Tweede Wereldoorlog op Google Earth?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Tweede Wereldoorlog op Google Earth?

Bericht door Operation Overlord »

Goedenavond,

wellicht zijn jullie bekend met het programma Google Earth (zo niet: http://download3dearth.googlepages.com/dutch). Nou zoek ik al en tijdje naar onder andere: bunkers, monumenten, kanonnen, bruggen, "plekken" enz. enz. m.b.t. de WO2 (zoals the Pegasus Bridge).

Weten jullie misschien nog een paar goede, jahoe zal ik het zeggen...."plaatsen" om te bezoeken?

Bij voorbaat dank,

Operation Overlord

P.S: Ik weet niet in welke categorie dit nou precies hoort, anders veranderen de moderators dit maar.....
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Ga maar eens naar Point du Hoc op Google earth.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Maakt het niet uit waar?

Dan kan ik het eens aanbevelen om het mooiste stukje Nederland op te zoeken: Noord Limburg/Oost Brabant. Hier staan tal van bunkers. Monumenten minder. Als je in de buurt bent moet je de StJansberg eens op, en dan richting Groesbeek lopen: daar kom je tal van ouwe gaten tegen en wordt soms nog wel een vondst gedaan. En als je eenmaal in Groesbeek zelf bent, dan hoef ik niks meer te zeggen. Dat plaatsje is een groot slagveld geweest. Daar is de geschiedenis aan alles af te lezen.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem

Bericht door arneken »

even rond ieper inzoomen en eens kijken naar de her en der verspreide (en soms kleine) begraafplaatsen en tellen ( ge zult lang bezig zijn)
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Dankjewel allemaal :)
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

hee Mannerheim,

ik ben zelf al tijdje bezig met een vorm van onderzoek en literatuurstudie over het stukje van N limburg. ik woon zelf 3minuten lopen van de jansberg, en wanneer je van de jansberg naar groesbeek loopt over het pad, vind ik het knap als je gaten tegen komt. Nou ja gaten kom je aan de rand van het pad wel tegen, maar dat is voor de afwatering, maar deze hebben niks met wo2 te maken. verder weet ik wel (zo goed als onbegaanbare) plaatsen waar nog heeeel veel te zien is. maar om die plaatsen te vinden heb ik dan ook tal van boeken meoten lezen en kaarten meoten bestuderen. het scheelt misschien ook wel dat ik het hele bosgebied daar op mijn duimpje ken omdat ik er al 22 jaar woon en rondbanjer. :D daarnaast heb ik ook het een en ander gevonden.

groetjes kevin
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Haha, die gaten zitten er wel degelijk, maar niet langs de paden, nee. Dan moet je dieper het bos in. Als je er zo dichtbij woont, ga dan maar eens kijken.

EDIT: Op de, kort geleden afgefikte, Mookerheide is ook nog zat te zien wat betreft WO2.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Er staat mij iets van bij dat hier al een topic over was?
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

@mannerheim

lees mijn post goed, daar staat ook dat er langs het pad van jansberg naar groesbeek niks te vinden is, zoals jij van wel zei, daar had ik het over. en daarbij geef ik ook aan dat er van de paden afgeweken zat te vinden is. wanneer je de plekken weet.

op de mookerheide zelf wist ik niet, in de bossen eromheen wel heel hard. maar wat is er dan op de mookerheide te vinden qua wo2?
ben benieuwd dan fiets ik er vandaga of mrogne nog even langs. :D
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Nou, sinds die afgefikt is denk ik dat je niet veel meer zal zien. Maar toen ik er laatst was zag ik greppels en dergelijke, en grote inslagkraters. Als je goed kijkt zie je ze echt.

Is wikipedia trouwens ook opgevallen :wink: :
Ook in de Tweede Wereldoorlog is op deze heide flink gevochten. De verschillende kraters die de heide nog rijk is, zijn kraters van bominslagen.
Dus fiets er maar eens langs :wink:.

PS. Woon jij dan in de Plasmolen of zo?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ja nooit echt opgelet eigenlijk, maar klopt ja. Maar na de brand is dat nog wel te zien hoor, want de hei is al meerdere keren afgebrand.

ik woon in milsbeek, tegen plasmolen aan.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Bij de Helweg in de buurt zeker.

Maar op de hei is alles nog goed te zien, maar ik zal eens op Google Earth kijken, of ik daar wat kan zien.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar alle militaire objecten worden nu automatische aan gegeven. Ik kan nu de hele Siegfried linie zien, (met alle bunker nummers etc) en bij Kornwederzand wordt je ook precies beschreven welke bunker waneer gebouwd is en waar hij voor diende, rond de omgeving Foy worden de foxholes aan gegeven. Jammer genoeg zie je bij Normandie alleen de stranden zonder omschrijving.
'War is delightful for those who have not experienced it'
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

@mannerheim, inderdaad bij de helweg in de buurt. Waar ken je het van?

@viny, zo gauw je het weet hoe je het voor elkaar hebt gekregen, let me/us know.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

karell schreef:@mannerheim, inderdaad bij de helweg in de buurt. Waar ken je het van?
Ik woon een dorp verderop. :wink:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten