gevonden motoren

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Thanks voor alle info.
mvg marco_mclaren.
Rieks
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2007, 13:36
Locatie: Emmen

Gevonden motoren

Bericht door Rieks »

Hallo,

Het lijkt volgens mij niet van een Mosquito te zijn, omdat deze geen hydr. onderstel had maar eentje met rubber blokken voor de vering.
Het werd wel met een Hydr. cill. bediend.
Gast

Bericht door Gast »

hmm nja dan ist het jammer, gewoon van een berging afkomstig en daar houd het dan mee op.
het was wel een leuke ervaring om te vinden!
marco_mclaren
ammo
Lid
Berichten: 3495
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

Ik denk een Rolls Roye Merlin XX uit een Halifax,zo te zien aan de prop,Dit is een 4 motorige engelse bomber, en als ik de motor zo bekijk , uit zee
Nemo Me Impune Lacessit
Rieks
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2007, 13:36
Locatie: Emmen

Rolls Royce Merlin

Bericht door Rieks »

De Rolls Royce Merlin is een V12 moror, vloeistof gekoeld, met natrium gevulde klppen.
De beide cyllinderbanken staan onder een hoek van 60 graden, anders dan bei automotoren, die staan vaak onder 90 graden.
De motor werdt in bijna alle britse vliegtuigen gebruikt, behalve de beroemde Tyfoon en Tempest van Hawker, deze hadden motoren van het type H met 24 cyllinders in een horisontale H-vorm met twee krukassen.
Ik kan niet zeggen welk type motoren dit zijn.
De eerste die deze Merlins gebruikte was de Hurricane, en de laatste de Mustang, hoewel die motoren in Amerika werden gebouwd in lycentie, door Packard, die ook automotoren maakte.

Rieks
ammo
Lid
Berichten: 3495
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Re: Rolls Royce Merlin

Bericht door ammo »

Rieks schreef:De Rolls Royce Merlin is een V12 moror, vloeistof gekoeld, met natrium gevulde klppen.
De beide cyllinderbanken staan onder een hoek van 60 graden, anders dan bei automotoren, die staan vaak onder 90 graden.
De motor werdt in bijna alle britse vliegtuigen gebruikt, behalve de beroemde Tyfoon en Tempest van Hawker, deze hadden motoren van het type H met 24 cyllinders in een horisontale H-vorm met twee krukassen.
Ik kan niet zeggen welk type motoren dit zijn.
De eerste die deze Merlins gebruikte was de Hurricane, en de laatste de Mustang, hoewel die motoren in Amerika werden gebouwd in lycentie, door Packard, die ook automotoren maakte.

Rieks
Napier sabre 24 cylinder boxermotor, Deze merlin op de foto is zowiezo van een bommenwerper, Halifax als ik zo naar de prop kijk,
En niet van een jager.
Rieks
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2007, 13:36
Locatie: Emmen

Bericht door Rieks »

Ammo heeft natuurlijk gelijk dat het in elk geval een bommenwerper moet zijn, omdat het onderstel dubbele poten heeft, en ik zo niet weet of er jagers zijn geweest met zo'n onderstel.
Het probleem is een beetje dat er maar twee motoren zijn.
De zwaarst mogelijke met twee motoren is volgens mij de 'Vickers Armstrong Wellington MKII'.
Volgens foto's op internet komen de landingspoten wel ongeveer overeen.
Maar er zijn, zoals gezegd nogal wat vliegtuigen geweest met Merlins.
(We zijn het er overeens dat het Merlins moeten zijn :wink: ).
Ik wil niet zeggen dat ik alles over Merlins en bijbehorende vliegtuigen weet :wink: , maar heb toch wel wat documentatie (b.v. Jane's Fighting Aircraft of Worldwar II).

Rieks
ammo
Lid
Berichten: 3495
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

De motor is afkomstig uit een Lancaster, Ik had over de foto van het ,
landingsgestel, en gedeelte van het wiel met remtrommels, heen gekeken.
Nemo Me Impune Lacessit
Rieks
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2007, 13:36
Locatie: Emmen

Bericht door Rieks »

Hallo "Ammo"

Precies dat landingsgestel bracht mij er toe dat het probleem was dat er maar twee motoren zijn.
De poten lijken mij iets te dun voor een Lancaster, en de Wellington had nogal dunne poten, maar van mij heb je gelijk :D .

Rieks
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Dat is toch wel bizar, dat die motoren daar zomaar liggen!
Gezien de uitlaten vallen de Lancaster en de Halifax af, die hadden geheel andere uitlaatpijpen.
Ik zet mijn geld op een
Vickers Wellington Mk. II of een
Armstrong Whitworth Whitley Mk. V
Gast

Bericht door Gast »

na korte afwezigheid ben ik er weer, het is volgens mij niet van een Lancaster, aangezien de uitlaten inderdaad verschillen. het onderstel leek mij van een Wellington maar het zal bij speculeren blijven, helaas. Jammer dat deze stukken op deze manier verloren gaan.
marco_mclaren
Plaats reactie