Informatie DM - ZB ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Informatie DM - ZB ?

Bericht door Michael »

Wie kan mij meer informatie geven over de inhoud (en daden) van de Zwarte Brigade?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Officiëel was de voornaamste taak van de DM/ZB, uitloper van de Grijze Brigade, het beschermen van VNV-leden tijdens bijeenkomsten tegen aanslagen. Eigelijk was dat de bedoeling geweest van de vooroorlogse Grijze Brigade, maar de in eind juli 1940 opgerichtte Zwarte Brigade diende alleen als propaganda instrument om het Militaire Bestuur van België meer onder druk te zetten om het VNV als enige gesprekspartner met de bezetter te laten worden.
De eerste commandant van de ZB was Reimond Tollenaere.
Gast

Re: Informatie DM - ZB ?

Bericht door Gast »

Michael schreef:Wie kan mij meer informatie geven over de inhoud (en daden) van de Zwarte Brigade?
Onze goeie vriend Julius 'Juultje' Geurts was daar trouwens ook bij. Heb overigens juist een artikel over hem opgestuurd naar Berkenkruis - ben eens benieuwd op het goed genoeg zal bevonden worden voor publicatie.

Wat wil je precies weten? Dietse Militie/Zwarte Brigade was eigenlijk een propagandakorps, je moet het zien als de Algemene-SS van het zéér minnelijke VNV, de eenheidsbeweging. Die jongens droegen zelfs geen pistolen of niets. Hun optreden is eigenlijk als een soort toekomstig Vlaams leger te beschouwen, je zou het als een lijfwacht kunnen omschrijven maar niet in de directe manier, wel als een soort militant uithangbord van de collaboratiebeweging. Dat dit korps bijzonder goed geschoold was laat zich blijken uit de resultaten; praktisch alle succesvolle soldaten uit de vroege dagen van het Legioen waren DM/ZB-mannen. Ik geloof dat in de laatste dagen voor de invasie, dus zomer 1944, enkele ZB-eenheden werden bewapend en opgeleid tot anti-terreureenheden. Kort en goed gezegd: de militie ten dienste van het VNV. Toen De Clercq opriep om dienst te nemen in het Vlaams Legioen was dat voor velen een soort bevel als het ware.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Mijn grootvader zijn broer was lid van de Zwarte Brigade, ik zoek overal informatie over hem bij familie en zo. Bij de bevrijding is hij met de fiets naar Duitsland gereden, waar hij naderhand ook is getrouwd en ook gestorven, want hij werd vaak tegengehouden bij de douane, sommige mensen spreken nu nog altijd kwaad over onze familie, de zwarte! Zegge ze dan. Na de oorlog hebben ze mijn overgrootvader maar opgepakt en opgesloten omdat ze niet aan zijn zoon konden.

Misschien heeft hij zich wel vrijwillig opgegeven voor de 27. SS-Grenadierdivision “Langemarck” want veel mensen die toen naar Duitsland zijn gevlucht hebben dat gedaan, zou ik dat dan op een of andere manier kunnen opzoeken ergens?

En hoe zou ik het Berkenkruis kunnen bestellen, of is dat alleen voor de Oostfronters?
Gast

Bericht door Gast »

Wat was het VNV?????¿¿¿¿¿ :oops: klinkt misschien heel dom maar ik weet het echt niet. :oops: :oops: :lol: :lol: :? :? :?: :?:
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Kijk op http://www.wo2.nl -> 'wereldoorlog' -> 'collaboratie' -> 'VNV'
Gast

Bericht door Gast »

Dank je
Gast

Bericht door Gast »

Ik wist wel af van het Vlaams Nationaal Verbond, kende de afkorting alleen niet. Sorry. Had ik moeten weten. :oops: 8)
Gast

Bericht door Gast »

Michael schreef:Mijn grootvader zijn broer was lid van de Zwarte Brigade, ik zoek overal informatie over hem bij familie en zo. Bij de bevrijding is hij met de fiets naar Duitsland gereden, waar hij naderhand ook is getrouwd en ook gestorven, want hij werd vaak tegengehouden bij de douane, sommige mensen spreken nu nog altijd kwaad over onze familie, de zwarte! Zegge ze dan. Na de oorlog hebben ze mijn overgrootvader maar opgepakt en opgesloten omdat ze niet aan zijn zoon konden.
Héél interessant, bedankt om het te delen. Het straffe is dat je familielid waarschijnlijk Juul Geurts wel persoonlijk zal gekend hebben in de Genkse DM/ZB. Ja, Juultje, de doodsbrave landsjongen. Heb je al eens Feldpost van hem gelezen? Ja, dat was het (communistisch) verzet die zich uitgaf als een soort van legitieme ordemacht. Dat konden ze omdat ze Sten-geweren hadden, wat kon de politie doen met hun knuppels? Overigens had het communistische verzet alle andere verzetsorganisaties binnengedrongen. Voeg het normale banditisme samen met het bloeddorstige verzet (plus een heel pak opportunisten) en je hebt september 1944.
Misschien heeft hij zich wel vrijwillig opgegeven voor de 27. SS-Grenadierdivision “Langemarck” want veel mensen die toen naar Duitsland zijn gevlucht hebben dat gedaan, zou ik dat dan op een of andere manier kunnen opzoeken ergens?
Sterker zelfs, er was een dienstplicht uitgeroepen door de Landsleiding. Tenzij hij een arbeider was heeft hij zich moeten melden voor "Langemarck". Maar het is onmogelijk zomaar na te gaan of iemand al dan niet bij de divisie was. Als je me zijn naam geeft (liefst in privé-bericht als je wil) zal ik zien wat ik kan doen.
En hoe zou ik het Berkenkruis kunnen bestellen, of is dat alleen voor de Oostfronters?
Hierover heb ik je een privé-bericht gestuurd.
Plaats reactie