Nederland langer in Afghanistan.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Nederland langer in Afghanistan.

Bericht door Mike.H »

President Kazai van Afghanistan heeft aan de Nederlandse troepen gevraagd om nog 5-10 jaar langer te blijven, wat vinden wij hiervan?

Persoonlijk ben ik erg voor omdat als we nu weggaan we een zeer instabiel land achterlaten dat dan door drugsbaronnen en door Talibanstrijders overgenomen zal worden.. Deze moeten eerst "uit de weg worden geruimt" en hoewel we ons best doen is er volgens mij nog niet genoeg gedaan aan de wederopbouw in Afghanistan..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik denk dat Nederland moet blijven en de G8 een 'Marschallplan' moet maken om Afghanistan op weg te helpen. Een groot probleem lijkt mij dat het land economisch grotendeels afhankelijk is van drugsproductie. Moeilijk om een plan te maken waardoor dat gestabiliseerd wordt.
De drugsbaronnen (=de economische leiders) en Talibanstrijders (=de geestelijke leiders) zullen toch betrokken moeten worden bij een opbouwproces. Tenzij je het land eerst economisch wilt reorganiseren én het land wil ont-Islamiseren. Trek daar maar meer dan 10 jaar voor uit.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

okke schreef:Ik denk dat Nederland moet blijven en de G8 een 'Marschallplan' moet maken om Afghanistan op weg te helpen. Een groot probleem lijkt mij dat het land economisch grotendeels afhankelijk is van drugsproductie. Moeilijk om een plan te maken waardoor dat gestabiliseerd wordt.
De drugsbaronnen (=de economische leiders) en Talibanstrijders (=de geestelijke leiders) zullen toch betrokken moeten worden bij een opbouwproces. Tenzij je het land eerst economisch wilt reorganiseren én het land wil ont-Islamiseren. Trek daar maar meer dan 10 jaar voor uit.
Ja, maar zoals je al zegt worden de meest corrupte mensen erbij betrokken.. die zijn alleen maar uit op meer winst, die zullen veel geld gewoon in hun eigen zak steken ben ik bang..

Btw; vandaag een Nederlandse korporaal op een landmijn/bermbom gestapt.. RIP.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik ben er tegen, ze hadden al sowieso niet moeten gaan... Laat de Amerikanen hun eigen troep op ruimen, zij vallen ook aan zonder toestemming van de VN. Maar het klopt wel dat het dan helemaal een puinzooi wordt als ze nu weggaan.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Jonhy Frost schreef:Laat de Amerikanen hun eigen troep op ruimen.
Misschien maar zij hadden 65 jaar geleden ook kunnen zeggen ''Laat de Europeanen hun eigen troep maar opruimen''
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Afghanistan werd toch (in tegenstelling tot Irak) wél met instemming van de VN aangevallen?
Maar goed, ik ben voor, maar ons leger kan het gewoon niet aan. Reserveonderdelen (wachttijd 2 jaar!) en munitie is er bijna niet meer, net als monteurs, waardoor heel veel materiaal zal uitvallen als we langer blijven.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Jonhy Frost schreef:Ik ben er tegen, ze hadden al sowieso niet moeten gaan... Laat de Amerikanen hun eigen troep op ruimen, zij vallen ook aan zonder toestemming van de VN. Maar het klopt wel dat het dan helemaal een puinzooi wordt als ze nu weggaan.
Ze vielen niet aan zonder instemming van de VN, ze hadden juist WEL toestemming.. en zie eerdere posts om je even wakker te schudden.. Je mag wel anti-Amerikaan zijn, maar het is niet de bedoeling dat de Afghanen daar de dupe van worden..

@ Gamer; ons leger kan het wel aan, Van Middelkoop heeft toch de nieuwe begroting al bijna bekend gemaakt, ik denk dat als die begroting er eenmaal is dat ze dan juist de taak WEL aankunnen.. met het chronisch tekort aan personeel dat weet ik niet.. maar de samenwerking moet dan maar goed zijn als "wij" geen Monteur hebben dan moeten we de Engelsen maar lief aankijken o.i.d.?!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Haha, je weet zelf ook wel dat dat zo niet gaat... Die begroting was toch 500 miljoen (het zou eerst 1 miljard zijn, maar dat is dus al een stuk minder geworden)?
Anyway, het gaat niet om geld. Reserve-onderdelen zijn gewoon niet te krijgen, met hoeveel geld ook, tenminste niet binnen een tijd dat we er wat aan hebben. Zo ook met munitie, volgens mij.
En wat wil je met 500 miljoen doen? We hebben grote hoeveelheden munitie nodig (bij de aanschaf van munitie was er immers nooit rekening gehouden met missies zoals deze), reserve-onderdelen, we moeten ergens monteurs en andere ondersteunend personeel vinden, én we moeten natuurlijk de gewone kosten nog opbrengen.
Enne: ik heb dit niet verzonnen, dit stond in de krant, het artikel was een samenvatting van een rapport waarin werd geconcludeerd dat het eigenlijk niet ging.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

gamer0004 schreef:Haha, je weet zelf ook wel dat dat zo niet gaat... Die begroting was toch 500 miljoen (het zou eerst 1 miljard zijn, maar dat is dus al een stuk minder geworden)?
Anyway, het gaat niet om geld. Reserve-onderdelen zijn gewoon niet te krijgen, met hoeveel geld ook, tenminste niet binnen een tijd dat we er wat aan hebben. Zo ook met munitie, volgens mij.
En wat wil je met 500 miljoen doen? We hebben grote hoeveelheden munitie nodig (bij de aanschaf van munitie was er immers nooit rekening gehouden met missies zoals deze), reserve-onderdelen, we moeten ergens monteurs en andere ondersteunend personeel vinden, én we moeten natuurlijk de gewone kosten nog opbrengen.
Enne: ik heb dit niet verzonnen, dit stond in de krant, het artikel was een samenvatting van een rapport waarin werd geconcludeerd dat het eigenlijk niet ging.
Nee, maar als je geen eigen monteurs hebt dan zou je toch echt de Amerikanen of de Britten lief moeten aankijken want anders gaat het idd niet.. en dat rapport in de krant was toch uitgelekt en volgens Van Middelkoop weinig van waar? als het zo is dan betwijfel ik het wel ten zeerste of je deze informatie wel betrouwbaar mag noemen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Heb je een punt :)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

:)

Overigens hoop ik dat als ik de Havo heb afgesloten dat ik dan de OKM kan doen bij de KMA en als ze dan langer in Uruzgan blijven dat ik daar ook terecht kom :).

Maar over Afghanistan; misschien is het voor de liefhebbers een idee om de serie; Uruzgan Kamp Holland te kijken. Is altijd om 20:50 op NL 2 op woensdag. gaat over 4 (dacht ik) of 5 soldaten daar in Uruzgan. je kan ook op http://www.uitzendinggemist.nl kijken als je een aflevering gemist hebt ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Mike.H schreef::)

Overigens hoop ik dat als ik de Havo heb afgesloten dat ik dan de OKM kan doen bij de KMA en als ze dan langer in Uruzgan blijven dat ik daar ook terecht kom :).

Maar over Afghanistan; misschien is het voor de liefhebbers een idee om de serie; Uruzgan Kamp Holland te kijken. Is altijd om 20:50 op NL 2 op woensdag. gaat over 4 (dacht ik) of 5 soldaten daar in Uruzgan. je kan ook op http://www.uitzendinggemist.nl kijken als je een aflevering gemist hebt ;)
Hmm, ga daar maar niet van uit.. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Dodo schreef:
Mike.H schreef::)

Overigens hoop ik dat als ik de Havo heb afgesloten dat ik dan de OKM kan doen bij de KMA en als ze dan langer in Uruzgan blijven dat ik daar ook terecht kom :).

Maar over Afghanistan; misschien is het voor de liefhebbers een idee om de serie; Uruzgan Kamp Holland te kijken. Is altijd om 20:50 op NL 2 op woensdag. gaat over 4 (dacht ik) of 5 soldaten daar in Uruzgan. je kan ook op http://www.uitzendinggemist.nl kijken als je een aflevering gemist hebt ;)
Hmm, ga daar maar niet van uit.. :)
;) Ach ik ga in de vakantie naar Arnhem naar het voorlichtingskantoor van de Landmacht en dan zal ik het allemaal daar mooi even navragen :).
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ik wil misschien als ik het Gymnasium heb afgesloten bij de landmacht gaan als officier, of ik wil bij de marine (uiteraard ook ies "hoogs" ;) ), of ik wordt iets heel anders, ik weet het allemaal nog niet maar ik houd de optie zeker open... Misschien gaan we dan saampjes naar Uruzgan :P
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Volgens Dodo niet, maar we'll see :P

Maar let's get back on topic shall we :)!?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie