Bombardementen op burgerdoelen in WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roman

Re: Bombardementen op burgerdoelen in WO2

Bericht door Roman »

Moengoman schreef:Als het werkstuk maar vier pagina's lang hoeft te zijn, raad ik je sterk aan om je op één bombardement te concentreren. Ik bedoel, alleen al over Rotterdam zijn tientallen, misschien wel honderden pagina's volgeschreven.
Je beperken tot één bombardement heeft een paar voordelen.
1. Minder research, omdat je veel informatie kunt laten vallen.
2. Je kunt dieper graven; behalve een feitelijke beschrijving kun je iets aan theorievorming doen.
3. Als je een tamelijk onbekend, in de zin van weinig onderzocht, bombardement kiest, kun je een korte vergelijking geven met allerlei andere bombardementen. Het zou me bijvoorbeeld niet verbazen als het Duitse bombardement op Belgrado 1941 enige overeenkomsten vertoont met de bombardementen op Bagdad aan het begin van de Tweede Golfoorlog.
4. Grotere kans op originele gedachten, iets dat door correctoren altijd hogelijk wordt gewaardeerd.
5. Je allereerste vraag - was het bombardement noodzakelijk - kun je ook veel gemakkelijker beantwoorden voor één bombardement.

Kortom, doe meer met minder.
Kleine aanbeveling: als ik de tijdgeest goed begrijp, staat human interest hoog aangeschreven. Kijk wat je daarover kan vinden en doe aan de hand daarvan je keuze.
Evengoed wil ik je vragen om je werkstuk ergens op internet te plaatsen. Deze draad heeft sterk mijn interesse voor het onderwerp gewekt.
Vindt het een heel goed idee van je en als het een vrije opdracht zou zijn had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan, probleem is dat dat het dus niet is. De centrale vraag van het werkstuk moet echt zijn: Waren bombardementen op burgerdoelen in WO2 noodzakelijk? Hier wil ik dan ook echt niet van afwijken, want ik moet en zal slagen voor deze examens. Over het op internet plaatsen, dit zou ik wel willen doen maar misschien word ik dan verdacht van fraude ofzo en daar heb ik natuurlijk ook geen zin in. Het lijkt me beter om je dan een mail te sturen met het werkstuk, aangezien je er zo geinteresseerd in bent.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Bombardementen op burgerdoelen in WO2

Bericht door Moengoman »

Dan is het een heel ander verhaal en een heel ander werkstuk. Je zult je lijstje van 8 bombardementen waarschijnlijk moeten uitbreiden. Je werkwijze wordt als volgt:
1. Zoek uit welke verschillende soorten bombardementen er zijn. Ik onderscheid
a) tactische bombardementen - bedoeld om bv een vastgelopen aanval van tanks weer in gang te zetten. Met name in mei 1940 gebruikten de Duitsers in Noord-Frankrijk de beruchte Stuka's ongeveer op dezelfde wijze als Napoleon destijds zijn artillerie. Dit past wel degelijk in de onderzoeksvraag, omdat de Stuka's ook vluchtelingen aanvielen om chaos op de wegen te creëren.
b) strategische bombardementen met de luchtmacht als zelfstandig wapen. Zie hiervoor Veltro's uiteenzetting. De Luchtslag om Engeland is daar een goed voorbeeld van, maar ook de poging van de Duitse Luchtmacht om de evacuatie te Duinkerken te verhinderen. Bij deze laatste waren dacht ik geen burgerdoelen betrokken.
c) bombardementen als onderdeel van een algeheel strategisch concept. Hier vallen mi Belgrado en Stalingrad onder.
Nou ben ik bepaald geen expert, dus er zijn misschien wel meer mogelijkheden.

2. Zoek uit welke theoriën er zijn over deze verschillende categoriën bombardementen.

3. Deel de bombardementen uit WO-2 (daarom moet je lijstje langer worden) in volgens de verschillende categoriën.

4. Zoek uit welk nut de verschillende bombardementen hadden, of de theoriën uit punt 2 ook werkten in de praktijk en trek je conclusies.

Vroeger toen ik nog jong was en mijn leven vol beloften heb ik geleerd om met onderzoeksvragen te werken. Die bedenken vond ik bijzonder lastig. Nu ben ik oud en zijn al die beloften niet uitgekomen (nou ja, valt wel mee) maar kan ik je wel helpen die vragen te formuleren.

1. Welke belangrijke bombardementen hebben plaatsgevonden in Europa tussen 1939 en 1945?
2. Welke militaire theoriën waren er in die tijd over bombardementen?
3. Welke verschillende soorten bombardementen kan met onderscheiden?
4. Bij welke van deze verschillende soorten waren burgers het doelwit en in welke mate? (hoofddoel of zogenaamde colleteral damage)
5. In hoeverre werkten die theoriën in de militaire praktijk?
6. Welke verschillende soorten bombardementen hadden een militair nut en in hoeverre?

Een gedetailleerde beschrijving en human interest passen hier duidelijk niet in, moet je dus negeren.
Ik bedoelde natuurlijk dat je je werkstuk moet plaatsen na beoordeling. Dan kunnen de correctoren je toch onmogelijk van fraude beschuldigen?
FERNAND

Re: Bombardementen op burgerdoelen in WO2

Bericht door FERNAND »

HALLO
aardig maar Mortsel bij Antwerpen is weinig bekend
op 5 April 1943 bombardement als doel de ERLA WERKE VII
936 DODEN
Plaats reactie