Dat is een merkwaardig onderscheid. Want in beide gevallen onderneemt de eerste gevangene positieve actie met als rechtstreeks gevolg, dat de ander overlijdt. Zoals jij het zegt, is het ook geen moord om iemand levensnoodzakelijke geneesmiddelen te onthouden. Ik vermoed sterk, dat de rechter er anders over denkt.okke schreef:Nee, zoals je het zegt, is hij schuldig aan diefstal. Als hij zijn buurman dood had geslagen om het brood te bemachtigen was het wel moord.Moengoman schreef:Jij wilt dus de joodse concentratiekampgevangene, die om nog een dag te overleven een stuk brood steelt van zijn buurman, die daardoor weer overlijdt, veroordelen voor moord.
Ik zie trouwens ook niet, waarom hier ruzie enz. van moet komen. Soortgelijke onderwerpen worden letterlijk al eeuwen bediscussieerd. Het enige, dat met zekerheid vaststaat, is dat harde conclusies onmogelijk zijn. In de draad over het bombardement op Dresden en de Duitse schuld heb ik al het sterke vermoeden uitgesproken, dat mijn standpunt ook inconsequent is. Toch moeten we hierover nadenken, in de hoop dat we de goede keuzes maken als we daar zelf voor staan.