Knoop

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Rik en Zander

Knoop

Bericht door Rik en Zander »

Dag heren en dames,

Een vriend van me heeft vandaag in zijn tuin een knoop gevonden en vroeg aan mij of ik wist wat het was.
ik weet dit helaas ook niet maar we denken dat het uit WO2 komt.

Hier de foto( helaas onduidelijk)
Afbeelding

Kleine beschrijving:

links van het wapen staat Nec temere
rechts nec timede


in het midden een wapen,

met twee leeuwen die houden een schild vast met daarbovenop een kroon in het wapen zelf op het schild dus zit weer een ander wapen
met een diagonale lijn van linksboven naar rechtsonder
boven die kroon zit nog een teken wat we niet konden plaatsen
lijkt op een soort van zwaard die ergens doorheen gaat


op het gedeelte waarop nec temere nec timede staat, is tussen de letters een punt en bovenin is hij open , de rand van de knoop is fijn gekarteld.



Het is misschien een vage beschrijving heb de knoop zelf nog niet gezien maar zo heeft hij hem beschreven.
Hoop dat iemand ons kan helpen als hij werkelijk uit WO2 komt.
Aan de spreuk te zien wel.

groet

Rik en Zander
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Gast

Bericht door Gast »

Een Britse algemene militaire knoop heeft gedeeltelijk dezelfde embleem.

links is een leeuw maar rechts is een paard in het midden boven een kroontje met een leeuwtje. (Meestal te klein om goed afgebeeld te krijgen)

AfbeeldingAfbeelding

Ik denk Brits. Hoeft niet persé militair of wo2 te zijn.

Jim
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

hee

ik heb een uurtje gezocht maar weinig gevonden.

nec temere en nec timede (of timide?) komt bij meerdere dingen voor

zo is het het motto van luchtmobiele brigade, echter hebben deze een adelaar geloof ik als embleem. verder komt het nog ergens in een Deense stad voor in het wapen, en het wapen zijn ook leeuwen maar die lijken helemaal neit op het embleem op de knoop.

nec temere nec timid, is gewoon een latijnse uitspraak wat betekent:
Noch Roekeloos, Noch Vreesachtig

het is dus heel algemeen en kan in veel verschillende landen voorkomen omdat het latijns is.

het hoeft inderdaad niet militair te zijn, maar de kans lijkt me wel redelijk aanwezig omdat het makkelijk terug te redeneren is naar militairen, die nergens bang voor zijn, maar niet roekeloos maar volgens bepaalde strategieen te werk gaan.

en aan de gast gericht op dit forum, dit hoef niet per se brits te zijn omdat het erop lijkt, want in veel schilden/wapens/emblemen (hoe je het ook noemt), komen leeuwen (dieren) voor. denk maar aan nederland al. Daarnaast staat er op de door u gegeven emblemen een leeuw en een paard. dit is een erg groot verschil. De meeste(of in ieder geval veel) wapens zijn op gelijke wijze opgebouwd.

dit betekent niet dat het niet brits kan zijn, maar het kan uit heel veel landen afkomstig zijn.

of het wo2 is kan ik niet vertellen. (eigenlijk heb ik helemaal niets verteld dus wat op een antwoord lijkt...haha...sorry)

verder deze site van wikipedia nog:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gustaaf_II_Adolf

het was het motto van deze man. maar weet denk niet dat het er mee te maken heeft, maar je weet nooit.

ik hoop dat jullie erachter komen waar het van is, en dan ben ik ook wel heel benieuwd er naar.

(probeer het eens bij een verzamelaar, of een 'knopenboek', of een verzamelsite...succes!)
Zander en Rik

Bericht door Zander en Rik »

In ieder geval bedankt voor de hulp. Misschien moet ik maar eens op zoek gaan naar een verzamelaar of expert in de buurt.
Plaats reactie