vergoedingen (herstelbetalingen na wo2)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ikislizz
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2002, 13:30

vergoedingen (herstelbetalingen na wo2)

Bericht door ikislizz »

kan iemand mij helpen? ik heb voor mijn profielwerkstuk een vraag diei k moet beantwoorden en ik kom er niet helemaal uit
1945 In Potsdam was men het niet eens over de vergoeding die Duitsland moest betalen voor de aangerichte. Volgens Rusland moest Duitsland leeggehaald worden, maar Amerika was het hier niet mee eens omdat het Duitsland zag als en toekomstige handelspartner

hoe zat dit precies en heeft Duitsland nu minder moeten betalen omdat Amerika dit wilde of niet?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Sterker nog de VS heeft zelfs geld aan West-Duitsland geschonken voor de wederopbouw.
(Probeer op Google eens Marshallplan)

Men was bang dat door het opleggen van van herstelbetalingen de economie van Duitsland een geweldige klap zou krijgen voor een langere periode.
Dit gebeurde namenlijk na de Vrede van Versailles waarmee de Eerste Wereldoorlog formeel ten einde kwam in 1919.

Door een onrustig economisch klimaat in Duitsland tijdens de jaren tussen de twee wereldoorlogen (ook wel interbellum genoemd) onstond een voedingsbodem voor extreme gedachtes.
(Term die je in dit verband ook nog door Google kan halen: Hyperinflatie)
Dit is een van de redenen waarom de NSDAP zoveel steun kon vergaren.

Het uitgangspunt van de (westelijke) geallieerden was dat ze dezelfde fout niet nogmaals wilden maken.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie