Totaal geen begrip kan ik opbrengen voor diegenen die (zoals Guido al zei) vanuit een hinderlaag een duitser in de rug schoten. Resultaat daarvan was alleen dat er voor die persoon een veel fanatiekere duitser in de plaats kwam en in de omgeving van de aanslag repressailles genomen werden. De "helden" die dan die aanslag pleegden verstopten zich vervolgens fijn en een tiental onschuldige burgers werd neergeschoten. Deze dode burgers komen voor mij geheel op het conto van die verzetslui die een aanslag pleegden, wetende dat er vergeldingsacties kwamen; dat zijn voor mij nu oorlogsmisdadigers!
Verder kan ik ook absoluut geen respect of begrip opbrengen voor die boys van de Witte Brigades die na de bevrijding opeens met een geweer rondliepen en opeens de grote verzetshelp liepen uit te hangen terwijl ze zich heel de oorlog rustig hadden gehouden en de bevrijdingsperiode alleen gebruikten om te roven en persoonlijke rekeningen te vereffenen. (Praktijkvoorbeeld: fijn om een madam die U een blauwtje laten lopen als moffenhoer de kop kaal scheren terwijl ze nooit geen duitser heeft gehad)
Mattie.