Tweede Wereldoorlog in Nederland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
DeV
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2006, 12:28

Tweede Wereldoorlog in Nederland

Bericht door DeV »

Ik wil graag een kaart maken (in Google Earth bijv.) waarop ik alle plaatsen die met de Tweede Wereldoorlog in Nederland te maken hadden aan wil geven. Het betreft hier dus echt alles, van monumenten tot oude bunkers etcetera. Later ben ik van plan om deze kaart om te zetten naar een kaart die in een TomTom gebruikt kan worden als zogenaamde "Nuttige Plaatsen". Vervolgens kun je er met je TomTom probleemloos naartoe navigeren. Helaas kan ik natuurlijk niet alle interessante plaatsen zelf uitzoeken, er zullen er genoeg zijn waar ik niks vanaf weet. Vandaar dat ik hier om hulp kom vragen.

Als er iemand is die een of meerdere plaatsen weet die met de Tweede Wereldoorlog te maken hebben gehad, post dan AUB de volgende zaken:
  • Waar is het te vinden
  • Wat is er te zien
  • En optioneel wat geschiedenis
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dat zijn er nogal wat! Kijk maar eens op http://www.oorlogsmusea.nl...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Op http://www.4en5mei.nl zijn ook nog veel monumenten te vinden!
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Beste Dev, ik raad je aan om niet alleen monumenten te bezoeken, maar ook het verhaal erachter te begrijpen. Ik raad je bijvoorbeeld aan om eens een keer deze kant op te komen naar het mooie Noord-Limburgse platteland, hier is ontzettend veel gevochten in de Tweede Wereldoorlog.
Maar dan raad ik je meteen aan om het boek 'In Swaeren Noodt' te lezen. Dat gaat over dit gebied in de oorlog.

Ga je niet te veel richten op momumenten en dergelijke, het is pas de moeite waard om te bekijken als je ook het achtergrondverhaal kent.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
DeV
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2006, 12:28

Bericht door DeV »

Ik heb ook nooit gezegd dat ik ze wil gaan bezoeken, in eerste instantie wil ik ze allemaal catalogiseren voor zover dat mogelijk is. En zoals ik al zei gaat het dan niet alleen om monumenten, maar ook gewoon slagvelden, bunkers etcetera.

-DeV
Plaats reactie