Levens op het spel voor een persoon
Levens op het spel voor een persoon
Hallo allemaal
misschien kunnen jullie mij helpen, ik heb een vraag over de 2e wereldoorlog waar ik het antwoord niet van kan vinden misschien dat iemand het weet:
Ik heb de film Saving Private Ryan gezien, daar worden de levens van 8 soldaten op spel gezet om één man: Soldaat Ryan te redden. Maar gebeurde het in de 2e wereldoorlog vaker dat er meerdere levens op het spel werden gezet voor een man? en zo ja, naar aanleiding van welke rede?
Alvast bedankt
Spark
misschien kunnen jullie mij helpen, ik heb een vraag over de 2e wereldoorlog waar ik het antwoord niet van kan vinden misschien dat iemand het weet:
Ik heb de film Saving Private Ryan gezien, daar worden de levens van 8 soldaten op spel gezet om één man: Soldaat Ryan te redden. Maar gebeurde het in de 2e wereldoorlog vaker dat er meerdere levens op het spel werden gezet voor een man? en zo ja, naar aanleiding van welke rede?
Alvast bedankt
Spark
- Tim
- Lid
- Contacteer:
Natuurlijk gebeurde dat, voornamelijk voor belangrijke personen. Denk maar aan de evacuatie van Mussolini door Duitse fallschirmjagers (Mussolini was gevangengezet in een hotel in de bergen). Zo zullen er nog wel vele voorbeelden zijn. Er werden regelmatig missies "behind enemy lines" opgezet om mensen te bevrijden die belangrijke informatie hadden. Hierover zijn wel enkele films gemaakt maar de titels daar kan ik nu niet direct opkomen.
- Tim
- Lid
- Contacteer:
- Peter M
- Lid
Saving private ryan is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar in dat waargebeurd verhaal heeft men gewacht tot de soldaat in kwestie samen met zijn eenheid van het front terugkeerde om hem dan van het strijdtoneel weg te brengen.
Ik denk niet dat het vaak voorkwam dat men meerdere levens opofferde voor een onbelangrijk persoon.
Ik denk niet dat het vaak voorkwam dat men meerdere levens opofferde voor een onbelangrijk persoon.
- LHek
- Lid
- Contacteer:
Het klopt wat Peter zegt. Het verhaal is gebaseerd op de ervaringen van private Fitzgerald. Hij was een soldaat van de 82nd Airborne Division en hij was na D-Day ook al zijn broers kwijtgeraakt. Er is een gerucht dat hij na dat nieuws een hele bus Duitse krijgsgevangen heeft dood geschoten met een machinegweer maar dat is onzin.
Fitzgerald mocht van het ministerie naar huis maar volgens mij weigerde hij. Je kan het graf van eén van zijn broers nog steeds bezoeken op een kerkhof in Normandie.
Fitzgerald mocht van het ministerie naar huis maar volgens mij weigerde hij. Je kan het graf van eén van zijn broers nog steeds bezoeken op een kerkhof in Normandie.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
- Proos
- Technisch beheerder
- Gegeven: 14 keer
- Ontvangen: 35 keer
- Contacteer:
Gezien het feit dat hij weigerde om naar huis te gaan en dus bleef doorvechten, de vraag: heeft hij de oorlog overleefd?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
- LHek
- Lid
- Contacteer:
Ja die heeft hij overleefd. In de jaren '80 stierf hij en werd soldaat Fitzgerald bijgezet op een militair kerkhof in de VS.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
-
- Lid
- Brianlinden
- Lid
- Teije
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Tim
- Lid
- Contacteer: