stafkaart lezen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

stafkaart lezen

Bericht door karell »

hee allemaal,

misschien domme vraag.

maar hoe lees ik een stafkaart?
ik heb een boek daar staat een gebied aangegeven met 7852. Nou weet ik wat het gebied is, en heb ik er een stafkaart van het Nederlandse leger bijgepakt (1956), maar kan niet thuis brengen hoe ze aan die 7852m komen. Ik zou zeggen dat ze lengte en breedte graden gebruiken dus dat 78 bijvoorbeeld breedtegraden zijn en 52 de lengte graden.

wat die 52 betreft scheelt het niet veel, maar die 78 klopt niet. wanneer ik met google earth de plaats op zoek krijg ik andere coordinaten. het lijkt me dat die coordinaten niet veranderen.

naast de graden staan er ook andere drie xijferige getallen in de kantlijn, maar die klopen ook niet met de 7852

ik heb al op ineternet gezocht naar hoe het moet, maar ik krijg vooral cursussen aangeboden.

kan iemand mij dit uitleggen?
alvast bedankt
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik weet niet zoveel van stafkaarten, maar ik weet dat lengte- en breedtegraden tot ver in de twintigste eeuw in Nederland gemeten werden vanaf het 0-punt van de Onze Lieve Vrouwen-toren in Amersfoort. Later is het 0-punt verplaatst naar de Noordzee, zodat alle lengte- en breedtewaarden positieve getallen werden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ok bedankt okke,

dan weet ik misschien waar de fout zit.

weet verder iemand die een stafkaart van toen kan lezen hoe het zit?
en wanneer dit precies is veranderd e.d.?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik zie op wikipedia dat ik niet helemaal gelijk heb over de nieuwe oorsprong van het assenstelsel; deze ligt zo'n 120 km ten zuidoosten van Parijs. Op deze pagina van Wikipedia staat uitleg over stafkaarten.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie