Iemand een idee wat dit is?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
habreuk
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007, 14:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Iemand een idee wat dit is?

Bericht door habreuk »

Ik heb 2 dingen opgedoken (letterlijk dan). Het komt uit bergmeren in Oostenrijk welke regelmatig volgedumpt werden met diverse materialen aan het eind van WW2. Iemand enig idee of dit WW2 goederen zijn (vooral het metalen box-achtige ding), de "box" heeft een soort geleiderail aan de onderzijde, de schoen lijkt op een M44 (of M42) low boot, alleen een ander beslag op de onderzijde. Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is.

Afbeelding

Habreuk


Mod-Edit door PPL: Plaatje gefixed.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Het ziet er Wo1 uit. :?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

De metalen box is een Gurttrommelträger, duits WOII, ofwel een ,
draagstel voor 2 patroontrommels
Laatst gewijzigd door ammo op 04 dec 2007, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
habreuk
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007, 14:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door habreuk »

Bedankt, ik ben net eens gaan zoeken, maar via google kom ik deze benaming (niet met spaties of wat dan ook) niet tegen, enig idee, hoe of waar ik dan een plaatje van zo'n box in originele staat kan komen, of heeft iemand dit misschien? Ik hou mij aanbevolen voor ant
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

habreuk schreef:Bedankt, ik ben net eens gaan zoeken, maar via google kom ik deze benaming (niet met spaties of wat dan ook) niet tegen, enig idee, hoe of waar ik dan een plaatje van zo'n box in originele staat kan komen, of heeft iemand dit misschien? Ik hou mij aanbevolen voor ant
Het moet zijn Gurttrommelträger, ik had träger met een d geschreven,
ipv een t, nu is hij wel te vinden .
Nemo Me Impune Lacessit
habreuk
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007, 14:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door habreuk »

Ha, die had ik net niet bedacht, maar ik dank je hartelijk. Ik ga eind februari weer die kant op en "hoop" dan wat meer op te duiken :)

Habreuk
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

habreuk schreef:Ha, die had ik net niet bedacht, maar ik dank je hartelijk. Ik ga eind februari weer die kant op en "hoop" dan wat meer op te duiken :)

Habreuk
Ok, we zien de foto,s wel verschijnen , tegen die tijd.
Nemo Me Impune Lacessit
habreuk
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007, 14:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door habreuk »

Ik hoop van wel, ik heb het een en ander door zitten lezen en als ik het mag geloven, moet je er veel, heel veel kunnen opvissen. Ik heb op de stek waar ik die schoen vond, in totaal 4 van dit soort schoendelen gevonden. Dit was het beste exemplaar, de anderen waren in elk geval niet bijpassend, een zeker 2 maten kleiner, nog een rechterschoen en een ander nog niet eens de helf, compleet doorgerot.

Meestal duiken we hier in de Noordzee op wrakken uit b.v. de eerste wereldoorlog (de cressi, de hogue en de aboukir, 3 kruisers welke op 1 dag, kort na elkaar werden getorpedeerd), daar worden nog steeds veel granaathulzen, munitiekisten, richtkijkers voor kanonnen en nog veel ander leuk spul van opgedoken. http://www.tonbiesemaat.nl/content/port ... 20800.html
Laatst gewijzigd door habreuk op 04 dec 2007, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

habreuk schreef:Ik hoop van wel, ik heb het een en ander door zitten lezen en als ik het mag geloven, moet je er veel, heel veel kunnen opvissen. Ik heb op de stek waar ik die schoen vond, in totaal 4 van dit soort schoendelen gevonden. Dit was het beste exemplaar, de anderen waren in elk geval niet bijpassend, een zeker 2 maten kleiner, nog een rechterschoen en een ander nog niet eens de helf, compleet doorgerot.

Meestal duiken we hier in de Noordzee op wrakken uit b.v. de eerste wereldoorlog (de cressi, de hogue en de aboukir, 3 kruisers welke op 1 dag, kort na elkaar werden getorpedeerd), daar worden nog steeds veel granaathulzen, munitiekisten, richtkijkers voor kanonnen en nog veel ander leuk spul van opgedoken.
Da,s ook leuk , is het spul wat uit de Noordzee komt nog in een beetje fatsoenlijke staat ?
Nemo Me Impune Lacessit
habreuk
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007, 14:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door habreuk »

Begroeid met van alles en nog wat, kordiet wat in de munitiekisten (stalen geribbelde boxen van circa 90 cm hoog, 30 cm diep en 30 cm breed) kun je ook na 90 jaar zeebodem gewoon aansteken, dit brand leuk op, ook nat, het duurt alleen wat langer voor het brand. Meeste spullen zijn door druk (circa 30 meter diepte) in elkaar gedrukt, maar heeft zijn charmes. Het staat leuk in de winkel zal ik maar zeggen.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Ook weleens naar vliegtuigen gedoken?
Nemo Me Impune Lacessit
habreuk
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007, 14:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door habreuk »

Die mazzel heb ik nog niet gehad (die liggen ook iets minder voor het oprapen dan schepen, maar we zitten nog wel wat te plannen in de richting van zuid Frankrijk, daar ligt nog wel wat, maar dan ook al leeggeplunderd. Oorlog (WW2) heeft mij altijd wel aangetrokken, maar nu, na dit weekend met deze 2 "vondsten" wordt het weer wat meer opgewekt. Misschien ook maar eens naar een onderwater metaaldetector gaan zoeken, mits niet te duur, dan kan ik wat makkelijker zoeken. Het schijnt dus "vol" te liggen met ordes, insignes en ander klein aanverwant materiaal, zoals ringen en andere NS-tijdperk materialen.

Het was een verkenningstochtje geweest naar Oostenrijk om in het voorjaar een bergmeer/ wrakduikspecialty te organiseren, maar we zijn alweer van plan om in de zomer als het water warmer is, terug te keren, naar de bergmeren om dan wat langer onder te kunnen blijven, nu is na 30 minuten is je gezicht aan wat anders dan ijsklontjes toe (4-6 graden).
Plaats reactie