Zullen we ooit de kinderschoenen ontstijgen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

uuh...don't look at me...
dit antwoord weet ik natuurlijk ook niet.
ik heb zelf het idee dat volwassen kinderlijk eenvoudig zou moeten zijn...maar verder?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Natuurlijk hangt je invalshoek mbt deze vraag helemaal af van je maatschappelijke visie. En wat is nu volwassen? Uitgaande van een puur Darwinistisch denken kan je visie daarbij haaks staan op bijvoorbeeld de Christelijke moraal. En wie heeft gelijk? Wellicht een ireele vraag in dit kader...



Mat.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

tsja nu moet ik toch toegeven dat je me klem hebt dat ik dit niet zelf bedacht heb zeg...
meestal ben ik degene die de zaken zo bhekijkt als jij nu...
weer wat geleerd
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Zullen we ooit de kinderschoenen ontstijgen?

Bericht door okke »

benmaf schreef:Ik vergelijk de ontwikkeling van de mensheid wel eens met de ontwikkeling van de mens.
Een boeiende vergelijking die vaak gebruikt wordt om de ontwikkeling van de mensheid te beschrijven. Voor mijn gevoel gaat deze vergelijking vaak niet op. En zeker bij jouw uitleg denk ik dat hij op een aantal punten mank gaat.
benmaf schreef:Het leren lopen van een kind met het evolueren van amoebe tot homo sapiens, De leergierigheid van een scholier met het ontdekken van allerlei wetenschappen, Het doorlopen van de universiteit met het onszelf aanleren van allerlei denkwijzen,
Bij de amoebe kan je nog niet spreken van mensheid. De ontwikkeling van aap-achtige herbivoor naar mens-achtige omnivoor zou je de kindertijd van de mensheid kunnen noemen.
Overeenkomsten met de kindertijd is het aanleren van verbale communicatie, het leren gebruiken van voorwerpen en het ontwikkelen van het lichaam (rechtop lopen, ontwikkeling fijne motoriek e.d.).
De adolescentie waarbij de mens leert zich als individu te onderscheiden van zijn omgeving heeft overeenkomsten met de renaissance en de verlichting.
benmaf schreef:Maar wanneer oh wanneer zullen we ooit volwassen worden als ras en ophouden elkaar om graankorrels te vermoorden?
'Elkaar niet uitmoorden om graankorrels' is geen eigenschap die bij de volwassenheid van de mens hoort. Juist in de kind-fase is een mens het minst geneigd een ander zoveel kwaad te doen dat een moord het gevolg is. Meestal komt alleen bij volwassenen moedwillige moord voor. Bij kinderen zie je wel veel kopieergedrag - en dus zien we ook gewelddadig gedrag van volwassenen gekopieerd door kinderen.

Ik denk dat de mensheid niet volwassen hoeft te worden; dat is zij al lang. Ik denk wel dat de mensheid verstandiger mag worden; bezinning en berusting; een eigenschap die misschien wel meer bij de ouderdom past.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Juist in de kind-fase is een mens het minst geneigd een ander zoveel kwaad te doen dat een moord het gevolg is
dat heb ik ook zitten denken ja...
het is eigenlijk jammer dat je je zowel als individu en als groep laat verleiden om kwaad met kwaad te vergelden....
ik weet niet joh...misschien is het idd niet de bedoeling om "volwassen" te worden, maar om slechts gewoon naar hartelust te leven zoals kinderen...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

paulstolk schreef:Wat is de definitie van "volwassen zijn"? Ik ben 27 en volgens de wet en normale sociale maatstaven volwassen. Maar kan niet echt uitdrukken wat dat nou precies inhoudt.
Ik heb even op de website van meneer Van Dale gekeken.
Van Dale schreef: vol·was·sen (bn.)
1 geestelijk en lichamelijk volgroeid, met kenmerken daarvan => adult, groot; <=> onvolwassen
Als je met Google zoekt op "kenmerken van geestelijk volgroeid" krijg je voornamelijk religieuze of filosofische websites. Voor mij is Van Dale duidelijk genoeg, maar als je verder wil lezen ga je gang...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

mijn punt is dus dat geestelijk volwassen meestal je openheid in de weg staat en daarmee jou afhoud van werkelijk contact en alles wat echt is...
maar dat zijn de kleine lettertjes die de meesten niet tegenkomen.
Overigens Okke denk ik dat jij in het dagelijks leven heel wat meer ziet dan ik denk op basis van hoe je reageert op mij.
probeer het eens vanmijn kant te zien anders.
misschien zie je opeens wel een invalshoek die je leuk vind.
zo niet...niets verloren toch?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie