Creolisering

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Creolisering

Bericht door Von Pratt »

Creolisering is het proces waarin vanuit verschillende (sub)culturen een eigen nieuwe (sub)cultuur wordt gevormd.

"Volgens Anil Ramdas wordt de Nederlandse cultuur op een merkwaardige manier verrijkt 'met meisjes die wel een hoofddoek dragen, maar daaronder naar een walkman luisteren. Met Turkse jongens die met snelle scooters naar de moskee rijden. Met creoolse studenten medicijnen die voor een examen even naar oma gaan voor een wassie (ritueel bad). En hindostaanse meisjes die per se met hindoejongens willen trouwen om zich vervolgens samen af te kunnen zetten tegen de Hindostaanse traditie. Volgens hem moet de overheid zich niet inlaten met de manier waarop minderheden en etnische groepen hun cultuur willen beleven. 'Als een overheid zich daarmee bemoeit, gebeuren er ongelukken. Want dan richt je organisaties op waarbij verkeerde leiders er met jouw geld vandoor gaan. Vervolgens zeg je : ze misbruiken de voorzieningen, maar dat heb je zelf in de hand gewerkt. Daarna wordt simpelweg de groep met dat misbruik geïdentificeerd. Nee, de overheid moet ervoor zorgen dat iedereen hetzelfde recht krijgt op de Nederlandse cultuur, op de Nederlandse taal, op de Nederlandse voorzieningen. Voor de rest moeten de mensen met rust gelaten worden.'"
(Bron : Schipper, Mineke (29-04-1995). "Ik werd uitgemaakt voor Bounty". Interview met Anil Ramdas. Trouw.)

In de klas hebben we het kort hierover gehad...
Nu is mijn vraag aan jullie : Hoe staan jullie tegenover creolisering ? En wat vinden jullie van Anil Ramdas zijn mening ?
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Is weinig aan te doen, zo lang het maar geen problemen oplevert vind ik het best.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Feldmarschall
Lid

Bericht door Feldmarschall »

Creolisering, ik denk dat er weinig aan te doen valt. Het is gewoon onderdeel van de steeds sneller wordende maatschappij en de verkleining van de wereld.
Katholieken kunnen nu toch ook de heilige mis zondag op de TV bekijken?
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Ben ik dan de enige die het verhaal niet geheel begrijpt? Creolisering betekent nl. iets geheel anders.....

cre·o·li·se·ring (de ~ (v.), ~en)
1 het creools worden
2 [taalk.] het ontstaan van een mengtaal, vooral bij negerslaven in Midden- en Zuid-Amerika => bastaardering

cre·ool (de ~ (m.), -olen)
1 afstammeling van Europeanen in Latijns-Amerika
2 afstammeling van negerslaven in Suriname
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Seyffardt schreef:Ben ik dan de enige die het verhaal niet geheel begrijpt? Creolisering betekent nl. iets geheel anders.....

cre·o·li·se·ring (de ~ (v.), ~en)
1 het creools worden
2 [taalk.] het ontstaan van een mengtaal, vooral bij negerslaven in Midden- en Zuid-Amerika => bastaardering

cre·ool (de ~ (m.), -olen)
1 afstammeling van Europeanen in Latijns-Amerika
2 afstammeling van negerslaven in Suriname
Idd wilde net zeggen :? met "Creolen" denk ik altijd aan Surinamers :P

Maja ik snap het idd niet :P
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Quote uit mijn schoolhandboek "Met Nieuwe Ogen" :

Cultuur is dynamisch. Een voorbeeld van dit dynamische karakter van cultuur is creolisering. Met creool werden vroeger de Surinaamse slaven aangeduid die in Suriname geboren werden.
Creolisering is het proces waarin vanuit verschillende (sub)culturen een eigen nieuwe (sub)cultuur wordt gevormd.

Quote van een
Oratie hoogleraar Erasmus Universiteit
:

...Creolisering: een nieuwe kijk op interculturele geschiedenis...
Nederland is multicultureel aan het worden en de reacties daarop bewegen zich op een continuüm tussen afwijzing en omarming. Wat deze ontwikkeling betekent voor processen van culturele verandering bij alle betrokkenen is nog tamelijk duister. In de niet-westerse wereld zijn deze processen, mede onder invloed van de koloniale ervaring, al veel langer deel van de historische werkelijkheid...
Creolisering, als concept, is ontstaan uit de interculturele historische praktijk in de Nieuwe Wereld, de Amerikas, met name het Caraïbisch gebied, waar sinds vijf eeuwen, Afrikaanse, Europese, Inheemse en later ook Aziatische culturen met elkaar lange tijd hardhandig- interacteren. Een heel scala aan culturele nieuwvormingen is daarvan het resultaat, wat met creolisering wordt omschreven. Hoe dat proces verloopt is tot op heden het best geanalyseerd en bediscussieerd door linguïsten, maar opmerkelijk genoeg is daar door historici, antropologen en andere sociale wetenschappers voornamelijk het aspect van culturele vermenging en culturele retenties en in mindere mate het culturele continuüm waarop mensen zich bewegen, uit overgenomen. De linguïstiek heeft echter meer te bieden, wat een nieuwe impuls zou kunnen geven aan het historisch onderzoek van culturele verandering. Getransponeerd van taal naar cultuur in algemene zin kunnen vragen gesteld worden over de culturele selectie die in nieuwvorming plaatsvindt, of het een top-down of een bottom up proces is, of het een in tijd, ruimte en aspecten gedifferentieerd proces is, of er ook sprake is van décreolisering of zelfs van taal- c.q. cultuurdood, of de culturele verscheidenheid na verloop van tijd verdwijnt, dan wel of het een herkenbare plaats krijgt en hoe dan...

Zo heb ik over creolisering geleerd op school...
Als er nu nog veel vragen opduiken of ik verkeerd overkom, dan wil ik dit graag weten...zo leer ik nog iets bij en kan ik nog eens deftig gaan praten over dit onderwerp met mijn docent...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Quote uit mijn schoolhandboek "Met Nieuwe Ogen" :

Cultuur is dynamisch. Een voorbeeld van dit dynamische karakter van cultuur is creolisering. Met creool werden vroeger de Surinaamse slaven aangeduid die in Suriname geboren werden.

Als Creolisering het proces is waarin vanuit verschillende (sub)culturen een nieuwe eigen cultuur ontstaat, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Zolang dat op een gemoedelijke manier gaat kun je eigenlijk spreken van een soort kruisbestuiving in integratie.

Eigenlijk is dit een proces van alle tijden, dunkt mij.

Hopenlijk vormen dan vnl. de betere dingen uit de (sub)culturen de nieuwe hoofdcultuur.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
von Manteuffel
Lid

Re: Creolisering

Bericht door von Manteuffel »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Creolisering is het proces waarin vanuit verschillende (sub)culturen een eigen nieuwe (sub)cultuur wordt gevormd.

"Volgens Anil Ramdas wordt de Nederlandse cultuur op een merkwaardige manier verrijkt 'met meisjes die wel een hoofddoek dragen, maar daaronder naar een walkman luisteren. Met Turkse jongens die met snelle scooters naar de moskee rijden. Met creoolse studenten medicijnen die voor een examen even naar oma gaan voor een wassie (ritueel bad). En hindostaanse meisjes die per se met hindoejongens willen trouwen om zich vervolgens samen af te kunnen zetten tegen de Hindostaanse traditie. Volgens hem moet de overheid zich niet inlaten met de manier waarop minderheden en etnische groepen hun cultuur willen beleven. 'Als een overheid zich daarmee bemoeit, gebeuren er ongelukken. Want dan richt je organisaties op waarbij verkeerde leiders er met jouw geld vandoor gaan. Vervolgens zeg je : ze misbruiken de voorzieningen, maar dat heb je zelf in de hand gewerkt. Daarna wordt simpelweg de groep met dat misbruik geïdentificeerd. Nee, de overheid moet ervoor zorgen dat iedereen hetzelfde recht krijgt op de Nederlandse cultuur, op de Nederlandse taal, op de Nederlandse voorzieningen. Voor de rest moeten de mensen met rust gelaten worden.'"
(Bron : Schipper, Mineke (29-04-1995). "Ik werd uitgemaakt voor Bounty". Interview met Anil Ramdas. Trouw.)

Nu is mijn vraag aan jullie : Hoe staan jullie tegenover creolisering ? En wat vinden jullie van Anil Ramdas zijn mening ?
Dit lijkt mij een hele hoop onzin. Ik dacht dat iedereen min of meer het recht had - althans in onze West-Europese samenlevingen - om zijn cultuur (ruim begrip overigens) te beleven. Maar als die cultuurbeleving botst met de gevestigde waarden en normen lijkt mij niet meer dan logisch dat er van overheidswege beperkingen worden gesteld aan die cultuurbeleving. Daarenboven, als de voorzieningen van de staat ter sprake komen, het is niet meer dan normaal dat ook mensen uit andere culturen de condities naleven die ook voor de autochtonen gelden. Wat dit precies met de cultuur te maken heeft, ontgaat mij. Evenals hetgeen met volgende zin bedoeld wordt: "Want dan richt je organisaties op waarbij verkeerde leiders er met jouw geld vandoor gaan."

Een vreemd uittreksel naar mijn aanvoelen, maar mss heb je wat meer uitleg/omkadering?
dvaupell
Lid
Contacteer:

Re: Creolisering

Bericht door dvaupell »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Creolisering is het proces waarin vanuit verschillende (sub)culturen een eigen nieuwe (sub)cultuur wordt gevormd.

Dit zou je ook "Emancipatie" kunnen noemen, of "Integratie". Het is het langzaam loslaten van de cultuur en de waarden van vroeger en het langzaam aannemen van de nieuwe waarden. Volgens mij verlangen we dit juist van immigranten (Ook 2e en 3e generatie).
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie