Wie herkent dit uniform?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
WO2 foto

Wie herkent dit uniform?

Bericht door WO2 foto »

Beste Mensen wie kan mij helpen bij het volgende!
Wie herkent dit uniform en kan mij wat meer vertellen over de herkomst en de streepjes die op het uniform zitten.
Alvast hartelijk bedankt!

Afbeelding[/img][/url]
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Zo op het oog lijkt het een P-37 Patern (Brits).
Ik kan alleen de insignia niet uitmaken.

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Prinses Irene Brigade?
29th Let's Go!!!!!
racefiets
Lid
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Dat zou inderdaad wel eens een Nederlandse leeuw kunnen zijn op zijn mouw.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Weet je zeker dat deze foto wo2 is? Het ziet er namelijk verdacht veel uit als een Nederlands uniform uit de jaren '50.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

De P37's hebben toch een gesloten kraag? Deze lijkt aangepast ofwel naar het officiersmodel, maar die graad heeft hij niet. Ik denk ook eerder dat dit een na-oologse Nederlandse battle dress vest is
For King & Country
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

leieboordbewoner schreef:De P37's hebben toch een gesloten kraag?
Idd, en die wordt hier gewoon open gedragen.... Je ziet zelfs de lining van de jas aan de binnekant van de 'revers'....

De ranginsignes en badges lijken mij eerder WW2...
29th Let's Go!!!!!
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Omdat de knopen weggewerkt zijn dacht ik als eerste hier aan.
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Naoorlogs.
Prinses irene brigade.
Rang: Corporaal
Battledress can Canadees zijn of jaren 50 nederlands.
Ik vermoed jaren 50 daar de flap van de borstzak bij Canadees wat meer spitser is.
Boven de ranginsignia staat een soort van kroon.
Ik kan niet zien wat dit precies is.
Het zelfde geld voor de trade badge onder aan de mouw.
Verder een mooie foto.
Mvg/Best regards, Sipke
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

de kroon duidt aan dat betrokkene een instructeur was. De patch op de onderarm duidt mogelijk aan dat de beste man meester op een bepaald wapen is. Echter is dat op de foto erg slecht te zien.

@ Haplo, is het geen sergeant majoor?
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Kan inderdaad zo wezen dat het sergeant majoor is.
Wat ik weet is dat nederland na de oorlog vrijwel dezelfde rank tekens had als de britten tijdens de oorlog.
Gedeeltelijk over genomen dus.
Het kan trouwens ook wel zo wezen dat men er nog een eigen aanvulling aan gaf.
Mvg/Best regards, Sipke
Gast

Bericht door Gast »

De korporaals strepen wijzen duidelijk op zijn rang = korporaal.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Onbekend uniform

Bericht door asjemenou »

Afbeelding

De foto heb ik eens voorgelegd aan een kenner op het gebied van vroeg naoorlogse Nederlandse uniformen. Deze kenner is van mening dat het hoogst waarschijnlijk om een vroeg naoorlogse Nederlands Indië militair gaat. Het kan ook nog zijn dat het om een (WOII) soldaat van de Prinses Irene brigade gaat maar een militair die naar Nederlands Indië is uitgezonden wordt waarschijnlijker geacht.
Het is namelijk zo dat tot in de jaren vijftig, Canadese WOII uniformen in het Nederlandse leger werden doorgebruikt. Dit geldt ook voor de rangonderscheidingstekens. Kort na de oorlog was er in Nederland (nog) geen geld om een eigen uniform te laten maken. WOII uniformvoorraden waren ruim aanwezig en goedkoop. Nederlandse mariniers waren bijvoorbeeld gekleed in Amerikaanse WOII kledij, net als de Nederlandse militairen van het VN detachement in Korea.
De rang van de militair op de foto is die van een sergeant majoor en de beste man is dus een (sport) instructeur. Jammer genoeg zijn de "straatnamen" en het leeuwembleem niet te lezen. Dan was het heel duidelijk geweest of om wat voor een soldaat het precies zou zijn gegaan.

Afbeelding

Een voorbeeld van zo'n WOII Canadese doorgebruikte battledress. De blouse is oorspronkelijk Canadees en 1945 gestempeld. De blouse is duidelijk Nederlands doorgebruikt en heeft zelfs een stempel van 1956 (MvO=Ministerie van Oorlog).
Gast

Re:

Bericht door Gast »

michiel01 schreef:de kroon duidt aan dat betrokkene een instructeur was. De patch op de onderarm duidt mogelijk aan dat de beste man meester op een bepaald wapen is. Echter is dat op de foto erg slecht te zien.

@ Haplo, is het geen sergeant majoor?
Geachte,

Ik heb mijn Nederlands/Engelse documentatie over deze periode nog eens gecheckt en deze militair is duidelijk in de rang van Corporal/Korporaal. In het Engelse rangsysteem werden de rangstrepen 'foutief' (=chevron met punt naar beneden) gedragen en dit in Nederland tot ongeveer 1950-55. Daarna zijn de rankkentekens in Nederland steeds 'correct' weergegeven (=chevron met punt naar boven). Enkel de Staff Sergeant droeg in het Engels systeem boven zijn drie chevrons een bronzen kroon wat hier duidelijk niet het geval is. De Sergeant-Majoor droeg in het Nederlandse rangsysteem een zilveren kroon (mogelijk voor instructeur) of een kroon omkranst met eiken- en laurierbladeren voor de 'echte' Sergeant-Majoor. Deze kroon met of zonder eiken- en laurierbladen werd gedragen op de onderarm, bijna op de pols. Als men in het Britse systeem Short Sleeve Order droeg (=hemd met korte mouwen) droegen de verschillende Warrant Officers hun rankkentekens op een lederen polsband. De kroon was namelijk ongeveer dezelfde als de Major wat op de schouder voor verwarring zou zorgen. De chevrons werden gedragen op de bovenmouw zoals hier te zien. Bijkomend detail: In het Engels systeem is een Lance Corporal en Corporal een (Junior) Non-Commissioned Officer terwijl hij dit in Nederland niet is (uitgezonderd Korporaal bij Korps Mariniers en Marine).
Groeten,

Peter
hierarkiologio@yahoo.com
Jan Klaassen
Lid

Re: Wie herkent dit uniform?

Bericht door Jan Klaassen »

Bedankt voor deze leerzame reactie, maar het topic is wel al zo'n 6 jaar oud... De TS en enkele van de posters zijn volgens mij niet eens meer actief op het forum.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gesloten