Duits verzamelen leuk! toch?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Rednas schreef:Maar volgens mij heeft Waffen SS (zie je, op een forum werkt zoiets niet) al meerdere keren gevraagd of zijn naam veranderd kon worden, dus admins...
Dat is nieuw voor mij. Ik ben van geen enkele aanvraag op de hoogte. Dus Waffen SS ...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Duits verzamelen behoort ook tot een onderdeel van mijn verzameling. Ik wil een bepaald beeld weergeven van mijn omgeving en daar behoort ook Duits bij. Als ik in mijn omgeving vertel tegen mensen dat ik ook Duits in mijn verzameling heb, dan krijg ik zelden negatieve uitlatingen naar me hoofd dat ik verkeerde ideeën heb. Kan me eerlijk gezegd ook geen duidelijk voorbeeld noemen waar iemand echt dacht dat ik een “Nazi” was.

Maar ik denk ook dat het te maken heeft met de manier waarop je het verteld. Als mensen mij vragen waarom ik ook Duits verzamel, dan vermeid ik woorden zoals “leuk” en “mooi”. Natuurlijk is verzamelen leuk en we verzamelen het ook omdat we de uniformen mooi vinden. Je gaat niet iets verzamelen wat je niet mooi en leuk vind. Maar de meeste mensen die niet verzamelen kunnen al niet begrijpen dat wij zoveel geld aan oude spullen uitgeven. Als je dan ook nog eens gaat vertellen dat je Duits verzameld omdat je het leuk en mooi vind, dan kan ik me ook wel voorstellen dat mensen daar rare gedachtes bij krijgen.

Dus ik zeg altijd iets in de zin van dat ik het interessant vind. Maar ook dat ik een bepaald beeld wil geven van mijn omgeving en daar horen dan ook de “boeven” bij. Daar wordt altijd wel goed op gereageerd.

Ik denk dus dat de manier waarop je iets verteld ook veel te maken kan hebben over hoe mensen tegen je aan gaan kijken.
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Mike.H schreef:
Von Brand schreef:
Mike.H schreef:Jazeker Okke, maar ik vind het nogal lastig om een mening te vormen als het hierom gaat want aangezien de VOC ook hele goede dingen voor Nederland heeft gedaan, en hoewel het Nederland eigenlijk grootgemaakt heeft zijn er ook mindere dingen maar ik vind dat we nu niet mogen zeuren over verschrikkingen met slaven etc want in die tijd werd dat -vanzelfsprekend- niet zo gezien zoals nu.
De nazi's vonden jodenvervolgingen ook 'gewoon', dus mogen we hier ook niet meer over 'zeuren' dan?
Ja dan moet je ook wel het hele stukje lezen en niet alleen het stukje wat voor jou van belang is, in die tijd werd dat toch ook jodenvervolging als verschrikkelijk gezien.. :?

En rond de periode van de slavenhandel was dit "normaal". Elk land deed er ook "vrolijk" aan mee. Jodenvervolging dus niet, slechte vergelijking.
Voor Europese landen/Amerika was dit mischien normaal ja maar hoe weet jij nou wat andere landen hiervan vonden :h

En waarom mag ik hier niet over 'zeuren' van jou? moet ik slavenhandel dan maar goedkeuren ook al was het in die tijd normaal.?

Maar goed weer On-Topic !! :)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Von Brand schreef:
knipknip

Voor Europese landen/Amerika was dit mischien normaal ja maar hoe weet jij nou wat andere landen hiervan vonden :h

En waarom mag ik hier niet over 'zeuren' van jou? moet ik slavenhandel dan maar goedkeuren ook al was het in die tijd normaal.?

Maar goed weer On-Topic !! :)
Ja en dat bedoel ik dus, rond de tijd van de jodenvervolging wist toch ook iedereen wel dat het niet kon en dat het verschrikkelijk was maar in die tijd zagen mensen toch ook langzaam in dat het niet kon en dus hebben ze het afgeschaft. Terecht, maar om gelijk te stellen dat Nederland een schurkenland was omdat wij dus aan de transport van slaven hebben meegeholpen (= handel)?, dan weet ik nog wel veel ergere voorbeelden van dingen die ik veel erger vind.

En je mag van mij best zeuren maar de vergelijking die je trek vind ik onzin. :)

Ok.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Dit ging toch over duits verzamelen?

Hier een link als je de discussie door wilt zetten:
http://forum.wo2.nl/privmsg.php?folder=inbox
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Ja goed, ik moet toch ergens een voorbeeld vandaan halen, ik weet ook nog wel andere gebeurtenissen, maar het was dus slechts een voorbeeld. :wink:

En dat je de vergelijking onzin vindt , dat moet jij weten .

Maar weer terug naar het onderwerp!!
Discussie voor mij gesloten. :wink:
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

jeffie schreef:Zoals ik ook al heb gezegd er zitten altijd mensen tussen die het voor anderen verzieken.

Mijn excuus dat ik weer off topic ga.

Maar ik ben het gewoon 99% eens met Sander. Wil er ook nog even iets bijvoegen. Ik snap ook niet waarom dat de crew hier niets aan doet. Namen niet toestaan zoals rare worden of namen. Uiteraard moet het een gezellig forum blijven en geen strafkamp of iets. Maar denk dat dit wel een normale regel zou kunnen zijn. Of zit dit toch een stukje bij je opvoeding en respect voor andere…?
Als Sander dit aan zijn mening toevoegt ben ik het er ook 100% mee eens. Sommige namen kunnen gewoon niet, ook niet als verzamelaars onder elkaar.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ontopic maar weer: Er is niets mis met het verzamelen van Duits, immers deden die ook mee met wo2 :lol: . Ik kan me voorstellen dat Duits een interessant verzamelgebied is, daar ook de Duitsers een rijke traditie aan uniformen en onderscheidingen hebben, die nog uit de Keizerlijke traditie stamt. Over repro heb ik het niet, om de doodeenvoudige reden dat repro geen historische waarde heeft, niet authentiek is en het ook nooit zal worden. Leuk voor re-enacters maar verder denk ik dat de serieuze verzamelaar repro gewoon links moet laten liggen... Iemand die Duits verzameld hoef geen nazi te zijn, dat is gewoon klinkklare onzin: dat ik US verzamel wil niet zeggen dat ik niet zonder kritiek ben op de USA en haar geschiedenis ( segregation, bijvoorbeeld... ). Wél moet je als je Duits verzamelen wil vermogend zijn, daar er aan authentieke Duitse militaria in het algemeen en de waffen SS in het bijzonder een behoorlijk prijskaartje hangt.

Kortom: Duits is een interessant verzamelgebied voor wie het betalen kan en geïnteresseerd is ( uiteraard ;) ) ! Geen nazi, wel goed in de centen dus!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Al zo lang als ik Duits WOII ( en aanverwante artikelen) verzamel wordt ik geconfronteerd met mensen die het niet snappen en in eerste instantie menen met een uiting van nazisme te maken te hebben. Na enige uitleg is het ijs doorgaans snel gebroken. In mijn woonkamer heb ik een vitrine met o.a. Duits WOII materiaal staan; ik heb immers niets te verbergen.
Ik heb er enerzijds wel begrip voor, maar als je er goed over nadenkt is het van de zotten. Je spreekt toch ook niet de conservator van een legermuseum aan op het feit dat er nazi uniformen geëxposeerd worden?
Iemand die met een nazisymbool op zijn jas op straat loopt, ja...díe mag je aanspreken.

Over repro: aangezien ik geen duizenden Euro's over heb voor een origineel Ridderkruis, heb ik een fraaie museumkopie uitgestald staan op een display. Geen waarde? Een dergelijk exemplaar kost doorgaans toch wel zo'n 200 EUR. Repro is overigens iets anders dan nazikitsch; waardeloze prullaria, uitgedacht door slimme handelaren.

Hier een leuk voorbeeld van absolute "bagger" :| :full:

Afbeelding
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

viny schreef:
jeffie schreef:Zoals ik ook al heb gezegd er zitten altijd mensen tussen die het voor anderen verzieken.

Mijn excuus dat ik weer off topic ga.

Maar ik ben het gewoon 99% eens met Sander. Wil er ook nog even iets bijvoegen. Ik snap ook niet waarom dat de crew hier niets aan doet. Namen niet toestaan zoals rare worden of namen. Uiteraard moet het een gezellig forum blijven en geen strafkamp of iets. Maar denk dat dit wel een normale regel zou kunnen zijn. Of zit dit toch een stukje bij je opvoeding en respect voor andere…?
Als Sander dit aan zijn mening toevoegt ben ik het er ook 100% mee eens. Sommige namen kunnen gewoon niet, ook niet als verzamelaars onder elkaar.
Ik wil hier toch nog even een laatste reactie op geven daarna zal ik het er hier niet meer over hebben of het moet afgesplitst worden.

Ik denk zelf niet dat het een taak is van de mod's of admin's om wat aan iemands naamkeuze te veranderen. Als iemand zo'n naam kiest zegt dat wat over de persoon en dat kan voor ons alleen maar handig zijn daar wij meteen weten dat wij zo iemand niet serieus moeten nemen en/of wat de idealen van zo een persoon zouden kunnen zijn.

Ik vind dan ook dat mensen die zo'n naam hebben gekozen er zelf mee naar de mods of admins moeten gaan om hem te laten veranderen. Maargoed dat is mijn mening en laten we nu dan maar weer ontopic gaan. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duitse WOII militaria

Bericht door asjemenou »

Zolang je Duitse WOII militaria verzameld vanuit een historisch oogpunt en er dus verantwoord mee omgaat dan zullen de meeste mensen daar geen moeite mee hebben. Je moet je natuurlijk wel realiseren dat je bepaalde zaken niet open en bloot voor het raam kan gaan etaleren. Tenslotte hebben we nog steeds een generatie in ons midden die de oorlog heeft meegemaakt en die zich daar dus ook vreselijk aan kan storen.
Eigenlijk geldt dit ook voor de overige WOII militaria verzamelgebieden. De meeste WOII voorwerpen berusten tenslotte op een grimmige werkelijkheid. Ga er dus ook verantwoord mee om.
eabe80
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2006, 14:23
Locatie: Easterein
Contacteer:

Bericht door eabe80 »

Ben het geheel met alsjemenou eens.Duits verzamelen is een breed gebied.Ga er verantwoord mee om.Zelf verzamel ik al jaren duits en ben ook alle vooroordelen op dit gebied tegen gekomen en dat zal denk ik ook niet veranderen.
*** World War Relics
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

Ik vind wel dat mensen je snel in 'hokjes' stoppen bijv:
Ik heb heel goedkoop een orginele Duitse helm weten te vinden, daar ben ik echt blij mee= NAZI!!!???

Je hebt Che Geuvara op je T-Shirt en op je pet= COMUNNIST!!!???

Nu ben ik op school dus de zogenaamde comunistische nazi<<<< Ik weet trouwens niet hoe dat kan.

En ja ik weet dat het sommige mensen raken maar ik heb ook een Joodse vriend en die maakt het zich niet uit, die vind het zelfs intressant. Hij is het alleen niet eens met de Naziïstische gedachten.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
kenny rigaux
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mei 2007, 20:51
Locatie: Merelbeke (belgië)

Bericht door kenny rigaux »

die vergelijking zal nog eeuwig blijven hoor.
mvg kenny

gezocht: -binnen helm m1
-origineel duits kin riempje
-us sneeuw camo broek
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

battle of the Bulge schreef:Hij is het alleen niet eens met de Naziïstische gedachten.
Jij wel dan? :?

Je typt het nl. net alsof jij het er wel mee eens bent... :?
Plaats reactie