NSB na de oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roy M.

NSB na de oorlog

Bericht door Roy M. »

Nadat Nederland was bevrijd werden de 'landveraders' veroordeeld.
Maar wat voor straffen weren er nu precies uitgedeelt?

Over kaalgeschoren moffenmeiden kan ik genoeg vinden, maar hoe zit dat met de NSB'ers en bijltjesdag?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Mensen werden opgesloten in lege panden en willekeruig in elkaar geslagen (zoals je vaak ziet aan het einde van oorlogen). Dit gebeurde bij zo'n 300.000 man waarvan er uiteindelijk 40 ter dood zijn veroordeeld na bewezen te hebben dat ze goed 'Fout' zaten. Van die 300.000 waren er misschien maar 100.000 werkelijk schuldig.
Roy M.

Bericht door Roy M. »

Was er ook nog schaamte tussen de andere Nederlanders, dat ze zo deden tegen mensen?
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Natuurlijk hebben sommige mensen dan wel gewetens wroegingen omdat ze weten dat het eigenlijk alleen maar wat afreageren is van 5 jaar ellende. Zo wordt er snel een zondebok aangewezen en de rest houdt gewoon stil omdat ze anders bang zijn vergeleken te worden met hun of ook de wind van voren krijgen.
Dit hoort dan weer meer bij het kudde gedrag van de mens in het algemeen die zich niet snel aangesproken voelt om onrecht te bestrijden in grote groepen.
Roy M.

Bericht door Roy M. »

Erg bedankt. :wink:
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Geen dank. Daar zijn we een forum voor :) .
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Maar wat wel gek was, sommige NSB'ers (maar vooral de Nederlandse mannen die bij de Waffen SS gingen om mee te vechten) vochten vooral tegen het Communisme.. dus eerst worden al deze mensen schuldig bevonden, maar tijdens de koude oorlog waren we zeer uitgesproken TEGEN het Communisme, dus of deze mensen nou echt fout zaten?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Ik denk toch wel dat er echt anders tegen je aan werd gekeken als je als nederlands ss vrijwilliger aan het oostfront had gevochten tegen de bolsjewieken of een NSB'er (waar we het hier over hebben) die zijn eigen landgenoten verraad en sommige van hen zelfs naar de 'muur' begeleid.
Daar zit een groot verschil in.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Mauserwerke schreef:Ik denk toch wel dat er echt anders tegen je aan werd gekeken als je als nederlands ss vrijwilliger aan het oostfront had gevochten tegen de bolsjewieken of een NSB'er (waar we het hier over hebben) die zijn eigen landgenoten verraad en sommige van hen zelfs naar de 'muur' begeleid.
Daar zit een groot verschil in.
Hmm je hebt ook verschillende NSB'ers.. Ik geloof niet dat je NSB'ers onder 1 naam moet plakken omdat je NSB'ers had die juist hun eigen landgenoten naar de muur begeleidden zoals je al zei en je had nog de NSB'ers die echt gewoon een hekel hadden aan het communisme, lijkt me toch?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Je vergeet de opportunisten. Mensen die lid werden van de NSB om bepaalde privileges te krijgen/behouden die niet-leden niet hadden.

De straffen varieerden van doodstraf tot celstraffen, ontnemen van het staatsburgerschap, flinke aframmelingen en publieke vernedering.

Voor internering van 'foute' Nederlanders werd veelal gebruik gemaakt van bestaande faciliteiten en kampen, maar ook van geimproviseerde kampen.

Het is lastig om 62 jaar na dato een oordeel te vellen over de wat meer bedenkelijke activiteiten. Mensen moesten 5 jaar frustratie, persoonlijk verlies en vernedering verwerken en dat ging ten koste van hen die samen hadden gewerkt met de bezetter. Persoonlijk heb ik meer medelijden met de mensen die echt hebben geleden onder die bezetting dan met die 300.000 NSB'ers.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Mauserwerke schreef:Ik denk toch wel dat er echt anders tegen je aan werd gekeken als je als nederlands ss vrijwilliger aan het oostfront had gevochten tegen de bolsjewieken of een NSB'er (waar we het hier over hebben) die zijn eigen landgenoten verraad en sommige van hen zelfs naar de 'muur' begeleid.
Daar zit een groot verschil in.
NSB'ers zijn niets anders dan PvdA'ers, je hebt het dan over de politieke groepering. Ze zullen lang niet allemaal landgenoten verraden ed, en genoeg niet-NSB'ers deden dat ook (hoewel het percentage misschien wel hoger is, maar dit valt niet na te trekken).
De NSB werd na de oorlog vooral als een zondebok gemaakt (net als de joden <'45 door de Duitsers), hoewel ze misschien wel schuld hadden was dit onterecht.

Hoewel ik geen concrete voorbeelden kan geven hadden de "foute" Nederlanders na de oorlog minder te vrezen in Nederland dan in andere landen (een echte bijltjesdag bleef uit), dit lag er vooral aan dat de meeste "foute" NL'ers na de oorlog gelijk in de kampen werden gestopt waardoor de burgers geen kans kregen om hun wraak te botvieren (behalve sommige kampbewakers die (net als hun voorgangers) wel de kans kregen).

De straffen verschilden erg, vooral in het begin werden veel veroordeelt (vooral kopstukken) tot de doodstraf of levenslang, maar de regering zag in dat je niet zomaar 300.000 Nederlanders kan executeren. De straffen werden steeds lager en uiteindelijk was het hoogstens enkele jaren voor de meesten als straf.

btw, voor de oorlog was de NSB niet tegen joden, integendeel, er zaten joden in de NSB. Mussert probeerde ze nog te redden (ze verbleven in het Mussert huis oid), maar ze werden ook opgepakt.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Rednas: "NSB'ers zijn niets anders dan PvdA'ers, je hebt het dan over de politieke groepering."

?????

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Veltro schreef:@Rednas: "NSB'ers zijn niets anders dan PvdA'ers, je hebt het dan over de politieke groepering."

?????

Veltro
De vergelijking is misschien een beetje krom, maar ik bedoel het in dit opzicht: de NSB'ers zijn aanhangers van de politieke partij de NSB, net als PvdA'ers aanhangers van de politieke partij de PvdA. Hier wordt soms namelijk NSB'ers gebruikt als term voor landveraders ed.
Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is? ;)
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Nou nee. De NSB'er werd gezien als landverrader omdat hij de vijand hielp het land te bezetten en pleegde verschillende pogingen van vijandelijkheden tegenover zijn landgenoten. Waaronder verzetsmensen erbij lappen, uitzoeken waar mensen ondergedoken zitten en het verijdelen van aanslagen op duitse patrouiles. Dit vind ik ik toch tamelijk meer verraad als wat welke pvda'er dan ook zou kunnen doen. :wink:
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Mauserwerke schreef:Nou nee. De NSB'er werd gezien als landverrader omdat hij de vijand hielp het land te bezetten en pleegde verschillende pogingen van vijandelijkheden tegenover zijn landgenoten. Waaronder verzetsmensen erbij lappen, uitzoeken waar mensen ondergedoken zitten en het verijdelen van aanslagen op duitse patrouiles. Dit vind ik ik toch tamelijk meer verraad als wat welke pvda'er dan ook zou kunnen doen. :wink:
Je bekijkt het ook niet in het tijdperk van toen. Moet je nagaan wat de 'communisten' deden :) ook een politieke tak toch?!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie