V-1 basis in drenthe

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

V-1 basis in drenthe

Bericht door special air service »

weet iemand van jullie waar hier in de buurt van Peest/Norg een V-1 basis is geweest? ik weet dat hij er ergens was maar waar.

van internet word ik niet wijzer en door boeken ben ik te weten gekomen dat hij er was maar niet waar.
Rene K
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2007, 22:22

Bericht door Rene K »

Dit was geen V1 basis maar een vliegveld.
Deze is niet echt gebruikt geweest ivm de slechte ondergrond.


http://www.fietsen.123.nl/routedonderennorg.htm

Dit is een fietstocht die je er langs leid!
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Daar kun je met je metaaldetector heen. Er staat dat er nog veel munitie ligt. Het is niet helemaal vrijgegeven, maar misschien mag je er wel komen. Hoop trouwens niet voor je dat er bommen/mijnen liggen, want dan wordt het gevaarlijk...
[Gezocht]: Heer uitrusting
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

Rene K schreef:Dit was geen V1 basis maar een vliegveld.
Deze is niet echt gebruikt geweest ivm de slechte ondergrond.


http://www.fietsen.123.nl/routedonderennorg.htm

Dit is een fietstocht die je er langs leid!
klopt er was een vliegveld waren intotaal 3 vliegtuigen geland( allemaal naast de baan) maar er was ook een V-1 basis. teminste als ik het boek over operatie Amherst moet geloven. en dat doe ik ook :P


Axis vs Allied schreef:Daar kun je met je metaaldetector heen. Er staat dat er nog veel munitie ligt. Het is niet helemaal vrijgegeven, maar misschien mag je er wel komen. Hoop trouwens niet voor je dat er bommen/mijnen liggen, want dan wordt het gevaarlijk...
de meeste munitie moet daar ook al weg zijn en of het niet helemaal is vrijgegeven? dat weet ik niet. maar je kan best gelijk hebben hoor.

teminste allebei bedankt.
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Hehe, staat zelfs op die site, ik kopieer:

Tip: 'Het Westerveen' is een oorlogsmonument. De bezetter 1940-1945 heeft hier een vliegveldje aangelegd en heeft daar een grachtenstelsel gegraven in de vorm van een hakenkruis. Volgens de verhalen was dit bedoeld om de vliegtuigen vanuit de lucht te laten zien wanneer ze weer bij het vliegveld waren. De bossen rond het Westerveen zijn nog steeds niet geheel vrijgegeven omdat daar nog veel oude munitie zou liggen.

(Na puntje 18.)
[Gezocht]: Heer uitrusting
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

mijn info had ik van mensen uit het dorp. maar nog niemand iets over die V-1 basis? ik blijf zoeken als ik wat vind zal ik het hier plaatsen
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ik ben nu te weten gekomen waar ie ongeveer gelegen heeft. mijn pa weet precies waar waar. aangezien ze hier altijd de namen noemen van de gebieden en dat weet ik dus niet :lol: ik zal er binnen kort heen gaan en wat foto's maken. (als er wat te zien valt) de basis is eigenlijk nooit in gebruik geweest maar het begin was er dus wel.
Ergens in Nederland
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2007, 09:50
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Ergens in Nederland »

Kan de historische vereniging in de buurt misschien helpen? Ik weet ook niet van een V1 basis in Drenthe.... en een V1 basis heb je in tegenstelling van een V2 basis niet zomaar... je had zo'n afschiethelling nodig...... Ik heb daar nooit wat van gehoord....

Dalfsen heb je een V2 basis en in Nunspeet zijn zelfs V4's afgeschoten.....

Groet Erik
Laat WOII de laatste zijn geweest...... Respecteer iedereen!
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

de ligging bne ik te weten gekomen door een lid van de historishe vereniging. hij had het er over dat hij waarschijnlijk niet eens in gebruik is geweest.
Plaats reactie