Caeruleus schreef:
Goed, dan komt in mij de vraag op:
Als Nederland genoeg munitie zou hebben, de 1000 pantserbuksen, de 120 tanks, de 100 pantserwagens en verder alles waar ze tekort aan hadden, zoals luchtdoelgeschut en goedgetrainde manschappen ed. zouden we dan langer stand hebben kunnen houden? Winnen van Duitsland was onmogelijk, daar was hun leger te groot voor, en hun aantal manschappen te veel, maar zouden we dan bijvoorbeeld het wel 2 - 3 weken tegen ze hebben uit kunnen houden? Tegen die tijd zou er niks meer van het Nederlandse leger over zijn, lijkt me.
Stefan.
Ik denk dat als dat zo zou Duitsland in grote problemen komen. Als we dat namelijk hadden gehad, dan hadden de Duitsers niet genoeg mannen en materiaal voor de oorlog tegen Frankrijk.
Niet zo veel mensen weten het, maar de oorlog tegen Frankrijk werd niet zo zeker gewonnen door de Duitsers. De Duitsers wilden snel een einde aan de oorlog in Nederland maken omdat ze de mannen hard nodig hadden ergens anders.
Hondert tanks waren er geloof ik net zo veel als Duitsland inzette in Nederland. De Grebbelinie had veel langer volgehouden omdat we één of enkele tankgroepen hadden die eventuele doorbraken hadden kunnen smoren en vervolgens ingezet kunnen worden om de vijand terug te werpen. De oorlog in Nederland had dus minstens enkele weken kunnen voortduren (even uitgaand van een onveranderd Duits plan, mannen en materieel, waardoor de Duiters niet genoeg manan vrij zouden hebben.
Het punt is, als wij dat gehad hadden hadden de Duitsers sowieso al véél meer materieel, dus het zou in het echt geen zin hebben gehad.