Hitler goed of slecht?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Sgt. Gallée
Lid

Re: Hitler goed of slecht?

Bericht door Sgt. Gallée »

Moengoman schreef:
sniper snoop schreef:Jim, het klopt inderdaad maar Hitler zorgde wel ervoor dat Duitsland uit de shit geraakten.
Als je de Duitse economie bedoelt, nee. Dat is de verdienste van Hjalmar Schacht, die opstapte toen Hitler rond 1937 op een oorlogseconomie over wilde schakelen. En de Duitse economie stond er in augustus 1939 helemaal niet goed voor.
Hitler en co hebben nauwkeurig bekeken maar één ding goed gedaan: andermans plannen en projecten overnemen om dan zelf de eer op te strijken.
Dat ben ik niet me je eens. Degene die Duitsland uit de economische crisis haalde (en zorgde dat de NSDAP de crisis overleefde) was de vertrouweling van Hitler, genaamd Franz Xavier Schwarz (27 November 1875 - 2 December 1947). Hij was degene die tussen 1933 en 1945 de schatkist bewaakte. Schwarz beheerde alle 'geldpotten' en bedacht (samen met zijn medewerkers) het hele financiele plan om zo de oorlog te kunnen voeren (en uberhaupt een leger te kunnen opbouwen).

Voor meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Xaver_Schwarz
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Kimmetjee!
Lid

Bericht door Kimmetjee! »

Hitler is zoizo een slechte man..Maar hij heeft wel een paar goeie dingen dit is er een van hij heeft De kinderbijslag opgericht en nog veel meer dingen ik ben wel blij dat wen kinderbijslag hebben anders kon ik niet steeds kleren en andere dingen kopen ik ben misschien wel een meisje maar ik weet heel veel over de oorlog..!!!Ik ben er zeer geintreseerd in :lol:

Groetjes Mij
coco
Lid

Bericht door coco »

Hitler was zoiezo slecht... Heb je hem gekend ofzo?, hij was opzoek naar macht en daardoor is hij slecht geworden naar mijn menig.

mvg,

coco

in iedersgeval welkom op dit forum :lol: :wink: :lol:
Laatst gewijzigd door coco op 17 mar 2008, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Samuel.
Lid

Bericht door Samuel. »

Hallo Kimmetjee, welkom op het forum.
Het lijkt me moeilijk dat je hem kent, hij is dood.
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Sgt. Gallée schreef:
Moengoman schreef:
sniper snoop schreef:Jim, het klopt inderdaad maar Hitler zorgde wel ervoor dat Duitsland uit de shit geraakten.
Als je de Duitse economie bedoelt, nee. Dat is de verdienste van Hjalmar Schacht, die opstapte toen Hitler rond 1937 op een oorlogseconomie over wilde schakelen. En de Duitse economie stond er in augustus 1939 helemaal niet goed voor.
Hitler en co hebben nauwkeurig bekeken maar één ding goed gedaan: andermans plannen en projecten overnemen om dan zelf de eer op te strijken.
Dat ben ik niet me je eens. Degene die Duitsland uit de economische crisis haalde (en zorgde dat de NSDAP de crisis overleefde) was de vertrouweling van Hitler, genaamd Franz Xavier Schwarz (27 November 1875 - 2 December 1947). Hij was degene die tussen 1933 en 1945 de schatkist bewaakte. Schwarz beheerde alle 'geldpotten' en bedacht (samen met zijn medewerkers) het hele financiele plan om zo de oorlog te kunnen voeren (en uberhaupt een leger te kunnen opbouwen).

Volgens dit stukje beheerde Schwarz de geldpotten van de NSDAP, niet van de Duitse regeringen. Schacht was president-directeur van de Reichsbank en Minister van Economische Zaken. De eer komt hem toe. Het is mi ook geen toeval, dat de Duitse economie in de problemen kwam na 1937, dwz na het ontslag van Schacht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Schacht
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Sgt. Gallée schreef: Degene die Duitsland uit de economische crisis haalde (en zorgde dat de NSDAP de crisis overleefde) was de vertrouweling van Hitler, genaamd Franz Xavier Schwarz (27 November 1875 - 2 December 1947). Hij was degene die tussen 1933 en 1945 de schatkist bewaakte. Schwarz beheerde alle 'geldpotten' en bedacht (samen met zijn medewerkers) het hele financiele plan om zo de oorlog te kunnen voeren (en uberhaupt een leger te kunnen opbouwen).

Volgens dit stukje beheerde Schwarz de geldpotten van de NSDAP, niet van de Duitse regeringen. Schacht was president-directeur van de Reichsbank en Minister van Economische Zaken. De eer komt hem toe. Het is mi ook geen toeval, dat de Duitse economie in de problemen kwam na 1937, dwz na het ontslag van Schacht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Schacht

Overigens deed ook Schwarz blijkbaar zijn werk goed:
Schwarz's able administration of party funds insured a cash balance of one billion marks at the end of the war.
Jammer alleen dat die Marken in 1945 niets meer waard waren.
itsfamousharvo

Bericht door itsfamousharvo »

:/ Geen idee of ik het fout had,
Maar hitler heeft een heel sociaal stelsel voor het derde rijk opgezet,
van de hitlerjugend tot soldaat en daar zaten ook nieuwe wetten bij die nu nog gebruikt worden,

Albert speer die in opdracht van hitler het derde rijk ontwierp heeft indertijd nieuwe
ontwerpen gemaakt inclusief de koepel van het witte huis.
Dat is een feit dat hitler i.i.g meehielp aan de moderne arcitektuur.

Dat hitler slecht was staat vast.
Het klopt niet dat de nazis aleen maar plannen hebben overgenomen en eer hebben opgestreken,
dat is de mening over een kam scheren omdat de nazis een slecht imago hebben door amerikaanse propaganda.
ik persoonlijk ben het natuurlijk niet eens met de denkwijze en de daden van het nationaal sociaalisme in duitsland,
Maar ik geloof wel dat het minder kwaaad gedaan heeft dan de amerikaanen die vandaag de dag nog steeds irak bezetten.

Verder hielp hitler mee (Ik weet dat het door baden powel was verzonnen MAAR) de padvinderij (zelfredzaamheid, sportiviteit en vriendschap) met de hitler jugend. veel duitsers die indertijd bij de hitlerjugend zaten zeggen niet trots te zijn op nazi duitsland maar wel een goede tijd te hebben gehad en dat het de ongangsnormen van scouting erg heeft beinvloed.

Ik ontvang graag reacties :yes:
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

itsfamousharvo schreef:Maar hitler heeft een heel sociaal stelsel voor het derde rijk opgezet,
van de hitlerjugend tot soldaat en daar zaten ook nieuwe wetten bij die nu nog gebruikt worden,
Welke sociale zaken heeft hij dan opgesteld? En welke nieuwe wetten die nog steeds worden gebruikt?
itsfamousharvo schreef:Albert speer die in opdracht van hitler het derde rijk ontwierp heeft indertijd nieuwe
ontwerpen gemaakt inclusief de koepel van het witte huis.
Dat is een feit dat hitler i.i.g meehielp aan de moderne arcitektuur.
Moderne architectuur? :lol:
Daar zat niets moderns aan. Allemaal teruggegrepen naar achitecteur uit het verleden. Het betreft de zogenaamde neo klassieke architecteur. Bestond al voor Hitler was geboren! En die architectuur was geinspireerd op Grieks /Romeinse architectuur.
itsfamousharvo schreef:Het klopt niet dat de nazis aleen maar plannen hebben overgenomen en eer hebben opgestreken,
dat is de mening over een kam scheren omdat de nazis een slecht imago hebben door amerikaanse propaganda.
Ik zeg altijd beter goed gejat als slecht verzonnen. Alleen jammer dat ze ideeën als concentratiekampen overnamen en veranderden in efficiente vernietigingskampen. De slechte nazi-reputatie hebben ze aan zichzelf te danken en niet aan de Amerikanen.
Wat is er dan zo goed aan de nazi"s waar ze dan onterecht door "Amerikaanse" propaganda zijn zwart gemaakt?
itsfamousharvo schreef:Maar ik geloof wel dat het minder kwaaad gedaan heeft dan de amerikaanen die vandaag de dag nog steeds irak bezetten.
Wat heeft een 2de wereldoorlog te maken met de Amerikaanse Irak oorlog? Hoe je de huidige Amerikaanse politiek van nu ook bekijkt. (Ik ben er ook niet positief over) Ze hebben geen vernietigingskampen opgezet waar milioenen afgemaakt worden op een industriele wijze.
Het huidige dodental in Irak, Irakezen (11.000-18.000 schattingen) en Amerikaanse militaren (ruim 4000) komt niet eens in de buurt van degenen die alleen al in een vernietigingskamp zijn omgekomen.
itsfamousharvo schreef: Verder hielp hitler mee (Ik weet dat het door baden powel was verzonnen MAAR) de padvinderij (zelfredzaamheid, sportiviteit en vriendschap) met de hitler jugend. veel duitsers die indertijd bij de hitlerjugend zaten zeggen niet trots te zijn op nazi duitsland maar wel een goede tijd te hebben gehad en dat het de ongangsnormen van scouting erg heeft beinvloed.
Je hebt zelf al in de gaten dat je jezelf tegen spreekt, als je zegt dat de scouting / padvinderij niet door Hitler maar door Baden Powell is opgericht!
Het is eerder zo dat de scouting de Hitler jugend heeft beinvloed.
Scouting / padvinderij was in het Derde Rijk verboden. Alle bestaande jeugdverenigingen hadden de "keuze" zich aan te sluiten bij de Hitler jugend / Bund Deutcher mädel of zichzelf opheffen. Er zijn er die zichzelf hebben opgeheven en er zijn er veel die zich aansloten maar hun eigen gang gingen.
De Hitler jugend was er in feite alleen maar om soldaten te kweken /voor te bereiden op de militaire opleiding en niet om de jeugd een leuke dag / avond te bezorgen voor degenen die dat hebben gehad is het mooi meegenomen.Ongetwijfeld dat er vele leden zich ontzettend hebben vermaakt.
Een van de normen en waarden die geleerd werd was dat Hitler jongens bereid moesten zijn hun ouders aan te geven als die afweken van de (nazi)norm. (Dat leren ze je echt niet bij de scouting.)
Hitler zei in een redevoering over opvoedingsidealen: " Mijn opvoeding is streng. De zwakheid moet met zweepslagen verjaagd worden. In mijn opvoedingsinstituten zal een jeugd opgroeien waarvoor de wereld zal schrikken. Een gewelddadige, heerszuchtige, onverschrokken en wrede jeugd wil ik. Dat alles moet mijn jeugd zijn. Pijn moet zij verdragen. Er mag in haar niets zwaks of zachts bestaan. Het vrije en prachtige roofdier moet opnieuw uit haar ogen schitteren.
Dat zijn niet echte scouting opvoedings doeleinden!

Baldur von Schirach was degene die de Hitler jugend leidde en opzette in 1931 werd hij benoemd tot jeugdleider van de partij. Hitler zelf heeft dat geheel aan hem overgelaten. Vanaf 1938 was iedere jeugdige verplicht zich aan te sluiten bij de Hitler jugend dankzij een wet die Hitler had getekend. Daar hebben niet alle leden van "genoten" want als je niet aan de norm voldeed was je het pispaaltje.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

itsfamousharvo schreef: Het klopt niet dat de nazis aleen maar plannen hebben overgenomen en eer hebben opgestreken.
Ben benieuwd naar plannen en ideeën die de nazi's zelf hebben bedacht en op touw gezet.
De Hitleriaanse veroveringsoorlogen vergelijken met de Amerikaanse bezetting van Irak is belachelijk. En nee, ik was vanaf het allereerste begin tegenstander van de Tweede Golfoorlog.
Dribbo66

Bericht door Dribbo66 »

Wat Hitler goed deed was zichzelf een kogel door de kop jagen
Wat Hitler fout deed?.....Hij schoot die kogel ongeveer 25jaar te laat door z'n kop
coco
Lid

Bericht door coco »

Dribbo66 schreef:Wat Hitler goed deed was zichzelf een kogel door de kop jagen
Wat Hitler fout deed?.....Hij schoot die kogel ongeveer 25jaar te laat door z'n kop
LOL, ja inderdaad maar 10 jaar eerder had ook goed geweest, waar je wel over na moet denken is dat dit een verzamelaars forum is zonder Hitler had er weinig WO2 te verzamelen geweest niet? :wink:

grtz,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie