Ik vraag me af of de aanslag op Hitler verraad of een helden actie was.
Je kunt je af vragen of een aanslag op de leider van een land dat instort het land niet nog verder aan de afgrond brengt?
ik denk dat er mischien wel meer doden zijn gevallen door de aanslag,dit mede door de blinde woede daarna van Hitler.
Hoor het graag van jullie.
mvg
Aanslag op Hitler
- Jasper J
- Lid
- Bart V
- Lid
4 Doden tijdens de aanslag ( Officieren )
Er zijn officieren geëxecuteerd of gedwongen zelfmoord te plegen:
Kolonel Claus Von Stauffenberg, Generaal Ludwig Beck, Carl Goerdeler, Alfred Delp, Luitenant Kolonel Robert Bernardis, Carl Szokoll, Graaf Hans-Jürgen von Blumenthal, Adam von Trott zu Solz, Gottfried von Bismark, Prinses Marie Vassiltchikov. Tientallen anderen, waaronder Veldmaarschalk Erwin von Witzleben, Veldmaarschalk Erwin Rommel en Günther von Kluge waren zijdelings bij het complot betrokken en werden later gedwongen zelfmoord te plegen.
Er zijn officieren geëxecuteerd of gedwongen zelfmoord te plegen:
Kolonel Claus Von Stauffenberg, Generaal Ludwig Beck, Carl Goerdeler, Alfred Delp, Luitenant Kolonel Robert Bernardis, Carl Szokoll, Graaf Hans-Jürgen von Blumenthal, Adam von Trott zu Solz, Gottfried von Bismark, Prinses Marie Vassiltchikov. Tientallen anderen, waaronder Veldmaarschalk Erwin von Witzleben, Veldmaarschalk Erwin Rommel en Günther von Kluge waren zijdelings bij het complot betrokken en werden later gedwongen zelfmoord te plegen.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
-
- Lid
In de nasleep van het 20 Juli complot zijn er meer dan 5000 mensen opgepakt!
Waarvan zo'n 200 geexecuteerd. Rommel had van het plan gehoord, evenals von Kluge, maar bemoeiden zich er niet mee.
Ik vind het persoonlijk een heldendaad. Ik hou er niet van te speculeren over dingen 'Als dit nu gelukt was' e.d., maar ik denk dat als Hitler gedood was, dat Von Stauffenberg nog de macht niet over had kunnen nemen, de SS was wel direct in actie gekomen.
Waarvan zo'n 200 geexecuteerd. Rommel had van het plan gehoord, evenals von Kluge, maar bemoeiden zich er niet mee.
Ik vind het persoonlijk een heldendaad. Ik hou er niet van te speculeren over dingen 'Als dit nu gelukt was' e.d., maar ik denk dat als Hitler gedood was, dat Von Stauffenberg nog de macht niet over had kunnen nemen, de SS was wel direct in actie gekomen.
Deas Gu Cath
- PPL
- Lid
Meer over deze aanslag op ons forum:
Aanslag Hitler (meer over gevolgen).
Von Stauffenberg held of verrader? (wellicht interressante discussie?)
Aanslag Hitler. (welke generaals waren betrokken?)
de aanslag van Von Stauffenberg op Hitler (over het precieze tijdstip dat de bom afging)
Wat als het Von Stauffenberg gelukt was? (Speculaties...)
Externe links:
Een film uit 2004
Wikipedia (Engels)
Wikipedia (Nederlands)
Go2War
De starter van het topic Von Stauffenberg held of verrader? is dezelfde als de starter van dit topic.
Deze gaat dicht, ik zie geen reden twee keer dezelfde discussie te voeren.
Aanslag Hitler (meer over gevolgen).
Von Stauffenberg held of verrader? (wellicht interressante discussie?)
Aanslag Hitler. (welke generaals waren betrokken?)
de aanslag van Von Stauffenberg op Hitler (over het precieze tijdstip dat de bom afging)
Wat als het Von Stauffenberg gelukt was? (Speculaties...)
Externe links:
Een film uit 2004
Wikipedia (Engels)
Wikipedia (Nederlands)
Go2War
De starter van het topic Von Stauffenberg held of verrader? is dezelfde als de starter van dit topic.
Deze gaat dicht, ik zie geen reden twee keer dezelfde discussie te voeren.
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.