Geachte,
Ik kreeg onlangs een "muntstuk" te zien,waarop het hoofd van Adolf Hiler stond afgebeeld. Daar omheen stond gegraveerd "Reichskanzler-Adolf Hitler 30 januar 1933. Op de andere zijde stond een NSDAP figuur die een vendel zwaaide met hakenkruisvlag. Daar omheen stond "Deutschland Erwache"en ook de data 5 marz - 12 marz 1933. Het werd meegebracht uit Duitsland (1945) door een Belg die voor het Amerikaanse Rode Kruis reed met een ziekenwagen. Hij heeft het gewisseld in ruil voor enkele sigaretten. Naar het schijnt zouden er slechts een 100-tal van deze 'munten' geslagen zijn en zou het kunnen gaan om een herdenkingsmunt van de toespraken in de Bierkeller te München.Spijtig genoeg is de man die het meebracht onlangs overleden. Wie heeft er meer informatie ivm dit 'muntstuk'.Alvast bedankt.
Leo
herdenkingsmuntstuk?
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Muntstuk
Zo te lezen in je reactie moet het haast wel om een herdenkingspenning gaan. Geen één van de muntstukken (Marken/Pfennigs) die in roulatie waren in Duitsland gedurende Hitlers bewind voldoen aan de omschrijving van jouw munt/penning. Op een betalingsmiddel moet immers een waardeaanduiding staan.
30 januari 1933 is de datum waarop Hitler werd benoemd tot Rijkskanselier van Duitsland. Wat de datum 5 maart 1933 betreft, dit was de datum waarop in Duitsland de laatste min of meer vrije verkiezingen plaatsvonden onder het toen pas gekozen Nazi regiem. Uitgaande van deze data heb ik meer het idee dat het om een herdenkingspenning gaat ter ere van de verkiezingsoverwinning van Hitler/Nazi's in 1933. Misschien wordt het wat duidelijker als je er een foto van plaatst.
Je zou je vragen omtrent de munt ook eens op een forum voor muntverzamelaars kunnen plaatsen.
30 januari 1933 is de datum waarop Hitler werd benoemd tot Rijkskanselier van Duitsland. Wat de datum 5 maart 1933 betreft, dit was de datum waarop in Duitsland de laatste min of meer vrije verkiezingen plaatsvonden onder het toen pas gekozen Nazi regiem. Uitgaande van deze data heb ik meer het idee dat het om een herdenkingspenning gaat ter ere van de verkiezingsoverwinning van Hitler/Nazi's in 1933. Misschien wordt het wat duidelijker als je er een foto van plaatst.
Je zou je vragen omtrent de munt ook eens op een forum voor muntverzamelaars kunnen plaatsen.
hedenkingspenning
Het gaat inderdaad om een herdenkingspenning. Ik probeer zo snel mogelijk een foto te plaatsen. Bedankt voor uw reactie.
Re: herdenkingsmuntstuk?
Beste forumbezoeker,
Ik weet niet hoe ik een eigen foto moet toevoegen bij mijn bericht. Hoe moet ik dat doen?
Alvast bedankt
Ik weet niet hoe ik een eigen foto moet toevoegen bij mijn bericht. Hoe moet ik dat doen?
Alvast bedankt
-
- Lid
leos,
je moet je foto allereerst uploaden naar het internet.
dan gebruik je bijvoorbeeld imageshack.com of photobucket.com
als je dan hebt gedaan dan doe je dit:
[img]plaats_hier_je_link[/img]
(zorg wel dat bij je link .jpg staat als je dat tussen img zet, anders doet ie het niet
groeten
robbert
je moet je foto allereerst uploaden naar het internet.
dan gebruik je bijvoorbeeld imageshack.com of photobucket.com
als je dan hebt gedaan dan doe je dit:
[img]plaats_hier_je_link[/img]
(zorg wel dat bij je link .jpg staat als je dat tussen img zet, anders doet ie het niet

groeten
robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer
The Pacific, Hell was just an ocean away
The Pacific, Hell was just an ocean away
Geachte forumbezoeker hierbij vindt u de link om de foto's te bekijken.
Alvast bedankt.
Leos
http://i281.photobucket.com/albums/kk23 ... GP0786.jpg
http://i281.photobucket.com/albums/kk23 ... GP0785.jpg
Alvast bedankt.
Leos
http://i281.photobucket.com/albums/kk23 ... GP0786.jpg
http://i281.photobucket.com/albums/kk23 ... GP0785.jpg
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer