@ de "jonkies": denk na voor je wat opschrijft. En onderbouw je kritiek, dan zul je een stuk serieuzer genomen worden. Ook in het dagelijks leven. Een gratis tip van een ouwe zak.
Ik onderbouw mijn kritiek continu, maar het probleem is dat jij dat gewoon negeert. Lees jij nou maar eerst mijn posts en kom dan met een fatsoenlijk voorbeeld waarbij ik een uitspraak niet onderbouwd heb.hendrik schreef: @ de "jonkies": denk na voor je wat opschrijft. En onderbouw je kritiek, dan zul je een stuk serieuzer genomen worden. Ook in het dagelijks leven.
Zegt degene die pisnijdig een snotneus verhaal begint op te zetten.hendrik schreef:Jullie meningen raken diverse malen kant noch wal en zijn veelal gebaseerd op puberale emoties.
Er wordt mij verweten geen argumenten te gebruiken, ik zie ze hier ook niet!monmax schreef:Ze hadden ook op jou kunnen slaan.
Natuurlijk mannerheim. Wij zitten vrijwel de hele dag achter ons computerscherm en zien niet meer wat er dagelijks op straat gebeurt. Ik ben voor mijn werk heel veel op straat én op middelbare scholen; ik zie dus wel degelijk wat er op straat en op scholen gebeurt. (Ik ben fotograaf van beroep, werk voor kranten en maak ook schoolfoto's) Alleen bekijk ik het niet éénzijdig, zoals jullie, maar meer objectief.mannerheim schreef:Jullie zitten vrijwel de hele dag achter jullie computerscherm
De meeste mensen trappen gewoon niet meer in die val. Vroeger was het meneer pastoor de burgemeester en de onderwijzer die alle macht had in het dorp. En waarom was dat? Omdat ze konden lezen en schrijven. Tegenwoordig kunnen er veel meer gewone mensen lezen en schrijven en ze zien in dat de kerk veel te conservatief is en geloven daarom niet meer in God. Door de enorme vooruitgang van het onderwijs kunnen we zelf nadenken en daar hebben we geen pastoor meer voor nodig.Telemark schreef:Ik zeg dat onze cultuur aan het wegvagen is.
Alles word 1 grote soep.
Veel mensen geloven niet meer in god omdat het zo goed gaat in de wereld, dus ze hebben geen god nodig.
Kijk maar toen het slecht ging in Nederland toen zaten de kerken stampvol.
Niet alleen naar jouw mening, Peter. Wie heden ten dage roept, dat Wilders neigt naar extreem-rechtse gedachten is meteen demoniserend en bedreigt het leven van hem. Wie in de jaren hetzelfde riep over Hans Janmaat kreeg gelijk.Peter schreef:Naar mijn mening is een Geert Wilders uit op politiek gewin, en is de Islam zijn muze
Ik zou er in principe voor kiezen om uitleg no.1 als norm aan te houden wanneer het Nederlandse volk bedoeld wordt als in 'autochtone inwoners van Nederland', dus: de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben. Dit dekt echter niet geheel de lading, denk ik. We hebben immers Nederlanders die qua taal en zeden Nederlander zijn, maar geboren zijn in onze (voormalige) koloniën.okke schreef:Waarom zou dat niet voldoende zijn om tot de Nederlandse bevolking te horen?Is dat écht alles (lees: voldoende) om in jouw opinie tot de Nederlandse bevolking te mogen behoren, Okke?
volk (het ~)Zijn de begrippen 'de Nederlandse bevolking' en 'het Nederlandse volk' volgens jou hetzelfde?
1 (~en/~eren) de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben
2 (~en/~eren) de gezamenlijke bewoners van een staat in betrekking tot het staatshoofd of de regering, de onderdanen => natie
be·vol·king (de ~ (v.), ~en)
1 gezamenlijke bewoners van een oord, streek of land => populatie
Het Nederlandse volk (: de bewoners die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben) is niet hetzelfde als het Nederlandse volk (: de gezamenlijke bewoners van een staat). De term 'Nederlandse bevolking' komt overeen met de tweede definitie van 'Nederlands volk'.
De begrippen zijn dus uitwisselbaar als met 'volk' hetzelfde bedoelt wordt als 'bevolking', maar ik heb de voorkeur voor 'bevolking', omdat sommige toehoorders bij 'volk' zouden kunnen denken aan mensen die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben.
Wanneer hoor je - volgens jou - tot de Nederlandse bevolking? En is volgens jou volk en bevolking hetzelfde?
Ik weet niet wat er in het algemeen bedoeld wordt met 'spuitjesculltuur', maar enige culinaire integratie is de autochtone Nederlander in elk geval allerminst vreemd, gezien het grote aantal goed lopende buitenlandse eetgelegenheden. Misschien mag het vreemd overkomen, maar ik haal regelmatig een broodje kip dönerPeter schreef: Wanneer ben je Nederlander? Als je een Nederlands paspoort hebt, maar dat wil niet zeggen dat je je aan moet passen aan de Nederlandse spruitjescultuur.... Wat Okke zegt is waar: dat is wat een Nederlander is... Het concept "het Nederlandse volk" als een homogene, christelijke, blanke bevolking is een nationalistisch idee uit de 19e eeuw wat op de huidige multi culturele samenleving niet meer van toepassing is, of je het nu leuk vind of niet.
Dank umonmax schreef: Tegen Seyffardt kan Okke 'zachter' zijn omdat Seyffardt zijn mening onderbouwt met controleerbare feiten en een fatsoenlijke redenatie.
Ik denk dat dit niet zo'n goede meetlat is om Nederlanders naast te leggen om hun Nederlanderschap te toetsen.Seyffardt schreef:Om het simpel te houden: iemand is Nederlander en maakt dus deel uit van het Nederlandse volk wanneer hij of zij:
a. De Nederlandse nationaliteit bezit
b. De Nederlandse taal in woord en geschrift machtig is
c. De algemeen gangbare normen, waarden en gewoonten in Nederland accepteert en hanteert.
d. Zich waar en wanneer nodig wenst in te zetten voor de Nederlandse maatschappij en zijn / haar landgenoten
e. Zich niet wenst te verschuilen achter allerlei excuses, verwijzingen, uitzonderingen m.b.t. afkomst / cultuur / religie om onder bovenstaande punten uit te kunnen / mogen komen.
Dat ligt eraan of die functioneel analfabeten in de categorie vallen van buitenlanders die in aanmerking wensen te komen voor het Nederlanderschap.okke schreef:Ik denk dat dit niet zo'n goede meetlat is om Nederlanders naast te leggen om hun Nederlanderschap te toetsen.Seyffardt schreef:Om het simpel te houden: iemand is Nederlander en maakt dus deel uit van het Nederlandse volk wanneer hij of zij:
a. De Nederlandse nationaliteit bezit
b. De Nederlandse taal in woord en geschrift machtig is
c. De algemeen gangbare normen, waarden en gewoonten in Nederland accepteert en hanteert.
d. Zich waar en wanneer nodig wenst in te zetten voor de Nederlandse maatschappij en zijn / haar landgenoten
e. Zich niet wenst te verschuilen achter allerlei excuses, verwijzingen, uitzonderingen m.b.t. afkomst / cultuur / religie om onder bovenstaande punten uit te kunnen / mogen komen.
- Alleen punt a is duidelijk toetsbaar.
- Punt b is al gelijk een ingewikkelde. Valt bijvoorbeeld de 10% functioneel analfabeten buiten de boot van het Nederlanderschap? Of geldt punt b alleen voor geletterden en vallen door dit punt geletterden in een andere taal dan het Nederlands af?
Klopt, maar bestaan ook nog ongeschreven wetten (waarbij je het woord wetten niet letterlijk moet nemen, zeg ik er maar even bij). De Islam kent daar overigens vele voorbeelden van, doch dit even terzijde. Er staat bijvoorbeeld nérgens dat je in Nederland op tijd op een afspraak moet verschijnen, maar dat wordt wel van eenieder verwacht. Er staat ook nergens dat je iemand moet aankijken tijdens een gesprek en er staat ook nergens dat je niet mag tutoyeren; zo zijn er allemaal normen, waarden en gewoonten te noemen waar wij ons aan dienen te houden binnen onze maatschappij.okke schreef:
[*]Bij punt c krijg je het probleem dat er geen algemeen gangbare normen, waarden en gewoonten gedefinieerd zijn in Nederland. Er is een wetboek, maar geen regel dat je Sinterklaas moet vieren of Oud en Nieuw of je verjaardag. Of je de prullenbak op je balkon mag zetten of niet. Enzovoorts.
okke schreef:
[*]Bij punt d moet ik denken aan landgenoten die dakloos op straat staan te bedelen en van een enkeling aandacht krijgen. Wat houdt 'je inzetten voor de maatschappij en je landgenoten' in? Wanneer doe je dit voldoende om Nederlander te kunnen zijn en wanneer moet je je paspoort inleveren?
Klopt. Wanneer iemand bijvoorbeeld het Nederlandse Staatsburgerschap aanvaardt, maar desondanks zijn afkomst / cultuur / religie als alibi misbruikt en dientengevolge meent te mogen handelen in strijd met Nederlandse belangen. Dit moet je zien als een gekwalificeerde versie van punt d.okke schreef:
[*]Punt e houdt in dat als je een reden opgeeft waarom je de vorige punten niet realiseerbaar zijn voor jou, je vanzelfsprekend ook ex-Nederlander verklaard kan worden.[/list]
Laat ik wel even ter verduidelijking aangeven dat het hier geen "buitenparlementair wetsontwerp" of iets van dien aard betreft.Niemand behoeft het dus volledig te begrijpen of er juridische voetangels uit te distellerenokke schreef:Het lijkt alsof je regeltjes gelden voor mensen die nog geen Nederlander zijn, maar het wel willen worden. Of is het voor jou ook een lijstje waar iedere Nederlander aan moet voldoen, op straffe van het verlies van de Nederlandse nationaliteit?
De 10% functioneel analfabeten die Nederland rijk is, zijn het Nederlands over het algemeen wel in woord, maar in ieder geval niet in schrift machtig. Als we hen uitzetten stijgt het ontwikkelingsniveau van Nederland ook gelijk.
Dat doet me aan wat anders denken; als iemand zijn Nederlandse nationaliteit verliest en daardoor statenloos wordt, hebben wij als Nederlanders (= de Nederlandse staat) dan een verplichting om deze mensen bij te staan elders asiel aan te vragen en te ondersteunen met een nationalisatie elders?
Hoe zit het volgens jou als een lid van een gezin niet voldoet aan één van jouw regels; wordt het gezin dan uit elkaar gerukt of wordt het hele gezin uitgezet? Als bijvoorbeeld jouw zoon niet alle algemeen gangbare normen, waarden en gewoonten accepteert en deze weigert te hanteren; wordt hij dan alleen de grens over gezet of ben jij verplicht hem te volgen?
Je lijstje is een poging om het simpel te houden, maar ik vind het er juist onduidelijker op worden. Mede doordat sommige regels interpreteerbaar zijn of niet toetsbaar.
Iedereen heeft wel een excuus of uitzondering door zijn afkomst of cultuur om een of andere gangbare norm, waarde of gewoonte niet te hanteren. Dus heeft eigenlijk niemand het recht Nederlander te zijn.