Help, een vraagje!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Mysterious

Help, een vraagje!

Bericht door Mysterious »

Nadat Nederland bevrijd werd was de oorlog met Duitsland nog niet voorbij. Mijn vraag is dus, wat is de exacte datum wanneer de oorlog met Duitsland voor Nederland eindigde?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Help, een vraagje!

Bericht door Zhukov »

Mysterious schreef:Nadat Nederland bevrijd werd was de oorlog met Duitsland nog niet voorbij. Mijn vraag is dus, wat is de exacte datum wanneer de oorlog met Duitsland voor Nederland eindigde?
De oorlog eindigde voor Nederland officieel op 5 mei 1945 (hint; bevrijdingsdag ;) ) toen in hotel De Wereld in Wageningen de capitulatie van Duitse troepen in Nederland werd besproken in het bijzijn van prins Bernard. De volgende dat (6 mei) werd de capitulatie van Duitse troepen in Nederland ondertekend.

De algehele capitulatie van Duitsland vond plaats op 8 mei 1945 in Berlijn, toen Veldmaarschalk Wilhelm Keitel namens de Duitse regering de capitulatie ondertekende, wat het officiële einde van de oorlog in Europa betekende.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ik denk dat hij 2 september 1945 bedoelt, toen de Japanners aan boord van het slagschip USS Missouri de capitulatie ondertekenden. Namens de Nederlandse regering was Bevelhebber der Zeestrijdkrachten luitenant-admiraal Helfrich aanwezig.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

Of bedoelt hij dat na 5 mei 1945 Schiermonnikoog nog een tijdlang bezet gebied bleef? Daar duurde de bezetting enkele weken langer.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Hoe kan dat als Duitsland slechts 3 dagen later capipituleerde?
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

gamer0004 schreef:Hoe kan dat als Duitsland slechts 3 dagen later capipituleerde?
Als er nog SD'ers (en SS'ers?) zitten die zich niet over willen geven, dan kan het nog wat langer duren.
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

Ik geloof dat het SD'ers uit Gronigen waren die met wapens (en drank) richting Schiermonnikoog gevlucht zijn. Daar hebben ze een boerderij gevorderd en er een ware vesting van gemaakt. Een poging om met een boot weer op Duits grondgebied te komen mislukte. Voor de belangstellende zou ik het nog na moeten zoeken.
Gast

Bericht door Gast »

Texel zaten ze nog langer. Daar arriveerden de Canadezen pas op 20 mei 1945 en tot die tijd werd er bikkelhard gevochten tussen Duitsers en Georgiërs.
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

Schiermonnikoog is op 11 juni 1945 door de Canadezen bevrijd, nogal wat later dan Texel dus.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Help, een vraagje!

Bericht door Charly1975 »

Auke schreef:Ik denk dat hij 2 september 1945 bedoelt, toen de Japanners aan boord van het slagschip USS Missouri de capitulatie ondertekenden. Namens de Nederlandse regering was Bevelhebber der Zeestrijdkrachten luitenant-admiraal Helfrich aanwezig.
Ik denk dat de TS dat niet bedoelde:
Mysterious schreef:Nadat Nederland bevrijd werd was de oorlog met Duitsland nog niet voorbij. Mijn vraag is dus, wat is de exacte datum wanneer de oorlog met Duitsland voor Nederland eindigde?
Volgens mij is het antwoord nu al gegeven en maakt het niet uit dat Texel, Schiermonnikoog of Pietlutstradeel later is bevrijd.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Help, een vraagje!

Bericht door PPL »

Charly1975 schreef: Volgens mij is het antwoord nu al gegeven
Dat vind ik nu ook, dus slotje.
Mocht TS toch nog verdere vragen hebben dan weet hij/zij inmiddels de weg om en topic te openen met een (gerichtere) vraag.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gesloten