Montgomery

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Montgomery

Bericht door karell »

Dit topic komt na een opmerking in het topic over marketgarden.
Deze opmerking ging over prestige. het mag duidelijk zijn dat veel hogere bevelhebbers op prestigejacht waren (toen het einde van de oorlog in zicht kwam kwam dit steeds meer). Dit blijkt wel uit de ruzie tussen de bevelhebbers over de grondstoffen enz. wie wat kreeg en waar Duitsland binnen gevallen moest worden. na het mislukken van market garden is dit dan operation veritable geworden (na lang uitstellen) en daaropvolgend operation grenade.

maar terug naar de prestige.Zo had je bijvoorbeeld Montgomery, opperbevelhebber van de 21st army group (als ik me niet vergis). Mijn beeld over hem is een beetje dubbel, want hele oppervlakkige informatie over wo2 gaat er van uit dat het een hoge pief is die veel bereikt enz. maar ga je gedetailleerd van alles over bepaalde slagen lezen wordt hij heel anders afgeschilderd. juist verkeerde keuzes enz. en teveel op prestige gericht waardoor veel keuzes overhaast zijn genomen en veel informatie is genegeerd (bijv het aanwezige pantser in arnhem tijdens MG). Zelf ben ik neit thuis in de biografieen van generaals, maarschalken enz.

Kan (om te beginnen emt montgomery) iemand mij wat meer vertellen over Montgomery in die zin hoe 'goed' hij werkelijk was. Wat meot ik nu geloven? Want hij was op prestige uit, maar wanneer er iets fout gaat, moet diegene die aan het roer staat vaak ook alle klappen vangen.

hoop dat vraagstelling beetje duidelijk is.
Plaats reactie