Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
peter324

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door peter324 »

Daisy, ik reageer misschien wat laat op je vraag hoe Duitsers de tweede wereldoorlog nu beleven.
Sinds een aantal jaren heb ik een Duitse vriendin en dan hoor je soms wel eens wat over deze verschrikkelijke tijd.
Er zijn een paar dingen mij opgevallen zijn, n.l. dat Duitsers zich nog steeds schamen over het verloop van de oorlogsjaren.
Maar ook dat er op de scholen zo weinig vertelt wordt.
Het eerste wat ik tegen kwam in de geschiedenisboeken van de scholen was dat pas in het tweede jaar van de middelbare school 1 hoofdstuk stond wat handelde over deze oorlog.
Het enige wat de oudere zich nog wel willen herinneren is de slechte tijd na de oorlog.
Ook de oud soldaten willen nog wel eens praten over de tijd dat ze krijgsgevangenen waren.
Maar slechts heel sporadisch.
De meeste praten nergens meer over alleen uit schaamte.
Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.
Groetjes.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jan Klaassen »

Bovenstaande bericht komt natuurlijk wat laat, maar is toch toegevoegd omdat het toch wel handige info bevat. JK
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Lowy

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Lowy »

Op de site van het Nederlandse bevrijdingsmuseum staat een interessant interview tussen de directeur van het museum met een Duitser ik denk dat dit interview een stukje van je vraag beantwoord.
Plaats reactie