Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Moengoman »

Arachnide schreef: Oost-Duitsland daarintegen kreeg een éénpartijstaat.
Dit is niet waar. Ik citeer het Lexicon van hardnekkige misverstanden van Walter Krämer en Götz Trenkler (twee zeer geestige Duitsers), blz 350:
"De verkiezingen van 1978 leidde tot de volgende zetelverdeling:
SED 127, DBD 52, CDU 52, LDPD 52, NDPD 52, FDGB 68, DFD 35, FDJ 40, Kulturbund 22."
De SED gebruikte dan ook andere middelen om haar macht te handhaven, zoals zeteltoewijzing aan stromannen in de andere partijen.
De echte ellende voor de Duitse burgers begon pas in november/december 1944. Daarvoor had de bevolking het tamelijk goed dankzij de plundering van de bezette gebieden. De ellende duurde echter ook veel langer. De geallieerden lieten pas in 1948 de wederopbouw toe, toen de Koude Oorlog al goed begonnen was.

Ik zie niet in waarom Duits bloed fijn zou zijn. Onder een microscoop bestaat er geen verschil tussen bloed van de ene nationaliteit of de andere. Ik zie ook niet in waarom iemand zich voor zijn/haar nationaliteit zou moeten schamen. Ik heb nooit om de mijne gevraagd, maar geërfd van mijn ouders. Handig als ik de grens over wil, maar verder niets bijzonders - niet in het positieve en niet in het negatieve. Alleen maar mijn 2 SRD-mening.
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Never Forget Them »

Vergeet niet dat veel Duitsers in de oorlog verplicht in dienst moesten. En het was schieten of geschoten worden, wat kies je dan?
Ik heb zelf contact met een duitsers die mijn site aan het vertalen is. Hij vind het goed dat wij de geallieerden van ww2 herdenken. Hij wil ook een keer deze kant opkomen om te kijken hoe alles er hier aan toe gaat en na het lezen van mijn site is hij nog meer geintereseerd in ww2 geraakt. Ik ga deze man nog niet vragen hoe hij tegen zijn land aan kijkt in de oorlog. We hebben nu leuk contact, en heeft totaal geen nazistische ideeën ofzo. Ik denk eerder dat hij zich een beetje schaamt voor zijn land. Het is alweer meer dan 60 jaar terug dat ww2 was. Natuurlijk nog geen tijd om dit alles te vergeten. Maar wel tijd om de kijk op duitsers een nieuwe kans te geven. De meeste mensen die de oorlog overleefden zijn nu dood en de rest heeft nooit iets met de oorlog te maken gehad.
Maar om op de vraag terug te komen. De duitser die ik ken heeft nooit iets met de oorlog te maken gehad en is nu ook bezig met het herdenken van de geallieerde soldaten.
Hoe de rest van Duitsland erover denkt weet ik niet.
rataplan
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2008, 15:17

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door rataplan »

Ikzelf heb 25 jaar in Duitsland geleefd en had goede contacten met de bevolking (mijn ex-echtgenote was trouwens een Duitse)

Wat me het meest opvalt is, dat iedereen antwoord met " Wir Haben es nicht Gewusst" - We wisten het niet !!!
Men kan dit natuurlijk tweeledig opvatten. Ofwel wist de Duitse bevolking werkelijk niets omdat ze systematisch "dom" gehouden werden ... ofwel is dit de gemakkelijkste uitvlucht om zich niet te moeten verantwoorden

Wat me nog opgevallen is, is het feit dat blijkbaar ieder Duitser aan het oostfront gediend heeft :? ... welke waren er dan hier ???

Dit samengevoegd geeft toch wel een zeer sterke indruk, dat de doorsnee Duitser zich inderdaad schaamt voor het verleden en hier zeker niet wil over praten !

Duitsland heeft dan wel officieel de oorlog verloren ... maar economisch zijn ze uiteindelijk de winnaar geweest. Geen enkel land was in staat zo snel terug op de been te geraken, her op te bouwen en op de wereldmarkt zo sterk te staan !

Hoe de jongere generaties denken ? .. Voor hen is alles verleden en hebben ze daar niets mee te doen (wat me ook logisch schijnt). Maar ik heb het gevoel dat de Duitse mentaliteit niet veel verschilt met toen ... Er heerst nog altijd een idee dat ze toch beter zijn als de rest ... Het Duitse volkslied begint nog steeds met de woorden " Deutschland über alles" ... wat letterlijk betekent, Duitsland boven alles, maar in beeldspraak door de meeste Duitsers opgenomen wordt als Duitsland staat boven alles !!!!

Dat laatste is wel een persoonlijke interpretatie door met de Duitse bevolking om te gaan ... anderen hebben misschien een nadere mening !

groetjes
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door rutger »

rataplan schreef:
Duitsland heeft dan wel officieel de oorlog verloren ... maar economisch zijn ze uiteindelijk de winnaar geweest . Geen enkel land was in staat zo snel terug op de been te geraken, her op te bouwen en op de wereldmarkt zo sterk te staan !
Ik neem aan dat je doelt op de BRD? Want met DDR was het vroeger en is het nog steeds niet zo best gesteld.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
rataplan
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2008, 15:17

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door rataplan »

inderdaad ... ik bedoelde BRD.

DDR is wel een heel apart geval door de sovjet-invloed hé...

maar stel je eens voor dat Duitsland toen niet opgedeeld zou geweest zijn ...
Dan waren ze steeds het grootste en machtigste land van Europa geweest...

groetjes
rudi

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door rudi »

rataplan schreef:inderdaad ... ik bedoelde BRD.

DDR is wel een heel apart geval door de sovjet-invloed hé...

maar stel je eens voor dat Duitsland toen niet opgedeeld zou geweest zijn ...
Dan waren ze steeds het grootste en machtigste land van Europa geweest...

groetjes
Helemaal juist!
Daar was men,en is men nog steeds bang voor.
Dat duitsland weer zal herreizen.
Maar eens komt de dag...........................?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door coco »

rudi schreef:
rataplan schreef:inderdaad ... ik bedoelde BRD.

DDR is wel een heel apart geval door de sovjet-invloed hé...

maar stel je eens voor dat Duitsland toen niet opgedeeld zou geweest zijn ...
Dan waren ze steeds het grootste en machtigste land van Europa geweest...

groetjes
Helemaal juist!
Daar was men,en is men nog steeds bang voor.
Dat duitsland weer zal herreizen.
Maar eens komt de dag...........................?
Frankrijk was altijd nog groter en Verenigd Koninkrijk nog altijd machtiger...
Denk je het zelf? de EU ed. voeren nooit meer oorlog (niet met elkaar) ben ik heilig van overtuigd..

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Duffman
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2008, 23:41

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Duffman »

Veel Duitsers zullen denk ik met een zekere mate van schaamte terug kijken, hoewel zij er nu niets aan kunnen doen.
Er zullen echter ook Duitsers (en mensen uit andere landen) die het een goede zaak vonden/vinden.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Ruimteaapje »

fritz derochebrune schreef:[...] en natuurlijk ook de holocaust... Maar heeft Groot-Brittannië niet al jaren voor Duitsland het concentratiekamp gebruikt?
Je kan de Britse concentratiekampen in Zuid-Afrika op geen enkele schaal vergelijken met het moedwillig ombrengen van elf- tot twaalfmiljoen mensen - waaronder 4,5 miljoen joden - in concentratie en vernietigingskampen. De Britse kampen - hoe misdadig ook - hadden een andere intentie en een andere schaal.
fritz derochebrune schreef:[...] En er zijn ook heel veel mooie dingen die van Duitsland komen, het Oktoberfest bijvoorbeeld!
Vind jij dat een paar dagen per jaar flink zuipen een aggressieoorlog die 55 miljoen slachtoffers - waaronder de moedwillige vernieting van zesmiljoen mensen enkel om hun religie - goed kan maken? :?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Moengoman »

Ruimteaapje schreef:Je kan de Britse concentratiekampen in Zuid-Afrika op geen enkele schaal vergelijken met het moedwillig ombrengen van elf- tot twaalfmiljoen mensen - waaronder 4,5 miljoen joden - in concentratie en vernietigingskampen. De Britse kampen - hoe misdadig ook - hadden een andere intentie en een andere schaal.
Een belangrijk verschil is natuurlijk dat de eerste protesten tegen deze Britse concentratiekampen in ZA in Engeland zelf de kop op staken.
Ruimteaapje schreef: Vind jij dat een paar dagen per jaar flink zuipen een aggressieoorlog die 55 miljoen slachtoffers - waaronder de moedwillige vernieting van zesmiljoen mensen enkel om hun religie - goed kan maken? :?
Waarom vraag je dat? Zulks beweert hij toch helemaal niet? Ik vind ook dat er hele mooie dingen uit Duitsland komen. De film Lola bv van Fassbinder is één van de grappigste films die ik ooit heb gezien.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Ruimteaapje »

Ik vraag het omdat het krom overkomt. Zijn mening lijkt te zijn: Duitsland is dan wel de oorlog en de Holocaust begonnen maar kom, de Britten zijn met de concentratiekampen begonnen en de Duitsers hebben toch maar mooi de Oktoberfeesten :?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gertos45 »

Mja,

Duitsalnd van nu is niet meer het zelfde Duitsalnd als in de jaren dertig.
Duitsers houden veel te veel van hun welvaart om ooit nog oorlog te gaan voeren hier in Europa.
In de jaren zestig was het voor de toenmalige jeugd een schaamte, taboe zelfs, nu ja de koude oorlog was een meer dringender probleem. Duitsers kunnen nog steeds niet normaal terugdenken, zonder taboe's over wat gebeurd is in de oorlog. er zijn dara veel boeken over hoor. moet eens een biografie lezen van Albert Speer...

En Angela Merkel was toch de machtigste vrouw ter wereld? veelzeggend.
Duitsalnd is één van die landen die het best ingespeelt hebben op de globale wereldconomie. De Duitse productie en export blijft hoge toppen scheren in tegenstelling tot bijvoorbeeld België...
Blitz
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2008, 21:10

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Blitz »

Ieder land heeft wel een zwarte baldzijde in zijn geschiedenis! Wij Nederlandsers deden aan slavenhandnel, en stopte daar ook als laatste mee! (om maar even een voorbeeld te noemen, salvenhandel is natuurlijk niet te vergelijken met de Holocaust). Duitsland is een prachtig land. Ooit wel eens in de Moessel streek geweest? In de Duitse Alphen?
Gebruikersavatar
Rysher
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 aug 2008, 11:53

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Rysher »

lol
daar heb je gelijk in
The 8th Infantry Division was known as both the "Golden Arrow" and "Pathfinder" division during World War II
Gebruikersavatar
Rysher
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 aug 2008, 11:53

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Rysher »

Maar ik denk dat de duitsers die oorlog snel willen vergeten.
The 8th Infantry Division was known as both the "Golden Arrow" and "Pathfinder" division during World War II
Plaats reactie