Iran

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Zullen er echt militaire sancties komen tegen Iran?

Ja, binnen 3 maanden
1
3%
Ja, dit jaar nog
26
65%
Nee
13
33%

Totaal aantal stemmen: 40

mannerheim
Lid

Iran

Bericht door mannerheim »

Geen Stijl schreef:

Spannend! Golfoorlog 4 op komst!Mensen met CNN nog wél op de kabel opgelet! Bier en chips in de aanslag. We gaan Operation Fuck You Ahmadinejad rechtstreeks meekoekeloeren. Via de gezaghebbende transatlantische persconnectie Moskou-Goes-Teheran bereikt ons het bericht dat US Troops zich momenteel mobiliseren langs de Iraanse grens. (Schijnt ook nog een bootje onderweg te zijn.) Heeft natuurlijk niks te maken met de gijzeling van 15 Britten wegens ongefundeerd spelevaren in koeweiraqatarabahreiraanse wateren. Laat staan de enigzins naar boven neigende olieprijs. Neem het maar van ons aan, nog voordat u aan de paasbrunch zit is het Iraanse atoomprogramma 6 miljoen jaar terug in de tijd geclusterbomded. Wij houden het vooralsnog op 6 april. Vergeet u niet te tanken voor die datum?
Nu vroeg ik me af: Zal dit echt allemaal tot militaire sancties gaan leiden?
OK, geenstijl overdrijft, maar ook volkskrant en telegraaf beginnen hierover al te berichten

Dus een vraag aan degenen die er verstand van hebben: Zullen er echt militaire sancties plaatsvinden tegen Iran?

Waartoe zouden deze kunnen leiden?

En zouden deze dan terecht zijn?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Wanneer weet ik niet, maar dankzij de gevangen genomen Britse soldaten (komt bekent voor is het niet (israel vorig jaar?)) zal Blair met zijn vriendje Bush (alleen de senaat zit in de weg) Iran wel binnenvallen...

Onterecht overigens
mannerheim
Lid

Rednas schreef: Onterecht overigens
Waarom onterecht?
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Wie gaan ze nog vinden om daar binnen te vallen. Het risco is heel groot dat gans het midden-oosten een oorlog begint tegen al wat Westers is.
Bush heeft al meer dan genoeg zijn gat verbrand in het wespennest van Irak. En in Iran beginnen voordat het in Irak rustig is (er zal het nooit rustig worden trouwens) is ondenkbaar.
Niet-militaire acties zullen wel volgen.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Ik denk eerlijk gezegd dat Bush de wereld gewoon naar de zak ga helpen.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Misschien ene beperkte militaire actie om de gevangenen vrij te krijgen en "spierballen te tonen", maar een invasie zal er wel niet komen denk ik.
Ik was en ben een fel tegenstander van de oorlog in Irak, ook
Afgahanistan vond ik niks, maar ik vind wel dat Iran zich wat normaler op mag stellen.
hendrik
Lid

Bericht door hendrik »

Amerika zal nooit lere van de fouten die ze gemaakt hebben in Vietnam, Koeweit en nu in Afghanistan. Ik sta dus nergens meer van te kijken.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef:Amerika zal nooit lere van de fouten die ze gemaakt hebben in Vietnam, Koeweit en nu in Afghanistan. Ik sta dus nergens meer van te kijken.
Vergeet Korea niet :)
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
LoD
Lid

Bericht door LoD »

Hm,

ik vraag me af wie Iran zou kunnen binnenvallen, aangezin de VS nu al amper voldoende verse manschappen op de been kan brengen en het moreel ook wel eens hoger is geweest.
Daarnaast vraag ik me af aan welke grenzen van Iran er troepen worden samengetrokken, het is nl best wel een groot land.
Als er al het nodige spierballenvertoon plaatsvindt denk ik dat het vooral een signaal tegen het internationale terrorisme moet uitstralen, aangezien de VS een derde front niet trekken ( en het UK vermoed ik ook niet zo heel veel landen meekrijgt voor een operatie ).

Maar wie weet zit ik er wel helemaal naast en staat er op het opdrachtkaartje van Bush gewoon: verover totaal de continenten Azie , Afrika en een derde Continent naar keuze :lol: .
mannerheim
Lid

Zou het paranoïde Amerika zich echt niet het recht voorbehouden om Iran aan te vallen. En mocht Amerika zich echt bedreigd gaan voelen is er een grote kans dat ze niet eens manschappen in hoeven te zetten...alleen een atoombom. En het is een groot land, dat Iran. Maar alles zit in de hoofdstad, als men Teheran platgooid is er weinig over van het machtige Iran vermoed ik. :|
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Seyffardt schreef:
hendrik schreef:Amerika zal nooit lere van de fouten die ze gemaakt hebben in Vietnam, Koeweit en nu in Afghanistan. Ik sta dus nergens meer van te kijken.
Vergeet Korea niet :)
Korea was in ieder geval nog gesanctioneerd door de VN (bij absentie van de Sovjet ambassadeur). Koeweit ook trouwens. Van beide hebben de US geen trauma opgelopen, van Viet-Nam wel.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Mocht de VS het wel van plan zijn, dan gaat het om olie (wanneer niet daar in die regio). Iran is de grootste olieleverancier van China. Bij een oorlog met Iran zal deze oliestroom blokkeren, waardoor China voorlopig geremd wordt in zijn economische opmars. Dat ze zich bij zo'n oorlog tot hetzelfde niveau verlaagt als Nazi-Duitsland moge duidelijk zijn.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Het is voor Amerika wel erg voordelig om de oliehandel in handen te hebben, naast het feit dat zij de grootste olieconsumenten zijn, stagneert de wereldeconomie bij stijgende olieprijzen. Zoals monmax zegt is Iran de grootste olieleverancier van China. Nu wil het zo zijn dat China het begrotingstekort van Amerika subsidieerd, waardoor de Amerikaanse economie nog redelijk overeind staat. Met stijgende olieprijzen in het verschiet loopt Amerika het risico dat China nu eens een stop zet aan de subsidiëring van het begrotingstekort. Mocht dit gebeuren, dan zit Amerika in de klinch met China.. Dat is een veel grotere staat dan Iran.

In ieder geval, de wereld is het zakje als je dit zo leest. Bush begint ernstig dictatoriale trekjes te vertonen, Amerika is geen economische grootmacht meer te noemen, militair loopt het ook allemaal niet zo lekker meer...

Mijn gratis advies aan allen: ga chinees leren.. ;)

@Bollebekboerke
Ik acht zelf het risico niet zo groot dat geheel het Midden-Oosten een oorlog tegen het Westen gaat beginnen. Dit komt doordat er binnen de islamitische staten (ik nam aan dat je die bedoelde... ;) ) zelf zeer veel wantrouwen is.
Bijvoorbeeld bij de Russische inval in Afghanistan. Iedereen weet dat Osama Bin Laden en zijn Arabische Strijders toen de strijd hebben geopend tegen de Russische strijdkrachten. Dit ging ook niet zonder onenigheid binnen de islamitische staten. Osama mistte de steun van bijvoorbeeld Iran en Saudi-Arabië, niet de minste staten.
Overigens werd Osama niet gesubsidieerd door de Verenigde Staten, wel de Mujahidin... Althans dit heeft hij zelf ten tijde van de Russische invasie verklaard...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Ik denk niet dat het de Britten of de Amerikanen het nog eens gaan proberen. Het aantal Amerikaanse troepen in Afganistan en Irak is al hoog en het zal hen zéér veel gaan kosten om ook nog eens zo een grote troepenmacht te handhaven in Iran. En de Britten juist het zelfde. Daar naast dreigen ze ook nog een goede bondgenoot aan Soedi-Arabie te verliezen.

Ik heb eens ooit iemand horen zeggen "Wij hebben onze middelleeuwen mogen beleven laat het midden-oosten dit ook eens doen". En misschien had hij gelijk maar dan gaan wij met zijn alle diep in onze buidel mogen tasten om vernieuwde energiebronnen te vinden en om in de tussentijd de olie te betalen.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Ik las overigens in de krant dat een Russische informant (oid) heeft gemeld dat Amerikaanse troepen hebben gemobiliseerd langs de grenzen van Iran.
Plaats reactie