"Belgische poortjes"
- DonorNL
- Lid
"Belgische poortjes"
n'Hey,
Laatst heb ik het boek "De overwinnaars" van Stephen E. Ambrose. In een van de foto's laat hij Belgische poortjes zien. Ik ben een werkstuk aan het maken, maar kan geen foto vinden over deze versperring. Kan iemand mij helpen?
Groetjes,
Laatst heb ik het boek "De overwinnaars" van Stephen E. Ambrose. In een van de foto's laat hij Belgische poortjes zien. Ik ben een werkstuk aan het maken, maar kan geen foto vinden over deze versperring. Kan iemand mij helpen?
Groetjes,
- DonorNL
- Lid
Re: "Belgische poortjes"
Ho sorry,
Ik heb het inmiddels gevonden.
Dit onderwerp kan worden verwijdert.
Ik heb het inmiddels gevonden.
Dit onderwerp kan worden verwijdert.
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
Er staat er ook nog eentje aan het fort van Battice (prov. Luik)...
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Gids fort Eben-Emael
hallo allemaal
ik heb een vraagje over de Thompson: wat voor soort hout werdt de kolf en het handvat van gemaakt ?
en wat zijn de afmeetingen? graag een reactie??
groets hein

ik heb een vraagje over de Thompson: wat voor soort hout werdt de kolf en het handvat van gemaakt ?
en wat zijn de afmeetingen? graag een reactie??

groets hein

-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Er staat er ook eentje in het Koninklijk Legermuseum te Brussel.....

29th Let's Go!!!!!
- SV Kenny
- Lid
- Contacteer:
Hier komt hun naam vandaan, honderden van deze Cointet antitankversperringen werden aan elkaar gehangen met kettingen, en vormden zo een ononderbroken "ijzeren muur" over de gehele lengte van de Koningshooikt-Waver linie. De KW-linie moest de belangrijkste verdedigingslinie worden in Belgie, wanneer de Duitsers binnenvielen, maar door omstandigheden moest deze positie al snel worden opgegeven.
http://www.cegesoma.be/pallas/servlet/gisc?vn=34177
en de afmetingen van één zo'n element:
http://users.skynet.be/fa101291/operati ... ets2-g.jpg
http://www.cegesoma.be/pallas/servlet/gisc?vn=34177
en de afmetingen van één zo'n element:
http://users.skynet.be/fa101291/operati ... ets2-g.jpg
- Veltro
- Lid
Wat een verspilling van geld en resources...
Veltro
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- SV Kenny
- Lid
- Contacteer:
Tja, toen dit verdedigingsplan bedacht werd was er nog geen sprake van blitzkrieg, dus in die tijd leek het een goed idee. :p
Net zoals Eben-Emael overigens, in theorie het sterkste fort ter wereld, verslagen in 36 uur door tactieken die nog nooit gezien waren.
Dat is het probleem met statische verdediging, de vijand heeft meer dan genoeg tijd om een oplossing te vinden. :p
Net zoals Eben-Emael overigens, in theorie het sterkste fort ter wereld, verslagen in 36 uur door tactieken die nog nooit gezien waren.
Dat is het probleem met statische verdediging, de vijand heeft meer dan genoeg tijd om een oplossing te vinden. :p
- Veltro
- Lid
Ook zonder Blitzkrieg vraag ik mij af of dit als verdedigingsmiddel succes had gehad.
Na een heftig artillerie bombardement ala WO1 vraag ik mij af wat er van deze stalen massa overblijft.
Veltro
Na een heftig artillerie bombardement ala WO1 vraag ik mij af wat er van deze stalen massa overblijft.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
-
- Lid
- Contacteer:
De vijand zou dan nog wel maar door enkele gaten heen moeten, die makkelijk onder vuur gehouden zouden kunnen worden.
Ze zien er alleen een beetje inefficiënt uit. Asperges en draketanden (die betonnen blokken) lijken we handiger.
Ze zien er alleen een beetje inefficiënt uit. Asperges en draketanden (die betonnen blokken) lijken we handiger.
-
- Lid
- Contacteer:
Als kilometerslange verdediging heb ik er ook mijn twijfels bij. Echter, bij de verdediging in en rond Luik (elders ook, bruggehoofden, ..) werden deze cointet elementen ook gebruikt. Ze werden per drie, vier (hangt een beetje van de situatie af) aan elkaar gehangen, en dwars over de weg gezet. Ze dienden dan een beetje als een tankval... rij ertegen, de middelste elementen zullen naar voren bewegen, maar door die beweging 'sluiten' de buitenste elementen zich... Nuja, op papier zie ik zoiets nog wel gebeuren, in realiteit niet.
Vaak kom je ook nog ijzeren kabels tegen, die schuin over de weg geplaatst werden. Dit gebeurde bijna uitsluitend als er achter (van vijandszijde bekeken) deze kabels nog een antitank bunker stond... Doel van die kabels, ongeveer hetzelfde als de Cointets, rij ertegen, de tank komt schuin over de weg te staan, dus met de zwakke (zijkant) zijde richting de bunker, waarna deze met z'n geschut de tank gemakkelijker zou kunnen vernietigen...
Wederom, theorie / praktijk..
Vaak kom je ook nog ijzeren kabels tegen, die schuin over de weg geplaatst werden. Dit gebeurde bijna uitsluitend als er achter (van vijandszijde bekeken) deze kabels nog een antitank bunker stond... Doel van die kabels, ongeveer hetzelfde als de Cointets, rij ertegen, de tank komt schuin over de weg te staan, dus met de zwakke (zijkant) zijde richting de bunker, waarna deze met z'n geschut de tank gemakkelijker zou kunnen vernietigen...
Wederom, theorie / praktijk..
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Gids fort Eben-Emael
- arneken
- Lid
- Contacteer:
In theorielijkt het inderdaad allemaal mooi uitgelegd. Een echte verspilling zou ik het niet noemen. De belgen hadden slechts de infromatie die ze hadden uit wo1. In wo1 waren er slechts enkele duitse tanks beschikbaar. De belgen konden dus nog niet weten wat voor een blitz de nieuwe generaties tanks zouden maken.
it's not how many you write but what you write in the books of history