Duitsers fussilleren elkaar?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Re: Re:

Bericht door Gast »

Gert-Jan schreef:
502 schreef:
Als iemand mij verteld hoe ik een paar foto's in dit forum geduwd krijg en er is belanstelling voor heb ik er een paar van deze plek.
Je kunt het doen via imageshack.us en dan de link hier neer zetten of je kunt de link tussen [img] en [ /img] zetten... (maar bij [ /img] moet je de spatie weg laten tussen het [ en de / ... ) En als dat niet wil kun je me de foto's ook mailen dan wil ik ze er wel voor je opzetten.. schalkhaar40-45(apenstaartje)hotmail(punt)com

Groet,

Tom
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Tommes »

Het bovenstaande bericht is van mij.. Ging allemaal wat fout met inloggen..
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Erik.B

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Erik.B »

Tommes schreef:Het bovenstaande bericht is van mij.. Ging allemaal wat fout met inloggen..
Alles m.t.b. tot Deventer/schalkhaar 40-45.
Ken je de DVD liever geen bezoek? over een verzetgroep uit Harfsen? http://www.lievergeenbezoek.nl zeer indrukwekkende net uitgebrachte documantaire. Verder heb ik nog wel kranten artikkelen over de 'politie' kazerne/opleiding van schalkhaar (werden nederlandse politie omgevormd tot o.a. het opsporen van onderduikers., zeer berucht in de oorlog). en oxerhof
Ik heb ook nog een vraag kan iemand mij vertellen waneer de boerderij van Lipman in schalkhaar is overvallen. er is daar een Anton Koster opgepakt. (Broer van Jan Koster die bij Deventer kanaal over zwom en zo belangrijke info aan de canadezen gaf.)

Erik.B
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Tommes »

He Erik,

Alle informatie is welkom wat betreft schalkhaar en omstreken. Dus mocht je informatie willen delen dan hoor ik dat graag.. Mischien handig als we dit even via de mail doen? schalkhaar40-45(apenstaartje)hotmail(punt)com ..

En de namen die je noemt komen me allemaal erg bekend voor.. Ik zal mijn opa eens vragen, of die het fijne ervan weet..

Toevallig heb ik vorige week nog rangemblemen gekocht van de "zwarte politie" ..

Groet,

Tom
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Panzer5 »

Zwarte politie?
Gast

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Gast »

Het hele drama op 7 mei 1945 op de Dam in Amsterdam kon ook enkel plaatsvinden omdat de Duitsers toen nog niet ontwapend waren. Ook op de Amstelveenseweg vielen die dag gewonden door een schotenwisseling tussen de BS en Duitse soldaten.
jaco

Re: Re:twentol drama

Bericht door jaco »

Gert-Jan schreef:
502 schreef:Bij Deventer werden een aantal verzetmensen omgebracht in 1945. Een Duitse hospitaal soldaat genaamd Ernst Gräwe, weigerde deel te nemen met het executie peleton en werd door de Duitse commandant doodgeschoten.
Dat was het zogenaamde "TWENTOL-INCIDENT".
Het Twentol-drama is de gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog waarbij op 10 april 1945 zeven verzetsstrijders in Deventer om het leven kwamen. De verzetsbeweging in Deventer bestond voor een groot deel uit jonge studenten van de toenmalige Tropische landbouwschool. Acht van deze verzetsmensen hadden zich in het magazijn met olieproducten van de Twentol Smeerolie-Industrie verschanst met als doel één van de bruggen over de IJssel, die ter hoogte van de huidige noordelijke brug over de Prins Bernhardsluizen, te verdedigen. Er werd verondersteld dat de Canadezen die zouden gebruiken voor de bevrijding van Deventer. Achteraf is gebleken dat de Canadezen helemaal niet van plan waren om Deventer binnen te vallen.

In de nacht van 9 april op 10 april ontstond er een vuurgevecht tussen de verzetsstrijders in het magazijn en een groep Duitse soldaten bij de brug, waarbij er een hevige brand met sterke rookontwikkeling in het magazijn ontstond. Twee van de verzetsstrijders kwamen in de vuurzee om het leven, één wist er te ontsnappen en is gevlucht en vijf zijn er in de morgen door de soldaten afgevoerd. Op dezelfde dag, slechts een half uur voor de bevrijding van Deventer, zijn deze vijf op de Snippeling in Deventer gefusilleerd.

Een tweede visie op het gebeurde is, dat een Duitse soldaat de opdracht kreeg één der TWENTOL-gebouwen te controleren.
Toen hij het gebouw binnenkwam, werd hij meteen tegen de vlakte geslagen door de verzetsstrijders.
Er werd een deal gemaakt: de Duitser zou terug gaan naar zijn eenheid en er zou verder niets over gezegd worden. Teruggekeerd bij zijn eenheid, bleek de Duitser zijn helm te hebben laten liggen hetgeen argwaan wekte bij de leiding die opdracht gaf met meerdere mannen polshoogte te gaan nemen, hetgeen ontaarde in genoemd vuurgevecht.

De verzetsstrijders zijn gefusilleerd, tegen de stalmuur van een der stallen van het toenmalige abbatoir of slachthuis.
Deze stal stond aan de rand van het terrein. Men is buiten het terrein gefusilleerd.
De schade toegebracht door de kogels, waren destijds duidelijk te zien.
Mogelijk heeft men zich dat bij de afbraak van het abbatoir niet gerealiseerd, of heeft men er totaal geen waarde aan gehecht, hetgeen ik ook niet onmogelijk acht.
De boom stond destijds in een speeltuintje en er waren bloemen bij gepland en is dus niet de fusilladeplek.
Het monument stond aan de rand van het trottoir, gedeeltelijk op het speeltuinterrein.

H.E.R.O. ENGELS, één der gefusilleerden, had zich naar het schijnt vlak voor het schot laten vallen, waardoor hij zwaar gewond werd.
Hij heeft nog geruime tijd de aandacht op zicht trachten te vestigen, door te zwaaien.
Kennelijk heeft angst om zelf het leven er bij in te schieten, omwonenden die zicht op het tafereel hadden ervan weerhouden om hulp te beiden.
Vergeet niet dat de gevechten inmiddels in volle gang waren.
ENGELS is uiteindelijk ter plaatse overleden.

Dient te worden vermeld dat mijn opa van voor de oorlog, tot in begin 60-er jaren op het terrein woonde, hij was hoofdkeurmeester.
Ook hij zat bij het verzet.
Mijn moeder heeft de gefusilleerde verzetsstrijders aan haar raam voorbij zien komen, voorbijlopend heeft één van hen naar boven gekeken, geknipoogd en de duim opgestoken, waarop ze aan het zicht ontrokken werden door de stalgebouwen.
Ik was daar uiteraard kind aan huis, zwierf altijd over het terrein en heb deze bewuste, sterk tot de verbeelding sprekende, plek dan ook regelmatig bezocht.
Helaas is buiten de boom en het monument niets meer van deze beklemmende plek over.

Als iemand mij verteld hoe ik een paar foto's in dit forum geduwd krijg en er is belanstelling voor heb ik er een paar van deze plek.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Stefan »

Panzer5 schreef:Zwarte politie?
Gestapo?
Gast

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Gast »

Wat bedoel je met "Gestapo"?
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Stefan »

De zwarte politie?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door patrickh »

Stefan schreef:De zwarte politie?

O.a politie opgeleid in Schalkhaar,meest nsb-ers e.d.
Gast

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Gast »

Stefan schreef:De zwarte politie?
Zwarte politie heeft niets met de Gestapo te maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schalkhaar
Schalkhaar was in Nederland bekend als legerplaats. In de Westenberg Kazerne was tijdens de Tweede Wereldoorlog het Politie Opleidings Bataljon Schalkhaar gehuisvest, opgericht in juli 1941. Hier werden Nederlandse politiemensen onder Duits toezicht geschoold in de ideologie van de SS.
Door de locatie kreeg deze politie de bijnaam "Schalkhaar politie" en door de kleur van hun uniformen de bijnaam "zwarte politie".
ynijland
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:54

Re:

Bericht door ynijland »

dag Wouter,

Voor het programma Andere Tijden zou ik je graag over dit onderwerp iets willen vragen. Kun je mij mailen ***?
Dank
Wouter schreef:
502 schreef:Bij Deventer werden een aantal verzetmensen omgebracht in 1945. Een Duitse hospitaal soldaat genaamd Ernst Gräwe, weigerde deel te nemen met het executie peleton en werd door de Duitse commandant doodgeschoten.
Twentol drama. Niet bij Deventer, maar midden in het centrum van Deventer. Gräwe werd niet door de commandant doodgeschoten maar door htezelfde vuurpeloton dat de Twentol groep doodschoot, daar hij naast hun stond.

<modactie Proos: e-mailadres weggehaald, zie motivatie http://wo2forum.nl/viewtopic.php?p=419432#p419432>
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Re:

Bericht door Mr Mojo Risin »

ynijland schreef:dag Wouter,

Voor het programma Andere Tijden zou ik je graag over dit onderwerp iets willen vragen. Kun je mij mailen ***?
Dank
Wouter schreef:
502 schreef:Bij Deventer werden een aantal verzetmensen omgebracht in 1945. Een Duitse hospitaal soldaat genaamd Ernst Gräwe, weigerde deel te nemen met het executie peleton en werd door de Duitse commandant doodgeschoten.
Twentol drama. Niet bij Deventer, maar midden in het centrum van Deventer. Gräwe werd niet door de commandant doodgeschoten maar door htezelfde vuurpeloton dat de Twentol groep doodschoot, daar hij naast hun stond.
Volgens mij ga je geen reactie meer ontvangen. Dit topic is 4 jaar geleden begonnen en er is de laatste keer op gereageerd zo een 2 jaar geleden. Wouter was ook voor het laatst actief op 2-10-2010.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Proos »

Dit gaat inderdaad niet werken.

Ik heb het e-mailadres even weggehaald: dat heeft geen enkele zin, aangezien Wouter volgens onze gegevens in oktober 2010 voor het laatst op het forum is geweest. Het levert zo alleen maar spam op.

Mijn advies is om te proberen een privebericht te sturen (via het forumsysteem). Afhankelijk van de instellingen in het profiel krijgt de betreffende ontvanger een e-mailtje dat er een nieuw bericht is. Als het e-mailadres nog geldig is zou er dan mogelijk nog contact gemaakt kunnen worden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie