Maar wat voor straffen weren er nu precies uitgedeelt?
Over kaalgeschoren moffenmeiden kan ik genoeg vinden, maar hoe zit dat met de NSB'ers en bijltjesdag?
Alvast bedankt!

Hmm je hebt ook verschillende NSB'ers.. Ik geloof niet dat je NSB'ers onder 1 naam moet plakken omdat je NSB'ers had die juist hun eigen landgenoten naar de muur begeleidden zoals je al zei en je had nog de NSB'ers die echt gewoon een hekel hadden aan het communisme, lijkt me toch?Mauserwerke schreef:Ik denk toch wel dat er echt anders tegen je aan werd gekeken als je als nederlands ss vrijwilliger aan het oostfront had gevochten tegen de bolsjewieken of een NSB'er (waar we het hier over hebben) die zijn eigen landgenoten verraad en sommige van hen zelfs naar de 'muur' begeleid.
Daar zit een groot verschil in.
NSB'ers zijn niets anders dan PvdA'ers, je hebt het dan over de politieke groepering. Ze zullen lang niet allemaal landgenoten verraden ed, en genoeg niet-NSB'ers deden dat ook (hoewel het percentage misschien wel hoger is, maar dit valt niet na te trekken).Mauserwerke schreef:Ik denk toch wel dat er echt anders tegen je aan werd gekeken als je als nederlands ss vrijwilliger aan het oostfront had gevochten tegen de bolsjewieken of een NSB'er (waar we het hier over hebben) die zijn eigen landgenoten verraad en sommige van hen zelfs naar de 'muur' begeleid.
Daar zit een groot verschil in.
De vergelijking is misschien een beetje krom, maar ik bedoel het in dit opzicht: de NSB'ers zijn aanhangers van de politieke partij de NSB, net als PvdA'ers aanhangers van de politieke partij de PvdA. Hier wordt soms namelijk NSB'ers gebruikt als term voor landveraders ed.Veltro schreef:@Rednas: "NSB'ers zijn niets anders dan PvdA'ers, je hebt het dan over de politieke groepering."
?????
Veltro
Je bekijkt het ook niet in het tijdperk van toen. Moet je nagaan wat de 'communisten' dedenMauserwerke schreef:Nou nee. De NSB'er werd gezien als landverrader omdat hij de vijand hielp het land te bezetten en pleegde verschillende pogingen van vijandelijkheden tegenover zijn landgenoten. Waaronder verzetsmensen erbij lappen, uitzoeken waar mensen ondergedoken zitten en het verijdelen van aanslagen op duitse patrouiles. Dit vind ik ik toch tamelijk meer verraad als wat welke pvda'er dan ook zou kunnen doen.