua
Panama
Paraguay
Peru
Saudi Arabië
Syrië
Turkije
Uruguay
Venezuela
As-mogendheden
Deelnemers aan het Tripartite Verdrag
Duitsland
Italië
Japan
Mede-ondertekenaars van het Tripartite Verdrag
Bulgarije (1 maart 1941)
Hongarije (20 november 1940)
Roemenië (23 november 1940)
Slowakije (24 november 1940)
Landen welke aangevallen of bezet werden, of van zijde veranderden tijdens de oorlog
Albanië
België
China
Tsjechoslowakije
Denemarken
Egypte
Ethiopië
Finland
Frankrijk
Griekenland
Iran
Luxemburg
Nederland
Noorwegen
Filippijnen
Polen
Thailand
Joegoslavië
Landen welke formeel neutraal bleven
Ierland
Portugal
Spanje
Zweden (behalve tijdens de Winteroorlog)
Zwitserland
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog
-
- Lid
Re: welke landen?
PS je mag ook zelf wat moeite doen en eens naar een ''bibliotheek'' gaan.Niek schreef: ps je mag ook links naar sites geven
Sorry, maar dit vind ik een zeer algemene vraag, waar je zelf de aantwoorden wel van kan vinden.
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Hoe heb je in de bibliotheek naar deze informatie gezocht? Het kan zijn dat je niet goed weet hoe je moet zoeken, en dan vind je inderdaad niet veel. Er is heel veel goede informatie te vinden, maar je moet maar net weten hoe. Wil je vertellen wat je geprobeerd hebt? Dan kunnen we je tips geven hoe je anders kunt zoeken.niek schreef:denkje dat ik daar nog niet ben geweest..
pffreageer er gwoon op als je iets zinnigs te zegge hebt !

-
- Lid
- PPL
- Lid
Nee.Verzamelaar_Freak schreef:hoort nederlands indie niet bij de lijst? van aangevallen landen?
Het huidige Indonesie bestaat niet als een souveriene natie tijdens de periode van WO2.
Het toenmalige Nederlands Indie was onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden en die staat al vermeld in het rijtje.
Overigens waren de gebiedsdelen Suriname en de Antillen niet bezet of aangevallen (voor zover ik weet).
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
-
- Lid
- Contacteer:
Klopt, Suriname en de Antillen zijn nooit bezet of aangevallen geweest, wel waren ze op economisch vlak nauw betrokken bij de oorlog. Bepaalde grondstoffen voor het geallieerde leger kwamen uit deze koloniën (Antillen-olie en Suriname-bauxiet).PPL schreef:
Overigens waren de gebiedsdelen Suriname en de Antillen niet bezet of aangevallen (voor zover ik weet).
De bevolking van beide koloniën hebben zich zeer actief opgesteld in deze industriën en dus een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de oorloginspanningen van het geallieerde leger.
Overigens lijkt mij dat Nederlands Indië best aan de lijst toegevoegd kan worden. Het maakte dan wel deel uit van Nederland, maar zou voor de duidelijkheid apart genoemd kunnen worden omdat niet alle koloniën bezet of aangevallen waren. Er kunnen ook best wat foutjes of gebreken in de lijst zitten, ik weet niet welke bronnen gebruikt zijn bij het vervaardigen van deze lijst.