huls uit de theems

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
marco_mclaren
Lid

huls uit de theems

Bericht door marco_mclaren »

een vriend van mij heeft een huls gevonden in baggerzand dat uit de Theems (londen) is gehaald, maar van de fabrikant is zover ik weet alleen een ''N'' te zien en dat kunnen een groot fabrikanten zijn.
op de huls staat:

op het slaghoedje staat: no 27 IN el 1942, d H d 10/42
en rondom het slaghoedje dus de backstamp: 1339, N 1942

Afbeelding

Afbeelding

Lengte in Milimeters: 155 mm
Breedte in Milimeters: ongeveer 42 mm

wie weet waar deze huls van is? van een tank, van een vliegtuig, van luchtdoelgeschut?
bij voorbaat dank.
marco_mclaren
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Het zou heel erg helpen als je zo kunnen zeggen wat ongeveer staat op de plek waar ik op de foto de rode lijn heb gezet. Hier staat normaal namelijk heb kaliber daarmee kom je al een stuk verder wat betreft het soort kanon dat deze huls afgeschoten kan hebben.

Zoals je zelf al wel gezien zult hebben is de huls vooraan gedeeltelijk afgebroken dus aan de huidige lengte heb je op het moment eigenlijk niet zoveel.

Ik zit overigens te denken aan het britse 3,7inch. AA(Anti Aircraft) kanon. Echter is dit slechts een vermoeden. Naast het plaatje van de backstamp van de huls staat een foto van een dergelijk 3,7" AA kanon. :)

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dat kan nooit Sander, want een 3,7inch huls is een enorm ding (vele malen breder dan de genoemde 42mm, minstens drie keer zo groot). Ik denk aan een 2 Ponder oid.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Marine luchtafweer. 2Pdr werd verschoten uit een batterij met mitraileurs gelijkend op een grote vickers. Moet ergens nog een foto hebben. Zal eens zoeken of ik die nog kan vinden.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Dat zou idd heel goed kunnen, volgens mij gebruikte de Navy nogal vaak de 2 Pdr Pom-Poms terwijl het Britse leger hier geen gebruik van maakte

(?)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Het Britse, Canadese en Australische leger gebruikte de 2- Pounder wel in diverse tanks en in anti-tank kanonnen. :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ja, maar dat is toch erg onwaarschijnlijk dat er 2- Pounder granaten van tanks in de Theems terecht zijn gekomen. Met luchtdoelgeschut zou dat eerder mogenlijk zijn doordat als een projectiel niet ontploft weer naar beneden kan vallen en zo dan in de Theems terecht is gekomen.
Gast

Bericht door Gast »

Dan denk ik inderdaad van de Navy, misschien afgevuurd in de buurt van Norfolk en dan uitgebaggerd?
Ik doe het bericht even als gast want ik kan weer eens geen berichten plaatsen want mijn oude vertrouwde email schijnt niet te bestaan..

mvg marco_mclaren
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Mike.H schreef:Dat zou idd heel goed kunnen, volgens mij gebruikte de Navy nogal vaak de 2 Pdr Pom-Poms terwijl het Britse leger hier geen gebruik van maakte

(?)
Dat is ook de 2pdr pom pom waar ik het over had. De 2pdr die gebruikt werdt in tanks en AT geschut heeft een langere huls. (kan de foto helaas niet meer vinden :cry: )
SV Kenny
Lid
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

2 pdr's hebben een kaliber van 40mm, dus het kan kloppen.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

racefiets schreef:
Mike.H schreef:Dat zou idd heel goed kunnen, volgens mij gebruikte de Navy nogal vaak de 2 Pdr Pom-Poms terwijl het Britse leger hier geen gebruik van maakte

(?)
Dat is ook de 2pdr pom pom waar ik het over had. De 2pdr die gebruikt werdt in tanks en AT geschut heeft een langere huls. (kan de foto helaas niet meer vinden :cry: )
hmm je bedoeld een foto over een 2 pdr Antitank tankgranaat of?

http://www.quarry.nildram.co.uk/37-40mmWW2.jpg misschien staat hij hier ergens tussen!?
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Nee foto van het stuk geschut. De marine versie.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

http://www.geocities.com/lga25ubique/pi ... dol450.jpg dit is dus de 2 Pdr voor anti-tank

http://www.dutchsubmarines.com/pictures ... 1920_2.jpg

dit is de Vickers 2 pdr Pompom van de Navy
Plaats reactie