Hitler goed of slecht?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
anoniem

Hitler goed of slecht?

Bericht door anoniem »

Hallo

wij hebben info nodig over de dingen die hitler goed en slecht gedaan heeft. :?
wij kunen er namelijk geen info over vinden.

Groetjes anoniem :+
itsfamousharvo

Re: Hitler goed of slecht?

Bericht door itsfamousharvo »

Het is in ieder geval bekent dat Hitler geafalteerde wegen, zwangerschaps verlof en pensioen heeft geintroduceert
en veel redemies tegen ziektes heeft laten ontwikkelen.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

anoniem schreef:wij hebben info nodig over de dingen die hitler goed en slecht gedaan heeft. :?
wij kunen er namelijk geen info over vinden.
Lees eerst bijvoorbeeld deze pagina op wikipedia eens door.

En waarvoor hebben jullie de informatie nodig? En wie zijn jullie?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

itsfamousharvo schreef:Het is in ieder geval bekent dat Hitler geafalteerde wegen, zwangerschaps verlof en pensioen heeft geintroduceert
en veel redemies tegen ziektes heeft laten ontwikkelen.
Hoe kom je daar bij?
Geasfalteerde wegen zoals wij die nu kennen is een uitvinding van een Schotse wegen bouwer MacAdam. In Nederland heel lang makadam wegen geheten.
Snelwegen bestonden al. Hitler heeft de Duitse snelwegen uitgebreid om zijn troepen snel te kunnen verplaatsen. Voor de burgers had dat niet veel praktisch nut want weinigen hadden een auto.

Er werd wel een speciale spaar methode geintoduceerd zodat men voor een volkswagen kon sparen. Echter de meesten konden daar naar fluiten. Aan het begin van de oorlog werden al die spaartegoeden bevroren. Het geld werd gebruikt voor de oorlogsindustrie en pas na de eindoverwinning zou men daar weer recht op hebben. Kortom jaren werd er geld binnen geharkt en slechts enkele gelukkigen konden voor de oorlog nog een wagen krijgen.

De ideeen van zwangerschaps verlof en pensioen niet zijn idee ontstaan met het feminisme. Daarbij komt dat volgens Hitles ideeen vrouwen thuis achter het aanrecht thuis hoorden en wat heb je dan aan zwangerschaps verlof?

In 1889 stichtte Otto von Bismarck het eerste pensioenfonds. De gemiddelde leeftijdsverwachting van een Duitse man was toen 72. De pensioengerechtigde leeftijd werd gesteld op 70 jaar. Deze leeftijd zakte naar 65 jaar, wat een internationale meetlat werd. Dat was in het jaar dat Hitler nog geboren moest worden dus.

Remedies tegen ziektes? Welke ziektes? Onderzoek naar remedies tegen ziektes is altijd nog een een zaak van onderzoekers geweest. En dat gebeurde niet specifiek in opdracht van Hitler. Of je verwijst naar de medische experimenten in concentratie kampen. kwam in hoofdlijnen neer op : Kunnen we mensen in Ariers veranderen /meer kinderen laten krijgen. Welke oorlogs gerelateerde verwondingen kunnen we snel doeltreffend behandelen.
Zelfs het idee van euthanasie kwam niet van hem. De Duitse propaganda heeft veel ideen toegedicht aan Hitler / partij en consorten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Wat hij goed deed en velen geven me wel gelijk is dat hij de Duitse bevolking uit het lijden heeft gehaald die ontstaan is door het Verdrag van Versaillie.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
anoniem

Bericht door anoniem »

Hallo

wij zijn hartstikke blij met de reacties :cheer:
maar we weten niet wie er gelijk heeft :?

groet anoniem
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

anoniem schreef:Hallo

wij zijn hartstikke blij met de reacties :cheer:
maar we weten niet wie er gelijk heeft :?

groet anoniem
Dit is nou een forum. Altijd over iets discuseren tot we de correcte oplossing hebben. Wat Hitler goed deed, zal niet veel zijn maar bedoel je met de mensen of met de oorlog? Ik bedoel de tactieken of de behandeling en respect voor (eigen) volk?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Jim
Lid

Bericht door Jim »

sniper snoop schreef:Wat hij goed deed en velen geven me wel gelijk is dat hij de Duitse bevolking uit het lijden heeft gehaald die ontstaan is door het Verdrag van Versaillie.
En ook hier dit is niet allemaal aan Hitler te danken.
In de geallieerde landen waren er ook stemmen dat het verdrag te hard was voor de Duitsers. Voor de Fransen kon het niet streng genoeg. De Amerikanen hebben uiteindelijk het verdrag zelfs niet ondertekend en sloten een apart vredesverdrag met de Duitsers. In loop der jaren werd de voorwaarden verzacht in allerlei aparte verdragen.

In 1920 moest men 269 miljard goudmark verspreid over 42 jaar betalen! De economische gevolgen voor Duitsland waren rampzalig. Dit viel gewoon niet te betalen. Frankrijk en België bezetten daarom in 1923 het Ruhrgebied.
In 1924 werden de herstelbetalingen herschikt en in 1930 kwan een 2de herschikking waardoor Duitsland uiteindelijk 34,5 miljard goudmark moest betalen verspreid over 59 jaar. Een stuk minder dus waar Hitler geen aandeel in heeft gehad.
In 1932 besloten de geallieerden de herstelbetalingen te laten stoppen!

Echter het dwingende karakter van het verdrag van Versailles. De deelnemende Duitse ministers mochten pas deelnemen als ze een aantal bepalingen van te voren al accepteerde! (De politici in Duitsland die het verdrag hadden goedgekeurd werden als verraders genoemd.) Daarom werd het in Duitsland dit verdrag Das Diktat genoemd.
Afkeer hiertegen was in Duitsland enorm groot zodat de nazi's er hun voordeel uit konden halen.
En toen Hitler in 1933 aan de macht kwam werden o.a. de militaire bepalingen van Versailles omzeild door trucjes of gewoon genegeerd zonder dat daar door de geallieerden werd tegen opgetreden en daar waren de Duitsers al in 1920! mee begonnen.
In die periode was er wereldwijd een economische crisis dus niet alleen in Duitsland ging het slecht maar herstelbetalingen drukten wel extra zwaar. Maar het was makkelijk om Versailles propaganda technisch te gebruiken.

Apart detail is dat in 1950 de (westelijke) Duitse regering besloot opnieuw te beginnen met de herstelbetalingen en daar net voor de hereniging mee klaar waren !

(Een aantal jaar geleden was de Britse regering klaar met hun betalingen aan de Amerikaanse regering voor de spullen die ze hadden gekregen/gekocht in de Lend-lease programma! Maar dat is een ander verhaal)
coco
Lid

Bericht door coco »

Jim schreef:
sniper snoop schreef:Wat hij goed deed en velen geven me wel gelijk is dat hij de Duitse bevolking uit het lijden heeft gehaald die ontstaan is door het Verdrag van Versaillie.
En ook hier dit is niet allemaal aan Hitler te danken.
In de geallieerde landen waren er ook stemmen dat het verdrag te hard was voor de Duitsers. Voor de Fransen kon het niet streng genoeg. De Amerikanen hebben uiteindelijk het verdrag zelfs niet ondertekend en sloten een apart vredesverdrag met de Duitsers. In loop der jaren werd de voorwaarden verzacht in allerlei aparte verdragen.
ben ik het NIET mee-eens als de fransen het allemaal te zwak vonden waarom verklaarde ENGELAND in 1939 dan als eerste de oorlog aan nazi-duitsland en niet frankrijk, en waarom grepen de fransen dan niet al in in 1938 toen Tjecho-slowakije werdt aangevallen, Frankrijk was niets zonder Engeland.

Ik denk dat het enige wat Hitler goed heeft gedaan is zoals al vermeld duitsland uit de shit gehaald, het verdrag van versailles was trouwens niet het enige waardoor duitsland en omringe europese landen failliet werden dit heeft ook te maken met de 'zwarte donderdag' in 1929 toen alle beurzen in Amerika in storten en iedereen staat arm werdt ook in Nl-Bel-Du-Fr-Denmark-Noorweg-Fin-Italië en nog veel meer, daardoor kon het fascisme en het nationaal-sociaalisme opkomen.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Jim, het klopt inderdaad maar Hitler zorgde wel ervoor dat Duitsland uit de shit geraakten. Ook al waren de Amerikanen en noem maar op, appart. Ik bedoel de shit die ze hadden en dit was al erg genoeg als je de beelden al eens heb gezien.

Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@coco"het verdrag van versailles was trouwens niet het enige waardoor duitsland en omringe europese landen failliet werden dit heeft ook te maken met de 'zwarte donderdag' in 1929 toen alle beurzen in Amerika in storten en iedereen staat arm werdt ook in Nl-Bel-Du-Fr-Denmark-Noorweg-Fin-Italië en nog veel meer, daardoor kon het fascisme en het nationaal-sociaalisme opkomen."

Ten eerste vraag ik mij af welke, de door jouw aangehaalde omringende Europese landen, zijn welke failliet gingen vanwege het Verdrag van Versailles

Ten tweede vraag ik mij af, welke bron melding maakt dat iedereen straat arm werd in de door jouw aangehaalde landen. Ik kan alvast verklappen dat dat in Italie niet het geval was, maar ook mijn familie in Nederland is deze jaren ongestoord door gekomen.

Ten derde vroeg ik mij af, waarom je denkt dat het Fascisme en NS zijn opgekomen door deze kredietcrises. Voor je informatie; de Fascisten waren al in 1922 aan de macht, ruim voor de crisis.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
coco
Lid

Bericht door coco »

Veltro schreef:@coco"het verdrag van versailles was trouwens niet het enige waardoor duitsland en omringe europese landen failliet werden dit heeft ook te maken met de 'zwarte donderdag' in 1929 toen alle beurzen in Amerika in storten en iedereen staat arm werdt ook in Nl-Bel-Du-Fr-Denmark-Noorweg-Fin-Italië en nog veel meer, daardoor kon het fascisme en het nationaal-sociaalisme opkomen."

Ten eerste vraag ik mij af welke, de door jouw aangehaalde omringende Europese landen, zijn welke failliet gingen vanwege het Verdrag van Versailles

Ten tweede vraag ik mij af, welke bron melding maakt dat iedereen straat arm werd in de door jouw aangehaalde landen. Ik kan alvast verklappen dat dat in Italie niet het geval was, maar ook mijn familie in Nederland is deze jaren ongestoord door gekomen.

Ten derde vroeg ik mij af, waarom je denkt dat het Fascisme en NS zijn opgekomen door deze kredietcrises. Voor je informatie; de Fascisten waren al in 1922 aan de macht, ruim voor de crisis.

Veltro
vraag1, srry verkeerd geconcludeert,
vraag2, niet straat arm maar het was wel tezien in europa (uit me geschiedenis boek)
vraag3, oke dat wist ik niet het boek schort aan alle kanten zo wordt italië niet eens betrokken bij de tweede wereld oorlog en Ardenne offensief vinden niet belangrijk genoeg want staat er niet in..

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Jim
Lid

Bericht door Jim »

coco schreef: ben ik het NIET mee-eens als de fransen het allemaal te zwak vonden waarom verklaarde ENGELAND in 1939 dan als eerste de oorlog aan nazi-duitsland en niet frankrijk, en waarom grepen de fransen dan niet al in in 1938 toen Tjecho-slowakije werdt aangevallen, Frankrijk was niets zonder Engeland.

Ik denk dat het enige wat Hitler goed heeft gedaan is zoals al vermeld duitsland uit de shit gehaald, het verdrag van versailles was trouwens niet het enige waardoor duitsland en omringe europese landen failliet werden dit heeft ook te maken met de 'zwarte donderdag' in 1929 toen alle beurzen in Amerika in storten en iedereen staat arm werdt ook in Nl-Bel-Du-Fr-Denmark-Noorweg-Fin-Italië en nog veel meer, daardoor kon het fascisme en het nationaal-sociaalisme opkomen.

mvg,

coco
Ik heb het idee dat je het niet begrepen hebt. Het gaat om het verdrag van Versailles jaar 1919! De Fransen vonden het verdrag van Versailles niet ver genoeg gaan. Ze hadden het liefst Duitsland opgedeeld gezien. Met het idee dat ze vanuit een verenigd Duitsland nooit meer iets te vrezen hadden. Dit ging de Britten en de Amerikanen (elk om andere redenen)te ver. Dit verdrag stelde nog maar weinig voor in 1933 toen Hitler aan de macht kwam. Duitsland moest eerst in natura schade compenseren en daarna bepaalde men het bedrag in goud, wat ze financieel niet konden. De beurs krach in Amerika maakte het economisch voor landen het moeilijker. De instorting van de beurs is niet verantwoordelijk voor het opkomst van het fascisme.
Hitler gebruikte o.a. wat hij noemde het "juk van Versailles" om aan de macht te komen. Propaganda want een het stelde door allerlei vervolg verdragen en overtredingen van de Duitsers beginnend in 1920 niet al te veel meer voor. Maar de verontwaardiging over dit verdrag zat er nog behoorlijk diep in bij de Duitse bevolking.
Dus uit de shit halen zoals sommigen dit graag noemen valt wel mee. De economische voortuitgang stoelde voornamelijk op de voorbereidingen op een (tweede wereld) oorlog! Snelwegen uitbreiden, leger vergroten wapenindustrie uitbreiden enz. Hij haalde ze uit de shit met de bedoeling ze in een grote mesthoop (oorlog) te dumpen. (Vanzelfsprekend dacht hij die te winnen anders begin je er niet aan.)

Tjechoslowakije is officieel niet aangevallen. De Britten Fransen en Duitsers (+Italianen) hebben in goed overleg Duitsland toegestaan dat ze Sudetenland mochten bijvoegen. (Conferentie Munchen September 1938) De Tjechenslowaken waren niet eens bij dit overleg betrokken! Alleen besloot de Fuher later iets meer als Sudenland te bezetten, maart 1939.

In september 1939 hebben op dezelfde dag de Britten om 11.00 uur en de Fransen om 15.00 uur aan Duitsland de oorlog verklaard. In de zin van tijd hebben de Britten inderdaad eerder de oorlog verklaard. Maar de Britten als Fransen hadden met Polen een verdrag gesloten om elkaar bij te staan.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

sniper snoop schreef:Jim, het klopt inderdaad maar Hitler zorgde wel ervoor dat Duitsland uit de shit geraakten.
Als je de Duitse economie bedoelt, nee. Dat is de verdienste van Hjalmar Schacht, die opstapte toen Hitler rond 1937 op een oorlogseconomie over wilde schakelen. En de Duitse economie stond er in augustus 1939 helemaal niet goed voor.
Hitler en co hebben nauwkeurig bekeken maar één ding goed gedaan: andermans plannen en projecten overnemen om dan zelf de eer op te strijken.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Die snelwegen werden niet aangelegd om troepen te verplaatsen!
Het was namelijk al een plan daterend uit de Weimar tijd en heeft hij alleen overgenomen. Het meeste vervoer van militairen ging nog altijd met de trein en de snelwegen gingen van Noord naar Zuid, en niet van Oost naar West. Voor militaire transporten waren ze dan ook ongeschikt.
Plaats reactie