mijn opa verteld wel eens over vliegveld twente in de oorlog. dan heeft hij het over ''jabo's'' waarschijnlijk bedoelt hij jachtbommenwerpers. ik weet het niet. weet iemand welk(e) vliegtuig(en) twente zo vaak beschoten? en de nachtjager die op twente gestationneert was. wat voor vliegtuig was dat? er was er maar 1 en als hij niet vloog waren de engelsen in de lucht.
als iemand mij verder kan helpen bvd
SAS
vliegbassis twente
-
- Lid
- Charly1975
- Lid
bron1940-1945
Begin 1940 werd de oorlogsdreiging steeds groter. De toenmalige regering wilde niet dat bij een eventuele inval van Duitse troepen het vliegveld ongeschonden in hun handen zou vallen. Daarom werd met hulp van alle omwonenden het hele veld omgeploegd, zodat een luchtlanding op het terrein onmogelijk was. Ook werden de aanwezige hangaars verwoest. Dit alles gebeurde net op tijd, want korte tijd later vielen Duitse troepen ons land binnen en verklaarden, wat ooit vliegveld Twenthe was geweest tot militair terein. In de herfst van 1941 besloten de Duitsers het vliegveld weer te herstellen. Er wordt rium 1500 ha grond gevorderd, 80 ha bos gekapt en in totaal 71 boerderijen en woonhuizen ontruimd. Het oorspronkelijke vliegveldje werd geegaliseerd, uitgebreid van 80 ha naar ruim 900 ha, er werden 3 echte startbanen aangelegd. (Twee van deze startbanen zijn tot op heden nog steeds in gebruik, namelijk baan 06-24 en 11-29. Baan 16-34 (de oude Duitse baan) wordt nu gebruikt als rolbaan). Tevens werden er nieuwe gebouwen geplaatst. Ondanks het feit dat de Duitsers grote plannen hadden met het vliegveld is de vliegbasis eigenlijk alleen operationeel gebruikt tijdens het Ardennenoffensief. De Luftwaffe stationeert in decenber 1944 namelijk 3 vliegende Staffels op de vliegbasis met het doel om vanuit Twenthe deel te nemen aan het Ardennenoffensief. Na het Ardennenoffensief trekken de Duitsers de vliegtuigen van het veld terug en blijft er een kleine bezetting van de Luftwaffe over. Na het Ardennenoffensief besloten de Geallieerden de vliegbasis buiten werking te stellen. Op 17 maart 1945 vallen de geallieerden massaal aan met B-17's. Een bommenregen ploegt het hele veld om en maakt het voor vliegoperaties onbruikbaar. Als de Engelsen het veld uiteindelijk op 1 april 1945 bezetten herstellen ze het en richten hier een logistiek centrum in ter ondersteuning van de geallieerde troepen. Vooral tot V-day is het een komen en gaan van Spitfires, Mustangs, Typhoons, Tempests en Mosquitos. Op 1 november draagt de RAF het vliegveld over aan de Nederlandse luchtmacht (toen nog Leger Luchtmacht Nederland).
Kan helaas niets vinden over welke Duitse toestellen op Twenthe stonden. Misschien dat het in één van mijn tijdschriften staat die ik bewaar, maar dat wordt een beetje lastig zoeken.
Ik hoop dat een ander forumlid het gevonden krijgt.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
- Sjoerd
- Lid
Volgens mij werd de Messerschmidt BF110 vaak gebruikt als nachtjager, maar niet uitsluitend.
Laatst gewijzigd door Sjoerd op 12 mei 2007, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
-
- Lid
- Proxy^
- Lid
Volgens mij was het ook een Messerschmidt BF110, en inderdaad vaak gebruikt als nachtjagers.. zal wel ff nachecken.Sjoerd schreef:Volgens mij werd de Messerschmidt BF110 vaak gebruikt als nachtjager, maar niet uitsluitend.
// Edit : ik kon het Boek zo niet vinden, maar wel wat over Messerschmidt BF110..
De Messerschmitt Bf 110 (later Me 110) was een twee-motorig lichte jachtbommenwerper in dienst van de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De Bf 110 werd met succes ingezet tijdens de campagnes tegen Polen en Frankrijk. Tijdens de slag om Engeland bleek de fatale zwakte tegenover aanvallen van enkelmotorige jagers en kon het zijn rol (het beschermen van bommenwerpers over langere afstand) niet vervullen.
Het toestel werd toen ingezet als nachtjager. In die rol had het succes omwille van zijn grote actieradius, vuurkracht en de ruimte die het kon bieden aan een radarinstallatie.
Op 10 mei 1941 gebruikte Rudolf Hess een aangepaste Bf100D om van Augsburg naar Schotland te vliegen, voor het aanbieden van vredesvoorstellen aan het Verenigd Koninkrijk.
Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_110
The war is over. One or two of those things, and Japan will be finished. - General Groover
-
- Lid
Re: vliegbassis twente
Wat ik hier in een boek staan heb;
Nachtjagers;
Messerschmitt Bf.110's
Junkers Ju-88's
Dagjagers;
Focke Wulf 190
(Ik weet niet of dit compleet is)
Die vliegtuigen die het vliegveld vaak beschoten waren volgens mij Mosquito's (staat ook iets over in dit boek).
Groeten Jeroen
Nachtjagers;
Messerschmitt Bf.110's
Junkers Ju-88's
Dagjagers;
Focke Wulf 190
(Ik weet niet of dit compleet is)
Die vliegtuigen die het vliegveld vaak beschoten waren volgens mij Mosquito's (staat ook iets over in dit boek).
Groeten Jeroen
- Charly1975
- Lid
Re: vliegbassis twente
Welk boek ?Jeroen92 schreef:Die vliegtuigen die het vliegveld vaak beschoten waren volgens mij Mosquito's (staat ook iets over in dit boek).
Groeten Jeroen
We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms
-
- Lid