Levens op het spel voor een persoon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Spark

Levens op het spel voor een persoon

Bericht door Spark »

Hallo allemaal

misschien kunnen jullie mij helpen, ik heb een vraag over de 2e wereldoorlog waar ik het antwoord niet van kan vinden misschien dat iemand het weet:

Ik heb de film Saving Private Ryan gezien, daar worden de levens van 8 soldaten op spel gezet om één man: Soldaat Ryan te redden. Maar gebeurde het in de 2e wereldoorlog vaker dat er meerdere levens op het spel werden gezet voor een man? en zo ja, naar aanleiding van welke rede?

Alvast bedankt

Spark
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Natuurlijk gebeurde dat, voornamelijk voor belangrijke personen. Denk maar aan de evacuatie van Mussolini door Duitse fallschirmjagers (Mussolini was gevangengezet in een hotel in de bergen). Zo zullen er nog wel vele voorbeelden zijn. Er werden regelmatig missies "behind enemy lines" opgezet om mensen te bevrijden die belangrijke informatie hadden. Hierover zijn wel enkele films gemaakt maar de titels daar kan ik nu niet direct opkomen.
Spark

Bericht door Spark »

bedankt

en bij de minder belangrijke personen zoals Ryan was het daar vaker het geval?, en ook bij de reden zoals die bij Ryan het geval was? (Ze gingen hem redden omdat er van hem al 3 broers in de oorlog waren gesneuveld en ze zijn moeder niet meer pijn wilden doen)

Spark
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

In de film kan je denk ik wel zien dat het een uitzonderlijke beslissing is van de hoge officieren, ik denk niet dat zoiets veel gebeurd is tijdens wo2 ... ik heb er alleszins nog niet over gelezen ofzo. Je moet natuurlijk ook wel rekening houden met de hoeveelheid fictie in films he.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Saving private ryan is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar in dat waargebeurd verhaal heeft men gewacht tot de soldaat in kwestie samen met zijn eenheid van het front terugkeerde om hem dan van het strijdtoneel weg te brengen.

Ik denk niet dat het vaak voorkwam dat men meerdere levens opofferde voor een onbelangrijk persoon.
Gast

Bericht door Gast »

Saving private ryan is niet waargebeurd
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

....hetgeen ik ook niet zeg. Ik zeg alleen dat de film GEBASEERD is op een waargebeurd verhaal.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Het klopt wat Peter zegt. Het verhaal is gebaseerd op de ervaringen van private Fitzgerald. Hij was een soldaat van de 82nd Airborne Division en hij was na D-Day ook al zijn broers kwijtgeraakt. Er is een gerucht dat hij na dat nieuws een hele bus Duitse krijgsgevangen heeft dood geschoten met een machinegweer maar dat is onzin.
Fitzgerald mocht van het ministerie naar huis maar volgens mij weigerde hij. Je kan het graf van eén van zijn broers nog steeds bezoeken op een kerkhof in Normandie.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Gezien het feit dat hij weigerde om naar huis te gaan en dus bleef doorvechten, de vraag: heeft hij de oorlog overleefd?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja die heeft hij overleefd. In de jaren '80 stierf hij en werd soldaat Fitzgerald bijgezet op een militair kerkhof in de VS.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Verzamelaar_Freak
Lid

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Ze hadden de naam Fitzgerald verandert in Ryan, omdat ze Fitzgerald te Duits vonden klinken.

M.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

meer over de SPR film
http://www.sproe.com
Teije
Lid
Contacteer:

Bericht door Teije »

Zodra iemand al zijn/haar zoons was verloren op één na, probeerde het leger die laatste zoon te vinden en terug te sturen naar zijn ouders. En dan maakte het niet uit dat die zoon onvindbaar was, maar diegene moest terug...
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

kan me ook wel iets bij indenken, wat een verdriet moeten die ouders dan wel niet hebben.
Wat Peter zegt heb ik inderdaad ook gehoord, dat SPR gebaseerd is op een echt verhaal. Films worden meestal altijd mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is gebeurt.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Oorlog is natuurlijk nooit mooi
Plaats reactie