IJsselbrug Zwolle 1945

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Theo Horsten
Lid
Contacteer:

IJsselbrug Zwolle 1945

Bericht door Theo Horsten »

Hallo allen,

Deze vraag heb ik ook al op het Re-enactment forum geplaatst, maar misschien is er onder de leden hier iemand ie me kan helpen. Het gaat om het volgende:

Op 14 april 1945 werd de IJsselbrug bij Zwolle door de Duitsers opgeblazen. In het voorjaar of de vroege zomer van 1945 reisde ik met mijn moeder van Rotterdam naar Delfzijl. We hadden bericht gekregen dat mijn grootmoeder - mijn moeders moeder - zeer ernstig ziek was en dat overkomst dringend gewenst was. Het was zo kort na de bevrijding dat er nog geen telegrammen werden besteld want dit bericht werd door een politieagent mondeling aan ons overgebracht.

Treinen reden er ook nog niet. We zijn heen met een bus meegereden die kinderen vanuit Rotterdam naar Paterswolde bracht, naar wat nu nog altijd het Familiehotel is. Daar zouden ze blijven om aan te sterken.
Met mijn grootmoeder bleek het allemaal nogal mee te vallen en na een week zijn we teruggereisd, deze keer met een Engelse legertruck, zo'n Bedford zonder neus. Mijn moeder zat op de passagiersplaats en ik op de motor , tussen de twee voorstoelen in. Ik was toen goed tien jaar en voor mij was het een avontuurlijke reis.

Voor het boek waar ik nu bijna mee klaar ben, probeer ik uit te vinden hoe de oeververbinding over de IJssel bij Zwolle eind oktober 1945 was. Ik weet dat daar tot het herstel van de IJsselbrug in 1947 een Baileybrug heeft gelegen. Met 741 meter was dat de langste tijdelijke brug van Europa. Ik weet echter ook heel zeker dat we met die Engelse legertruck over een pontonbrug zijn gereden en aangezien de IJssel de enige grote rivier was die we tussen Delfzijl en Rotterdam moesten oversteken, moet dit bij Zwolle zijn geweest.

Weet iemand hoe dit precies zit? Lag daar eerst een pontonbrug tot de baileybrug klaar was? Ik heb al heel wat gegoogled, maar ik kan het niet helder krijgen.

Alvast bedankt!

Groet,

Theo Horsten
Kijk ook eens op Schepen & Boeken
LoD
Lid

Bericht door LoD »

Theo,
heb je het gemeentemuseum of de gemeentearchieven al gecontacteerd?
Ik woon in Zwolle - pas sinds 1998 - dus als er inderdaad archieven of kranten uit die tijd zijn wil ik wel even voor je aan de scan of kopieer :) .
Sowieso kan wat research over de IJssellinie helemaal geen kwaad...
Theo Horsten
Lid
Contacteer:

Hallo LoD,

Leuk dat je even reageert. De zaak is al opgelost, dankzij een behulpzame geest op een ander forum die de informatie uit die fantastische digitale versie van De Leeuwarder Courant had gehaald.
Daar is dit bericht te vinden:

Afbeelding

Die brug werd op 16 juni 1945 geslagen. Mijn geheugen was dus toch goed: dat is de pontonbrug die ik destijds ben overgestoken.

Dat digitale archief van de Leeuwarder Courant is werkelijk fantastisch. Het is de oudste krant van Nederland en dit archief gaat terug tot 1752. Nu heb ik dat niet direct nodig, maar wil je iets uit de Tweede Wereldoorlog weten, dan vind je daar heel veel.

Nogmaals bedankt voor je reactie en je aanbod!

Groeten,

Theo Horsten
Paul Harmens

Ijsselbrug

Bericht door Paul Harmens »

Ik zag dat u wat vragen had over de ijssel brug ik ben redelijk op de hoogte over het een en ander betreffende deze brug U kunt mij bereiken via het Historisch Centrum Overijssel te Zwolle waar ik werk .

0384266300
Theo Horsten
Lid
Contacteer:

Dank voor uw reactie.
Gemaild.
Plaats reactie