Mening over softdrugs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Voorstander van softdrugs of niet ?

Voorstander
20
38%
Tegenstander
24
46%
Geen mening
8
15%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

bollebekboerke schreef:Is het nu lekker of niet? Of proberen de gebruikers de anderen te doen geloven dat het lekker is?
Is roken lekker? Is whisky lekker? Is SM lekker? Is kitesurfing lekker? Is softdrugs lekker? Of proberen de 'gebruikers' ons doen geloven dat het lekker is?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

bollebekboerke schreef:De problemen die al talrijk genoeg zijn met alcohol. en die zijn er nog steeds en zullen er blijven.
Als de problemen vergelijkbaar zijn, dan kan ik werkelijk niet begrijpen dat je het ene wel legaal wil houden en het andere niet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:
bollebekboerke schreef:Is het nu lekker of niet? Of proberen de gebruikers de anderen te doen geloven dat het lekker is?
Is roken lekker? Is whisky lekker? Is SM lekker? Is kitesurfing lekker? Is softdrugs lekker? Of proberen de 'gebruikers' ons doen geloven dat het lekker is?
Er zijn ook mensen die wurgsex lekker vinden en er zijn er die van mensenvlees op hun menu houden. Zou dat lekker zijn of proberen ze ons te laten geloven dat het lekker is?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dus gaat het er niet om of iets lekker is of niet. Dat is een persoonlijke mening/voorkeur/opvatting.
Het gaat erom of het zo gevaarlijk of schadelijk is dat mensen het niet mogen gebruiken/doen.
Softdrugs is ongezonder dan tabak roken, maar is het zoveel meer ongezond dat tabak wel legaal kan blijven en softdrugs niet?
Softdrugs is verslavend, met name de kans op gewenningsverslaving bestaat. Maar dat geldt ook voor tabak, alcohol, televisie kijken en vele andere zaken die niet verboden zijn, maar wel verslavend zijn. Is de kans op verslaving bij softdrugs zoveel groter dat softdrugs illegaal moeten blijven?
Wat softdrugs wel doet (en in grotere mate dan bijvoorbeeld alcoholische dranken) is tijdelijk je bewustzijn beïnvloeden. Ik heb vele momenten op een dag dat ik bewust en onbewust mijn bewustzijn beïnvloed; als ik naar een film kijk of een boek lees is mijn bewustzijn ergens anders, als ik op een vol balkon van de trein sta dwalen mijn gedachten af en bestaat mijn omgeving even niet meer. Waarom moet ik tegen mijzelf beschermd worden door de mogelijkheid te ontnemen om een plakje spacecake te eten?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef: Dus gaat het er niet om of iets lekker is of niet. Dat is een persoonlijke mening/voorkeur/opvatting.
Het gaat erom of het zo gevaarlijk of schadelijk is dat mensen het niet mogen gebruiken/doen.
Inderdaad.
okke schreef: Softdrugs is ongezonder dan tabak roken, maar is het zoveel meer ongezond dat tabak wel legaal kan blijven en softdrugs niet?
Zeker. Softdrugsgebruik (roken dus) is drie keer zo slecht als 'gewone' tabak.
okke schreef: Softdrugs is verslavend, met name de kans op gewenningsverslaving bestaat. Maar dat geldt ook voor tabak, alcohol, televisie kijken en vele andere zaken die niet verboden zijn, maar wel verslavend zijn. Is de kans op verslaving bij softdrugs zoveel groter dat softdrugs illegaal moeten blijven?
Televisie hoort in het rijtje niet thuis; het is nl. geen genotsmiddel dat je inneemt (lijkt me erg ongezond namelijk :lol:) Maatschappelijk is de regelgeving voor alcohol en tabak de laatste 10 jaar niet bepaald versoepeld. Ik zal het even uitleggen, voordat ik de vraag krijg wat ik daarmee bedoel: roken is op veel plaatsen niet meer toegestaan. De verkoop van alcohol is aan banden gelegd; zo mogen tankstations geen bier meer verkopen en is alle alcoholhoudende drank op sporttribunes verboden. Waarom zou je er dan een probleem bij willen creeëren?
okke schreef:
Wat softdrugs wel doet (en in grotere mate dan bijvoorbeeld alcoholische dranken) is tijdelijk je bewustzijn beïnvloeden. Ik heb vele momenten op een dag dat ik bewust en onbewust mijn bewustzijn beïnvloed; als ik naar een film kijk of een boek lees is mijn bewustzijn ergens anders, als ik op een vol balkon van de trein sta dwalen mijn gedachten af en bestaat mijn omgeving even niet meer. Waarom moet ik tegen mijzelf beschermd worden door de mogelijkheid te ontnemen om een plakje spacecake te eten?
Omdat je een stof tot je neemt die je bewustzijn vernauwt, waarbij je niet altijd in de hand hebt in welke mate dat gebeurt. Een biertje of borrel kan 'verkeerd vallen'; de gebruiker zal zich daardoor niet lekker gaan voelen en afzien om nog meer te nemen. Het lichaam krijgt dus een signaal als in 'stop - tot hier en niet verder' Bij softdrugs uit het 'verkeerd vallen' (zo noem ik het dan maar even) zich in ernstiger symptomen, die vaak pas later merkbaar worden, na de consumptie van een joint dus.

Nog iets over genotsmiddelen. Mijn opa was, zoals dat heette "van de blauwe knoop", ook wel "geheelonthouder" genoemd. Dat was iemand die niet dronk en niet rookte. Bij het zien van alcoholreclames was hij altijd verontwaardigd en vond het absurd dat zoiets mocht. Als kind en zeker later als puber vond ik dat opa overdreef op dat punt. Hij had als jong jochie in zijn omgeving een hoop ellende gezien, dat veroorzaakt werd door drank (niet bij hem thuis, maar in de arbeidersbuurt waar hij vlakbij woonde). De smartlap "Och vaderlief, toe drink niet meer" had op dat moment en in die buurt geschreven kunnen zijn. Mijn vader (opa's schoonzoon) was (en is) een zeer gedisciplineerd iemand, die niet vies is van een borrel, maar die ik van mijn leven nog niet dronken of aangeschoten heb gezien. Ik had dus een ervaring in mijn omgeving die zowat tegengesteld was aan die van mijn opa. Jaren later denk ik, hoewel ik zelf wel eens een biertje of een wijntje lust, dat opa eigenlijk groot gelijk heeft gehad. Niet alleen t.o.v. alcohol, maar ook ten opzichte van (soft)drugs, die iemand uit zijn generatie natuurlijk helemáál verfoeide. Hij zag het probleem zoals het werkelijk wás en ik zag het probleem toen niet, omdat het zich in mijn omgeving niet voordeed.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Seyffardt schreef:... Softdrugsgebruik (roken dus) is drie keer zo slecht als 'gewone' tabak.
Een ketting blower en een ketting roker zijn beide even ongezond bezig.
Één joint kan dan wel even slecht zijn als 3 sigaretten, maar de gemiddelde ketting roker rookt zeker wel een pakje (25 sigaretten?) per dag en zoveel blow je niet. Dus uiteindelijk ben je even slecht bezig, misschien nog wel slechter met roken.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Prettig post, Seyffardt. Een enkele reactie op je verwijzing naar alcohol en tabak, waarvan 'de regelgeving (...) de laatste 10 jaar niet bepaald versoepeld" is.
Het klopt dat het gebruik algemeen, in specifieke situaties of voor specifieke groepen ontmoedigd of verboden wordt. Is dat een voorbode voor een algeheel verbod? Of is het een bevestiging dat mensen zo min mogelijk met algemene verboden beperkt moet worden, maar dat voor specifieke situaties concrete uitzonderingen gemaakt moeten worden.

Het is voor mij in ieder geval geen reden om voor softdrugs dan maar niet aan legalisering te beginnen. Natuurlijk moet ook voor softdrugs duidelijk zijn wanneer wel en wanneer niet gebruikt kan worden. Aan het gebruik kleven nou eenmaal gevaren.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

okke schreef:
bollebekboerke schreef:De problemen die al talrijk genoeg zijn met alcohol. en die zijn er nog steeds en zullen er blijven.
Als de problemen vergelijkbaar zijn, dan kan ik werkelijk niet begrijpen dat je het ene wel legaal wil houden en het andere niet.
Het ene is ingeburgerd,het andere (nog net) niet.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Julian schreef:
Seyffardt schreef:... Softdrugsgebruik (roken dus) is drie keer zo slecht als 'gewone' tabak.
Een ketting blower en een ketting roker zijn beide even ongezond bezig.
Één joint kan dan wel even slecht zijn als 3 sigaretten, maar de gemiddelde ketting roker rookt zeker wel een pakje (25 sigaretten?) per dag en zoveel blow je niet. Dus uiteindelijk ben je even slecht bezig, misschien nog wel slechter met roken.
Vergelijk eens iemand die 10 jaar dagelijks gerookt heeft en iemand die 10 jaar dagelijks geblowd heeft qua persoonlijkheid, qua psychische toestand, qua motoriek en qua algemene gezondheidstoestand met elkaar. Misschien dat je dan gaat inzien wat ik bedoel.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

okke schreef:
bollebekboerke schreef:Is het nu lekker of niet? Of proberen de gebruikers de anderen te doen geloven dat het lekker is?
Is roken lekker? Is whisky lekker? Is SM lekker? Is kitesurfing lekker? Is softdrugs lekker? Of proberen de 'gebruikers' ons doen geloven dat het lekker is?
ben ik hier dan weer met m'n reep chocolade of zak chips, als ik een reep binnenspeel binnen de minuut, ferm lekker, maar 2 repen dan protesteerd m'n maag, bij softdrugs is het volgens mij enkel en alleen maar te doen om het "gevoel" dat ze na inname krijgen in hun hoofd, foute boel,en daar is het me om te doen.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

En diegene die enkel en alleen maar alcohol nuttigen om het gevoel dat ze daarvan krijgen in het hoofd, ook foute boel, en dat zullen ze later als ze wat wijzer zijn hopelijk gaan inzien.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef: Prettig post, Seyffardt. Een enkele reactie op je verwijzing naar alcohol en tabak, waarvan 'de regelgeving (...) de laatste 10 jaar niet bepaald versoepeld" is.
Het klopt dat het gebruik algemeen, in specifieke situaties of voor specifieke groepen ontmoedigd of verboden wordt. Is dat een voorbode voor een algeheel verbod? Of is het een bevestiging dat mensen zo min mogelijk met algemene verboden beperkt moet worden, maar dat voor specifieke situaties concrete uitzonderingen gemaakt moeten worden.

Het is voor mij in ieder geval geen reden om voor softdrugs dan maar niet aan legalisering te beginnen. Natuurlijk moet ook voor softdrugs duidelijk zijn wanneer wel en wanneer niet gebruikt kan worden. Aan het gebruik kleven nou eenmaal gevaren.
We lopen, ook m.b.t. roken, als kippen zonder kop achter Amerika aan.
Vanaf 2008 is het in Nederland afgelopen met roken in een deel van de horecagelegenheden. In 2011 moet de hele horeca (ja, je blijft lachen - de coffeeshops uitgezonderd!) rookvrij zijn. De spreekwoordelijke service van de luchtvaartmaatschappijen, de spoorwegen en andere dienstverlenende bedrijven is reeds jaren ondermijnd door de antirookmaffia. Helemaal verbieden zal men het nét niet; er wordt immers teveel aan verdiend, maar het rookgedrag wordt zwaar ingeperkt. Ik vraag me trouwens af of legalisatie zou inhouden dat softdrugs net zo zwaar met accijns worden belast als gewone tabak. Dat zou namelijk de illegale productie geenszins doen afnemen. Illegale wiet zou dan de minstens helft goedkoper kunnen zijn dan legale.
Legalisatie van softdrugs druist dus regelrecht in tegen het beleid t.o.v. alcohol en tabak en dat is dan weer typisch Nederlands :|
Laatst gewijzigd door Seyffardt op 20 mei 2007, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

En misschien een TE persoonlijke vraag, Okke of aan andere voorstanders: Heb je kinderen en heb je er problemen mee dat ze zouden softdrugs of alcohol gebruiken om het "gevoel" dat ze zo creëren in het hoofd?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

bollebekboerke schreef:En misschien een TE persoonlijke vraag, Okke of aan andere voorstanders: Heb je kinderen en heb je er problemen mee dat ze zouden softdrugs of alcohol gebruiken om het "gevoel" dat ze zo creëren in het hoofd?
Ja, ik heb kinderen. En ik wil dat ze waarschuwen voor roken, alcohol, uitlaatgassen, softdrugs, plastic wegwerpverpakking, en alle andere zaken waarmee we onszelf, onze medemensen of onze wereld kunnen beschadigen. Ik zal het ze niet verbieden, maar zal ze ook niet aanmoedigen.
Ik zal er geen problemen mee hebben als ze af en toe naar de kroeg gaan om 'het gevoel dat ze zo creëren in het hoofd'. En jij?
Seyffardt schreef:In 2011 moet de hele horeca (ja, je blijft lachen - de coffeeshops uitgezonderd!) rookvrij zijn.
Tabakswinkels hoeven ook niet rookvrij te worden. Coffeeshops hebben een dubbele functie; verkoop én consumptie van softdrugs. De consumptie van softdrugs zou onder de horecaregelgeving kunnen vallen, maar als winkel in rookwaar, vind ik een rookverbod vreemd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

bollebekboerke schreef:En misschien een TE persoonlijke vraag, Okke of aan andere voorstanders: Heb je kinderen en heb je er problemen mee dat ze zouden softdrugs of alcohol gebruiken om het "gevoel" dat ze zo creëren in het hoofd?
Kijk, dat is nou waarom ik tegenstander ben!

Maar aan deze discussie doen steeds dezelfden mee.

Misschien kan wat inbreng van de drugsgebruikers opherldering geven.

Dus en vraag aan de gebruikers: Waarom gebruiken jullie drugs?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Plaats reactie